Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är The Mandalorian på Disney+ – svensk premiär 15 september

”The Mandalorian” av Jon Favreau och med Pedro Pascal i huvudrollen har svensk premiär 15 september på Disney+, samtidigt som streamingtjänsten lanseras i Sverige. Foto: Lucasfilm Ltd/Disney

Underhållande och lagom spännande. ”The Mandalorian” är ”Star Wars” och Disney i ett nötskal. 

Det är svårt att avgöra hur stor och vilken betydelse ”The Mandalorian” har när Disney+ lanseras i Sverige. 

Serien, som utspelas i ”Star Wars”-universumet och ett antal år efter ”Jedins återkomst”, hade urpremiär i november 2019 när Disney tryckte på knappen och en ny streamingtjänst såg dagens ljus i USA. 

TorrentFreak rapporterade kort efter premiären att ”The Mandalorian” omgående dök upp på de flesta av världens fildelningssajter. Under våren skrev samma sajt, precis som den brittiska antipirat-organisatonen MUSO, att de sett en ökning av illegal nedladdning av film och tv-serier, troligtvis som en följd av coronapandemin.

Inget av det är överraskande. 

Föga förvånande har det också varit värt att vänta på ”The Mandalorian”. 

”The Mandalorian” har svensk premiär 15 september. Foto: LucasFilm Ltd/Disney

Disney har gjort de tre första avsnitten tillgängliga för recension och de är föredömligt korta, mellan 31 och 39 minuter långa; snärtiga, tempostarka och utan fläsk på sidorna. Den visuella stilen känns igen – det är ändå ”Star Wars” – samtidigt som ”The Mandalorian” bäst beskrivs som en rymdwestern, där huvudpersonen påminner om en rollfigur John Ford eller Clint Eastwood skulle ha kunnat spela. 

Pedro Pascal spelar han-utan-namn, men som kallas ”Mando”, eller bara Mandalorian. Han är effektiv och bra på sitt jobb. De som vill betala honom för att få något gjort måste hosta fram bra med stålar, men vad hjälper det när fler och fler försöker ta sig in på samma arbetsmarknad och priserna pressas. 

Det är, som man säger, tuffa dagar för prisjägare. 

Därför accepterar ”Mando” ett uppdrag utöver det vanliga som ska komma att förändra honom och som ger ”The Mandalorian” möjlighet att introducera Werner Herzog i en av seriens roller. 

Uppdraget tar ”Mando” ut i en dammig öken i galaxens utkanter. Musiken från Ludwig Göransson gör förstås sitt för stämningen, då den liksom kostym och scenografi skapar känslan av något nytt som ändå är Tatooine-nostalgiskt. 

Det man klarat sig utan i de tre första avsnitten: Löjliga flashbacks som verkar gå ut på att ge ”The Mandalorian” en sentimental touch och på ett övertydligt sätt förklara och försvara huvudpersonens val.

”The Mandalorian” är å andra sidan tv-underhållning dragen till sin allmängiltiga spets. Alla får vara med, ingen ska känna sig utanför. ”Star Wars” och Disney i ett slags nötskal vill säga. Resultatet är, åtminstone inledningsvis, lagom spännande, snyggt och roande. 

Om tunnorna skramlar tomt längre fram återstår att se.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Disney+

# Disney+ lanseras 15 september i Sverige. Samtidigt blir de två första avsnitten av ”The Mandalorian” tillgängliga. Därefter följer ett avsnitt i veckan. Den 30 oktober har säsong 2 premiär på streamingtjänsten. Jon Favreau är seriens upphovsman och huvudförfattare. Första säsongens åtta avsnitt regisseras av Dave Filoni, Bryce Dallas Howard, Rick Famuyiwa, Deborah Chow och Taika Waititi. På rollistan: Pedro Pascal, Gina Carano, Carl Weathers, Werner Herzog samt, bland andra, Giancarlo Esposito, Jake Cannavale och Mark Boone Junior.