Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är Björnstad på HBO Nordic – premiär 18 oktober

”Björnstad” är en svensk originalserie på HBO Nordic med premiär 18 oktober. Serien baseras på Fredrik Backmans roman och regisseras av Peter Grönlund. På bilden: Ulf Stenberg som Peter Andersson och Miriam Ingrid som Maya Andersson. Foto: Niklas Maupoix/HBO Nordic

Fredrik Backmans ”Björnstad” är uppslukande läsning. Serien regisserad av Peter Grönlund är lika drabbande och en av årets bästa svenska tv-upplevelser. 

Slutscenen etsar sig fast. Ett äldre barn, en inbjudande is, skridskor, klubba, puck. 

Han verkar njuta. Allvar och lek på samma gång. En känsla av hopp. 

Samtidigt: mörka moln kan vara på väg in. Hur kommer hockeyn, omgivningen, kraven och pressen att påverka honom? Fastnar han i samma cirkulära machovärld där sonen nästan är dömd att göra om faderns misstag? Kan han bryta sig loss?

Omöjligt att gissa och veta förstås, men en klump av oro finns i magen som ett bevis på hur engagerande HBO Nordics nya svenska originalserie ”Björnstad” har varit och är även efter att man har sett om de fem avsnitten. 

Baserad på Fredrik Backmans storsäljande roman berättar ”Björnstad” om den mindre orten på landsbygden som håller på att försvinna, om ekomiska svårigheter, gruppens lojalitet och individuellt mod. Det är hit den tidigare hockeyspelaren Peter Andersson kommer. Syftet: ortens juniorlag måste vinna för att ny ved ska kunnas läggas på hoppets brasa. 

Och brinner, det gör det, både på det ena och andra sättet. 

Regissören Peter Grönlund har full kontroll över vad han vill berätta och vet naturligtvis också hur och varför. Snabbt etableras ett visuellt uttryck som står stadigt på realismens virke redo att slå in en och annan sagospik när så behövs. 

Miljöerna, snön och ljussättningen gör att ”Björnstad” emellanåt får en förhöjd dimension, som om rollfigurerna vandrar runt i en dröm; denna ska, efter ett enskilt men för många ödesdigert beslut, förvandlas till en emotionell mardröm.

Filmfotografen Petrus Sjövik har gjort ett strålande jobb, då hans kamera ständigt är placerad för att visa det som är av vikt och nödvändigt för historiens kärna, framåtrörelse och tyngd. Även ishockeyscenerna fångas med trovärdighet och skärpa. 

Ulf Stenberg och Aliette Opheim på en bild från ”Björnstad”, som har premiär 18 oktober på HBO Nordic. Serien baseras på Fredrik Backmans roman med samma titel. Foto: Niklas Maupoix/HBO Nordic

Familjen Andersson – Ulf Stenberg som Peter, Aliette Opheim som Mira, Miriam Ingrid och Lukas Wetterberg som barnen Maya och Leo – står redan från start i stormens öga. Det finns något sorgligt ödesmättat över Peters återkomst till Björnstad, en svag känsla som Stenberg och Opheim säljer in med kemi och ett skådespeleri som hämtat ur vardagen, men som aldrig är vardagligt. Snabbt tror man sig känna Peter och Mira som personer utan att tappa nyfikenheten på vad de ska göra och välja härnäst. 

De är som du och jag och framför allt tredimensionella människor med nyanser och egenheter. 

Till det ska läggas Miriam Ingrid, Oliver Dufåker som Kevin, Otto Fahlgren samt Gustav Lindh. Alla är de övertygande i sina respektive roller. Särskilt roligt är att se Tobias Zilliacus som Kevins pappa, då han sällan varit bättre på att med lätthet balansera en rollfigur som håller på att själsligt förgås av egoism och ett slags hämndbegär där det inte är synd om någon förutom honom själv. 

Oliver Dufåker som Kevin och Tobias Zilliacus som Mats i ”Björnstad”. Foto: Niklas Maupoix/HBO Nordic

Peter Grönlund och manusförfattarna Anders Weidemann, Antonia Pyk och Linn Gottfridsson lyckas med ”Björnstad” få till en sedelärande berättelse som inte tappar styrfart. Grönlunds naturalistiska hållning – han har tidigare gjort ”Tjuvheder” och ”Goliat” – bjuder in till autenticitet och nerv, och stora delar av serien upplevs som ett högst troligt utsnitt av verkligheten.

Detta gör, så klart, att ett obehag hotar runt flera hörn. De som läst Fredrik Backmans bok är medvetna om vad som ska komma, fast inte kraften i och hur hårt de mest drabbande slagen ska kännas.  

Därmed inte sagt att ”Björnstad” saknar humor. Den finns, både i de vardagliga situationerna, dialogen och när allvaret knackar på, öppnar dörren och sedan med högre och högre stämma upprepar sitt budskap. Hur detta har hanterats i klippningen är närmast enastående. 

Samma gäller hur ”Björnstad” är strukturerad. I andra händer och hos någon annan kanal eller streamingtjänst än HBO Nordic är det mycket möjligt att handlingen kavlats ut och presenterats över  åtta avsnitt, alternativt stramats åt och blivit en miniserie på tre. I stället får Peter Grönlund möjligheten att använda nära nog varje bildruta effektivt; det finns ett här och nu samtidigt som scenerna är förberedande för det som väntar.

Endast snacket på skolrasterna skapar motstånd. Men vad vet jag, som är 38 år gammal, om autenticiteten i det?  

2020 har varit ett bra år för svenska tv-dramatik med ”Älska mig” säsong 2, ”Kalifat”, ”Partisan” och ”Tsunami” i spetsen.  

”Björnstad” är snäppet framför dem alla. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”Björnstad” har premiär 18 oktober på HBO Nordic. Peter Grönlund regisserar de fem avsnitten, som baseras på Fredrik Backmans roman med samma titel. Anders Weidemann, Antonia Pyk och Linn Gottfridsson har skrivit seriens manus. På rollistan finns Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Ingrid, Oliver Dufåker, Gustav Lindh, Lukas Wetterberg och Frida Sandberg med flera. ”Björnstad” produceras av Bonnie Skoog Feeney och Mattias Arehn för Filmlance International. Exekutiva producenter för HBO Europe är Hanne Palmquist, Steve Matthews och Antony Root.