Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är Maskineriet med Kristoffer Joner på Viaplay

Kristoffer Joner gör huvudrollen i ”Maskineriet”, en ny originalserie på Viaplay, som Richard Holm regisserar och Anagram producerar. Foto: Anders Nicander/NENT Group

Spännande, intensiv, underhållande. ”Maskineriet” på Viaplay är en serie som håller vad den lovar. 

Tankarna flyger till scenen där Harrison Ford och Tommy Lee Jones för första gången står öga mot öga i ”Jagad”. Kanske är det tonen, måhända energin, fast troligtvis att Viaplays nya originalserie ”Maskineriet” har ett slags motsvarighet en bit in i säsongen. 

Med det sagt: Det finns förstås en hel del skillnader mellan ”Jagad” och ”Maskineriet”. En av dem är att man från start är övertygad om att Richard Kimble är en bra kille. Kristoffer Joners gestaltning av Olle Hultén, huvudperson i ”Maskineriet”, gör att sådana antaganden blir omöjliga. 

Joner har en intensitet i sitt skådespeleri som håller isär rollfigurens inre och yttre. Olle skiftar snabbt känsloläge beroende på situation. Endast i små korta stunder visar han upp hela sig själv för omgivningen. Denna dubbelnatur är vinnande för ”Maskineriet”. 

Olle Hultén är den som efter en konferens med jobbet vaknar upp på en färja mellan Sandefjord och Strömstad. Han tycks inte ha en aning om var han befinner sig. Bredvid honom ligger en väska fylld av sedlar, en pistol och en rånarluva. När polisen närmar sig skriker Olles instinkter att det är dags att fly.

Han har, inser man snabbt i inledningen av ”Maskineriet”, fastnat i en fälla. 

Ju längre in i serien man kommer börjar man mer och mer luta åt att Olle är den som luras mest. 

”Maskineriet” är en ny serie på Viaplay regisserad av Richard Holm. På rollistan finns bland andra Kristoffer Joner, Julia Schacht, Rune Temte, Anastasios Soulis, Jakob Eklund och Emilia Roosmann (på bilden). Foto: NENT Group

”Maskineriet” öppnar med ett rivigt och ivrigt avsnitt skrivet av Peter Arrhenius. Han vet hur skruvarna i sådana här sammanhang ska dras, samtidigt som Richard Holms regi får scenerna att osa av den förvirring och beslutsamhet som Olle Hultén upplever på en och samma gång. 

Premiäravsnittet följer även efterspelet av ett rån. 30 miljoner kronor är borta, en av gärningsmännen är på flykt med en kvinna som gisslan. Mycket ska fortfarande hända. Svek avslöjas, öden förseglas, liv ödeläggas. 

Tro inget annat än att ”Maskineriet” tar sin katt-och-råtta-lek på allvar och är konstruerad därefter, men till skillnad från många andra med actiontindrande ögon lyckas serien förankra en egen logik som styr rollfigurernas agerande och de beslut som tas.

En central tematik i serien är familj och faderskomplex, presenterat ur olika perspektiv och med olika konsekvenser. Med det tillkommer lite djup bortom de mest svettiga scenerna. Här är Anastasios Soulis viktig, och tillför något extra strax utanför seriens inledande huvudspår. 

Regissören Richard Holm (”Gåsmamman”, ”Heder”, ”Johan Falk”) har mutat in ett egen hörn i nordisk tv-industri där emotionell realism möter en särskild sorts förhöjd verklighet. Det mötet kan skava och är därför effektivt och numera härligt igenkännbart. ”Maskineriet” är inget undantag. Målsättningen är spänningsunderhållning och seriens puls hittas i intrigens stil, skönheten i genremedvetenheten och förvecklingar som dras åt hårdare och hårdare för att till slut explodera. 

Ta Emilia Roosmanns rollfigur Monica som exempel. På ytan är hon som huggen i sten, stundvis hårdnackat stereotyp, eftersom det är vad ”Maskineriet” kräver att rollfiguren. Roosmanns gestaltning är därmed inte bara passande, utan närmast perfekt när serien rullar mot vad som först verkar bli ett tillskruvat och tilltrasslat slut, men som i stället rymmer båda stilla vemod och förvånad sorg.   

Det känns, föga överraskande, passande. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Viaplays tv-serier

# ”Maskineriet” är en originalserie på Viaplay. Richard Holm är huvudregissör, medan Niclas Ekström och Kjersti Ugelstad är huvudförfattare. På rollistan finns bland andra Kristoffer Joner, Julia Schacht, Hanna Alström, Rune Temte, Anastasios Soulis, Jakob Eklund, Angela Kovács och Bahador Foladi samt Antti Reini. ”Maskineriet” produceras av Martin Persson och Karolina Heimburg på Anagram Sweden. Försäljningar utanför Norden hanteras av Lagardère Studio Distribution.