Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Disneys besked som följd av coronapandemin – så kan covid-19 påverka The Crown

Olivia Colman och Josh O’Connor på en bild från ”The Crown” säsong 4. Det blir den sista säsongen för Colman som Elizabeth II. När säsong 5 har premiär är oklart. Foto: Dess Willie/Netlfix

Coronapandemin kommer påverka tv- och filmbranschen under lång tid. När en fortsättning på Netflix storsatsning ”The Crown” har premiär är exempelvis högst oklart. 

Beskedet från The Walt Disney Company kom tidigare i veckan: en strukturell omorganisering inom företaget ska skapa ett större fokus på strategin att innehåll ska nå kunden direkt. 

Enklare uttryckt: streaming först. 

Förändringen kommer, bland annat, som en följd av coronapandemins påverkan på världen. Det går inte att tjäna pengar på påkostade filmer när få biografer är öppna. Däremot växer streamingtjänst Disney+ snabbare än förväntat.  

Bob Chapek, vd på The Walt Disney Company, poängterade i en intervju efter att beskedet offentliggjorts att den nya strategin har ”accelererats på grund av pandemin”, men inte är ett direkt svar på att företaget förlorar pengar. 

Redan tidigare syntes effekterna av den nya strategin: äventyrsfilmen ”Mulan” – det är en remake på den animerade filmen från 1998 – skulle ha haft biopremiär i våras, men landar i december på svenska Disney+. Pixars nya animerade film ”Själen” blir tillgänglig på streamingtjänsten i stället för att vara en kassako på biografer kring jul. 

I ett uttalande från Internationella unionen för biografer (UNIC) går att läsa att Disneys beslut ”chockade och förfärade alla biografoperatörer”.

Här hemma noterade Mediavision nyligen att streamingtjänster som Disney+, Netflix, Viaplay och HBO Nordic står för en tredjedel av hushållens rena medieutgifterna. 

Samtidigt, skriver Mediavision, minskade biografutgifterna med 70 procent under årets tredje kvartal jämfört med samma period förra året. Självklart tillskrivs detta coronapandemin. 

Netflix sitter för tillfället i en annan båt än Disney. I och med att streamingjätten producerar mängder av lokala serier och filmer har man kunnat uppehålla en någorlunda jämn produktionstakt trots COVID-19, särskilt om man jämför med andra tv- och filmstudios. I Sverige har Netflix och produktionsbolaget SF Studios lyckats ro inspelningen av originalserien ”Snabba cash” i hamn under våren och sensommaren, något som hade varit omöjligt i exempelvis USA.

”The Crown” säsong 4 – höstens stora Netflix-serie med premiär 15 november – hade två, kanske tre, veckor kvar av inspelningen när produktionen stängdes ner i Storbritannien. För att kunna hålla premiärdatumet valde upphovsmannen Peter Morgan att inte sätta igång inspelningen igen utan att klippa om och runt de scener som saknades. 

I ”The Crown” säsong 4 är 1970-talet är på väg mot sitt slut, och för drottning Elizabeth II och hennes familj handlar mycket om att säkra tronföljden. Prins Charles – fortfarande ogift trots att han fyllt 30 – måste hitta en passande maka. 

Samtidigt börjar Storbritannien uppleva följderna av den politik som Margaret Thatcher, landet första kvinnliga premiärministern, driver och tror på. Thatcher och Elizabeth II hamnar på varsin kant, och värre blir det när Falklandskriget börjar. 

De nya avsnitten är sista gången som Olivia Colman spelar drottning Elizabeth II. I de två kommande säsongerna tar Imelda Staunton över rollen, samtidigt som Jonathan Pryce spelar prins Philip. De båda skådespelarna är 64 respektive 73. 

När ”The Crown” säsong 5 har premiär är inte känt.  

Att det kommer dröja är ingen hemlighet. 

Miriam Ingrid som Maya Andersson i ”Björnstad”. Foto: Niklas Maupoix/HBO Nordic

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Björnstad” (18 oktober, HBO Nordic)

Regissören Peter Grönlund har full kontroll över vad han vill berätta när han gör tv-serie av Fredrik Backmans roman med samma titel. Här hittas tredimensionella rollfigurer med nyanser och egenheter, autenticitet och nerv, och stora delar av serien upplevs som ett högst troligt utsnitt av verkligheten. En av årets bästa svenska tv-serier. 

”Top dog” (18 oktober, TV4)

Baseras på Jens Lapidus boktrilogi ”VIP-rummet”, ”Sthlm Delete” och ”Top Dogg” och hittar något eget vad gäller atmosfär och känsla, även om serien tappar fart under andra tredjedelen. ”Top dog” är framför allt en serie att se för att upptäcka hur bra Alexej Manvelov och Gustav Lindh är som skådespelare. 

”The Trial of the Chicago 7” (16 oktober, Netflix)

Aaron Sorkin har skrivit och regisserat filmen om händelserna vid Demokraternas konvent 1968 och som gjorde att bland andra Abbie Hoffman, Jerry Rubin, Tom Hayden och Bobby Seale anklagades för anstiftan till upplopp. Visst, ”The Trial of the Chicago 7” håller inte balansen särskilt bra och pekar med hela handen, men Sacha Baron Cohen är kanon. 

”Mumbo Jumbo” (16 oktober, TV4)

Sketcher, imitationer och parodier. Daniel Norberg, Shanthi Rydwall Menon, Christian Åkesson och Louise Nordahl drar igång en ny säsong i ”Idol”-pausen och i tv-programmet finns alltid något att fastna i och gilla. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Clouds” (16 oktober, Disney+)

Oväntat bra film baserad på verkliga händelser och Zach Sobiechs liv. Han är sjuttonårig musiktalang som lever med osteosarkom, en form av skelettcancer.

”Robssons” (16 oktober, C More)

En robcom – robotkomedi – om familjen Robsson som kommer till jorden för se om det är en passande framtida boplats. Av Fredde Granberg, Thomas Claesson. 

”Lyckoviken” (20 oktober, Viaplay)

En modern krimkryddad såpa, menar Viaplay. Camilla Läckberg står bakom serien som utspelar sig i den fiktiva staden Hammarvik och bostadsområdet Lyckoviken.