Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Henning Mankell skulle ha varit nöjd med Netflix Young Wallander

Adam Pålsson som Kurt Wallander i ”Young Wallander”, en ny serie som har premiär 3 september på Netflix. Foto: Johan Paulin/Netflix

I ”Young Wallander” berättas hur Kurt Wallander blev ”Kurt Wallander”. Henning Mankell skulle ha varit nöjd med Netflix nya serie där Adam Pålsson gör huvudrollen. 

Sommar, svett, svala svador och suverän visuell stil. Ja, det räcker att se några få minuter av ”Vålnaden” för att förstå att regissören Mikael Marcimain ligger bakom den bästa ”Wallander”-filmen.  

Inledningsvis finns en stilla uppgivenhet hos huvudrollfigurerna. Allt går i maka takt. Kamerans rörelser, vad den fångar och väljer att visa, ljussättningen och hur Marcimain förmedlar värmens påträngande känsla var ett stilbrott i filmserien. Så starkt var intrycket första gången att minnet av Krister Henriksson, Nina Zanjani, Sverrir Gudnason, Douglas Johansson och gästspelarna Iben Hjejle och Per Morberg etsade fast sig direkt.

”Vålnaden” blev definitionen av ”Wallander” på tv och som film och en höjd de som kom före och efter aldrig kunnat nå. 

Nu är Kurt Wallander tillbaka igen, fast denna gång i Adam Pålssons gestaltning och som nyexaminerad polis. 

”Young Wallander” har premiär 3 september på Netflix och är en serie som är precis vad titeln antyder: början på berättelsen om hur Kurt Wallander blev ”Kurt Wallander”. 

Serien – jag har sett första säsongens sex avsnitt – ritar ett samtida streck som startar hos Pålsson och med trovärdighet kommer sluta hos den Wallander som Henriksson, Rolf Lassgård och Kenneth Branagh spelat. 

Adam Pålssons version av Kurt Wallander har läderjacka och snygga skor, bor i Rosengård och hatar opera, men det kvittar. Det har alltid varit Wallanders självtvivel, patos och rättvisetänk som varit centralt och tilltalande, och de bitarna finns förstås redan i ung ålder, om än inte lika färdigutvecklade.  

Seriens premiss sparkar igång efter att en tonåring fått en handgranat i munnen och läpparna fasttejpade. Följer gör en historia som emellanåt är för uppenbar i vändningarna. Till en början är det även ovant att höra svenska ortnamn, för- och efternamn och en hel del annat i den engelskspråkiga serien. Detta minimala störningsmomentet lägger sig snabbt. Fram träder i stället en spänningsberättelse som likt Henning Mankells böcker har något att säga om människan, samhället och tiden vi lever i. 

Mankell gick bort i oktober 2015. Författaren var positiv till en serie som ”Young Wallander”, liksom att den skulle vara engelskspråkig. Han ville att hans samtidskritik- och oro skulle nå ut. Det som var lokalt tidigare har nu, i vissa fall, även blivit globalt. 

”Young Wallander” kommer innebära Adam Pålssons stora internationella genombrott. Hans plågade charm och självklara karisma gör underverk i en serie som detta. 

Också: att det blir fler avsnitt skulle under normala omständigheter ha varit givet. Numera kan COVID-19 ställa det mesta uppochner, men gissningsvis kommer Netflix inom en inte alltför avlägsen framtid förnya ”Young Wallander”. 

Henning Mankell skulle ha varit nöjd. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier

Krister Henriksson som Kurt Wallander i Mikael Marcimains ”Wallander – Vålnaden”. Foto: Filmlance/TV4

4 WALLANDER-MÅSTEN

”Vålnaden” (tillgänglig nu, Netflix)

Filmerna med Krister Henriksson som Kurt Wallander, miniserien ”Brandvägg” samt ”Steget efter” – i de två senare spelar Rolf Lassgård huvudrollen – finns numera tillgängliga på Netflix. Det är, som alltid, ”Vålnaden” som står ut i mängden. Mikael Marcimain regisserade efter ett manus av Lars Lundström och Henning Mankell. Många kända skådespelare i mindre roller. 

”Arvet” (tillgänglig nu, Netflix)

Mikael Marcimain även här, efter ett manus av Anton Moritz. Regissörens säregna stil, som på ett bra sätt definierar allt Marcimain gör, syns naturligtvis, men är inte lika framträdande som i ”Vålnaden”. Det här är den där som har ett musteri och ett mord i samma film. 

”Hämnden” (tillgänglig nu, Netflix)

Hans Rosenfeldt skrev och Charlotte Brändström regisserade. Första filmen med Nina Zanjani och Sverrir Gudnason som polisaspiranterna Isabelle och Pontus samt Lena Endre som åklagaren Katarina Ahlsell. Den där Ystad blir utan elektricitet i alltför många dagar. Underskattad. 

”Young Wallander” (3 september, Netflix)

Kommer bli en europeiskt hit för Netflix, och med tanke på Henning Mankells popularitet kan serien även ta sig över andra gränser. Förutom Adam Pålsson finns, bland andra, Richard Dillane, Leanne Best och Ellise Chappell på rollistan. Svenska regissören Jens Jonsson gör dessutom säsongens bästa avsnitt. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Yellowstone” – säsong 3 (1 september, Paramount+)

Berättelsen om ranchägarfamiljen Dutton fortsätter. Kevin Costner fortsatt i huvudrollen. Här är skiftande allianser, konstanta konflikter och hänsynslösa affärsrivaler vardag. 

”Schitt’s Creek”, säsong 1-6 (1 september, C More)

Kanadensisk serie som hade premiär 2015, och nu landar i Sverige. Handlar om miljonärsfamiljen som förlorar allt de äger, förutom en liten by som köpts på skoj. 

”Måste gitt – serien” (4 september, SVT Play)

Fristående fortsättningen på filmen. Can Demirtas gör huvudrollen som Metin, som när serien börjar muckat från fängelset och tvingats flytta hem till sin mor i Jordbro.