Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är Beck – utom rimligt tvivel på C More – premiär 4 december

”Beck – utom rimligt tvivel är nummer 40 i filmserien om Martin Beck, som spelas av Peter Haber. Filmen har premiär 4 december 2020 på C More. Foto: Johan Paulin/C More

”Beck – utom rimligt tvivel” är en yvig och överraskande sorglig film. Slutet däremot, det går att diskutera in i evigheten. 

Flugornas olycksbådande surrande skvallrar om vad som väntar. 

Bagageluckan öppnas. 

Ett spädbarn. 

En hotfull situation senare börjar hjulen rulla. Längs vägen kommer det svänga och svaja, klyschiga repliker skrikas och viskas, men diket undvikas. De stora och de små gesterna har som funktion att vagga in tittaren i ett slags orolig säkerhet. Det givna är inte, som det ofta varit i ”Beck”-universumet, så solklart som man först tror. 

Rollfigurerna och tittarna är i samma sits: tvärsäkra, för att om och om motbevisas.

I ”Beck – utom rimligt tvivel” lyckas manusförfattaren Veronica Zacco med konststycket att pytsa ut exakt så mycket information som behövs för att gång på gång ladda om spänningen. När vidden av filmens krimfall avslöjas finns även plats för den samhällskritik som ofta lyfts fram som grejen med Maj Sjöwalls och Per Wahlöös romaner om Martin Beck och hans kollegor. 

Maj Sjöwall och Per Wahlöö la till undertiteln ”Roman om ett brott” till boksviten, och syftade då på ”socialdemokratins svek mot arbetarklassen”. Förövarna är inte psykopater, utan svikna av ett politiskt system som de har trott på.

Läser man om böckerna i dag är författarens samhällskritik ofta närmast parodisk. Romanerna är onekligen barn av sin tid och självfallet färgade av författarnas politiska åsikter. 

”Beck – utom rimligt tvivel” undviker den fällan, då samhällskritiken inte bara är rimlig, utan också ett slags uppdaterat eko; det är troligt att Sjöwall och Wahlöö skrivit om samma ämne vore de i livet i dag. Men: för att hålla uppe framåtrörelsen får tittaren hela paketet i knät på samma gång. Mer, och i stället portionsvis, hade varit att föredra. Å andra sidan, om upplägget varit sådant, hade det tragiska i det uppnystade fallet aldrig slagit lika hårt.

Jennie Silfverhjelm som, Alexandra Beijer och Martin Wallström som Josef Eriksson i ”Beck – utom rimligt tvivel”. Foto: Johan Paulin/C More

De som följt de senaste ”Beck”-filmerna vet att Martin Beck sagt upp sig, testat livet som pensionär för att sedan kliva tillbaka in i yrkeslivet igen. Det har vitaliserat rollfiguren. Beck tvekar, samtidigt som han kan luta sig mot erfarenhet. Han står bakom, och är på så sätt alltid där. Förnyelse förnöjer, och det är fint hur Peter Haber gestaltar Martin Beck som densamma men ständigt under utveckling. 

Jag är tveksam till att alla tar emot nästa vändning i Martin Becks liv med samma förtjusning. 

Beslutet som det kreativa teamet bakom ”Beck”-filmerna har tagit är logiskt, men svårt att svälja emotionellt. Chockeffekten i en film eller tv-serie ska aldrig underskattas, men en cliffhanger som den i ”Beck – utom rimligt tvivel” har sedan länge spelat ut sin funktion. 

Det ger filmen en något bitter eftersmak och dödar delar av nyfikenheten kring vad som väntar i de två kommande ”Beck”-filmer som finns inspelade. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste ”Beck”

# ”Beck – utom rimligt tvivel” har premiär 4 december på C More. Veronica Zacco har skrivit filmens manus. Pontus klänge regisserar. På rollistan finns Peter Haber, Jennie Silfverhjelm, Martin Wallström, Måns Nathanaelson, Jonas Karlsson, Anna Asp, Elmira Arikan, Rebecka Hemse och Ingvar Hirdwall. ”Beck”-filmerna produceras av Filmlance med Tomas Michaelsson som producent.