Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Nya tittarrekord på Viaplay – konsumerade minuter ökar med 20 procent

”Tjockare än vatten” säsong 3 är en av serierna som är bland de mest sedda på Viaplay. Foto: NENT Group

Viaplay slår nya tittarrekord i spåren av coronakrisen. De senaste två veckorna har konsumerade minuter på streamingtjänsten ökat med 20 procent. ”I dessa oroliga tider känns det fint att kunna erbjuda innehåll som familjen kan samlas kring”, säger Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer. 

Det är i ett pressmeddelande som NENT Group berättar om den ökande tittningen på Viaplay. 

Under de senaste två veckorna har antalet konsumerade minuter på streamingtjänsten ökat med 20 procent jämfört med veckorna innan – och detta inkluderar inte sportinnehåll. 

NENT Group skriver även att det har skett ett strukturellt skifte i när användarna väljer att se på Viaplay.

Tittarna ”går från att titta primärt under prime time till hela dygnet. Den veckodag som dessutom ökat mest är måndagar”, skriver NENT Group i pressmeddelandet. 

”Det är tydligt att Viaplay blivit en plattform att samlas kring hemma. Vi konsumerar flera serier och filmer än någonsin och har haft en all time high i tittandet de sista två veckorna”, säger Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer, i pressmeddelandet och fortsätter:

”Vi kan se en styrka i vårt utbud för barnen där en ny säsong av Viaplays originalserie ”Sagasagor” också har premiär nästa vecka. Vi är också stolta över att biofilmer nu kommer direkt till Viaplay istället för på vita duken. I dessa oroliga tider känns det fint att kunna erbjuda innehåll som familjen kan samlas kring.”

NENT Group noterar också att komedigenren har ökat betydligt på Viaplay, precis som att klassiska filmer blivit bland de mest sedda på streamingtjänsterna.

Som exempel tar man  ”James Bond – med rätt att döda” (”Dr. No”) från 1962, som ”seglat upp på topplistan och gått om de nyare filmerna.”

Precis som tidigare, och som hos flera streamingtjänster, vill NENT Group inte dela med sig några specifika tittarsiffror, vilket gör att det är omöjligt att säga vad ökningen på 20 procent faktiskt innebär.

I den bokslutskommuniké som NENT Group skickade ut tidigare i år noterades 110 000 nya kunder sista kvartalet 2019 jämfört med det föregående.

Antalet Viaplayabonnenter i de fyra nordiska länderna där tjänsten är tillgänglig var då 1 568 000.

Nu har NENT Group sammanställt två topplistor – en för Viaplay Originals och en för Viaplay Productions – som visar de mest sedda serierna och programmen under vecka 13, det vill säga perioden 23-29 mars 2020. 

VIAPLAY ORIGINALS

1. ”Tjockare än vatten” (säsong 1 och 2)

2. ”Rig 45” (säsong 2)

3. ”Tjockare än vatten” (säsong 3)

4.  ”Box 21”

5. ”Hand i hand”

6. ”Innan vi dör”

7. ”Älska mig”

8. ”Vår tid är nu”

9.  ”Heder”

10. ”Den som dräper – mörkret”

VIAPLAY PRODUCTIONS

1. ”Paradise Hotel”

2. ”Svenska fall”

3. ”Svenska truckers”

4. ”Lyxfällan”

5. ”Hemliga beundrare”

6. ”Trolljägarna”

7. ”Unga mammor” 

8. ”Efterlyst”

9. ”I huvudet på en gärningsman”

10. ”I huvudet på en mördare”

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Viaplays tv-serier