Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Därför är kritiken mot The Crown säsong 4 överraskande korkad

Josh O’Connor och Emma Corrin som prins Charles och prinsessan Diana i ”The Crown” säsong 4 på Netflix. Foto: Des Willie/Netflix

”The Queen’s gambit” hyllas för hur serien porträtterar schack. ”The Crown” väcker ont blod för att den inte berättar den sanning ingen vill avslöja. Det hela är överraskande korkat. 

37 år efter att den gavs ut hittas Walter Tevis roman återigen på New York Times bästsäljarlista. 

Antalet personer som googlar ”how to play chees” har nått nya höjder. 

Och på Netflix är det 62 miljoner hushåll som har valt ”The Queen’s gambit”, serien som gjort schack till ett globalt samtalsämne. 

Siffrorna ska förstås tas med en nypa salt. Sedan årsskiftet räknar Netflix alla användarkonton som har valt en titel och sett två minuter eller mer av den valda filmen eller serien. Därmed är det omöjligt att veta hur många som sett fem minuter och sedan stängt av, och hur många som har sett klart seriens sju avsnitten. 

Icke desto mindre: ”The Queen’s gambit” har toppat listan över de tio mest sedda filmerna och serierna på Netflix i 63 av länder där streamingjätten finns tillgängligt. I 92 länder har serien tagit sig in på samma lista.  

”The Queen’s gambit” är en bra dramaserie som stapplar i slutet. Anya Taylor-Joy gestaltar intelligens och mänsklighet under den frostiga yta som tillhör seriens huvudrollfigur Beth, samtidigt som det finns en hel del annat – scenografin är mumma – att hurra för. 

Garry Kasparov, tidigare världsmästare och stormästare i schack, och Bruce Pandolfini, schacktränare i New York, har varit seriens konsulter. Med det undviks majoriteten av de nybörjarmisstag som serier och filmer gör när det gäller schack. 

Hade det haft någon betydelse om det blivit fel? 

Anya Taylor-Joy som Beth Harmon i ”The Queen’s gambit” på Netflix. Foto: Phil Bray/Netflix
Olivia Colman som drottning Elizabeth II i ”The Crown” säsong 4 på Netflix. Foto: Liam Daniel/Netflix

Snabbt efter att ”The Crown” säsong 4 landat på Netflix sipprade ilskan kring historiska felaktigheter ut i brittiska tidningar. Usch och ve och fy, sade de flesta och många av rösterna befinner sig, naturligtvis, ”nära det brittiska hovet”. 

Jennie Bond, som tidigare jobbade för BBC och bevakade den brittiska kungahuset, tror till och med att ”en yngre generation som inte levde under dessa tider, som inte känt till dessa människor, kommer tro på vad de ser. De kommer se det som en dokumentär.”

Det är förvånande befängt. 

”The Crown” marknadsförs som en dramaserie, inte en dokumentär. Visserligen försöker upphovsman Peter Morgan placera sin handling så nära sanningen som möjligt, men han har aldrig gjort anspråk på att berätta hela sanningen och inget förutom just det. 

Ingen kan rimligtvis förvänta sig att en drama- eller komediserie ska ge svar på frågor som om Gud finns, hur man är en bra förälder eller frågor av andlig och moralisk karaktär. 

Däremot går det att förvänta sig är att serier som gör vill lyfta komplicerade frågor får tittaren att själv ställa sig dessa frågor, att fundera på sin egen existens och sitt agerande.

”The Crown” och ”The Queen’s gambit” är två bra exempel på detta. 

Jag är skrämmande ointresserad av hur drottning Elizabeth II beter sig då hon och prins Philip småsnackar under lunchen. När Olivia Colman och Tobias Menzies gör något liknande i ”The Crown” engagerar varje rörelse. 

Verkligheten är väldigt sällan lika rolig, underhållande eller dramatisk som det som fiktionen kan hitta på. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier

Kaley Cuoco på en bild från ”The Flight Attendant”, som sänds på HBO Nordic i Sverige. Foto: HBO

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”The Flight attendant” (tillgänglig nu, HBO Nordic)

Kaley Cuoco, känd från ”The Big bang theory”, gör huvudrollen som flygvärdinnan Cassandra Bowden som vaknar bredvid en död kropp på ett hotellrum i Dubai. Vad har hänt? För rädd för att ringa polisen flyger hon hem till New York. Där väntar FBI. En fartfylld och temperamentsfull serie som snabbt blir surrealistisk tv-noir. Underbar. 

”På spåret” (27 november, SVT)

Vad bättre än en kväll med frågesport, Kristian Luuk och Fredrik Lindström? Ja, det kommer visa sig när SVT:s flaggskepp nu är tillbaka med en ny omgång. I premiäravsnittet tävlar Farah Abadi och Johan Glans mot Sanna Lundell och Plura Jonsson. Dessutom: Little Dragon och Loreen. 

”Så mycket bättre” (28 november, TV4)

Har efterhand tappat lite gnista och fart. Om det där avgörande hittas igen återstår förstås att se. Klart är att säsongens mest emotsedda entré kommer i form av Jakob Hellman i lördagens avsnitt. Hur bra tv kan det bli?

”The Mandalorian” – säsong 2 (27 november, Disney+)

”Star Wars”-western fortsätter rada upp underhållande och effektiva avsnitt. När fler och fler serier har avsnitt som blir längre och längre är det befriande att ”The Mandalorian” håller nere minuterna, vilket gör att varje scen känns värdefull. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Black beauty” (27 november, Disney+)

Ännu en gång har Anne Sewells roman från 1877 filmatiserats. Nu av Ashely Avis och med, bland andra, Mackenzie Foy, Kate Winslet, Claire Forlani och Iain Glen på rollistan. 

”30 Coins” (29 november, HBO Nordic)

Spanskt skräckdrama av Álex de la Iglesias. Om fader Vergara som är exorcist, boxare och präst. I mixen finns även en borgmästare, en veterinär och en global konspiration. 

”Mirakel” (1 december, SVT Play)

Julkalendern i SVT handlar om Mira och Rakel. De bor i samma rum, men 100 år skiljer dem åt. Ett konstgjort svart hål ställer till det och duon byter plats och tid. Spännande.