Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är dokumentärserien Tiger King: Mord, kaos och galenskap på Netflix

”Tiger King: Mord, kaos och galenskap” är en dokumentärserie på Netflix av Eric Goode och Rebecca Chaiklin som bland annat handlar om Joseph Maldonado-Passage, även kallad Joe Exotic. Foto: Netflix

Stora kattdjur, vapen, excentriker, polygami, pengar, uppblåsta egon och självcentrerade människor, tragedi, den amerikanska drömmen, möjligt kontraktsmord och förblindad ilska. Netflix nya dokumentärserie ”Tiger King: Mord, kaos och galenskap” är omöjlig att motstå. 

När man tror att det inte kan komma fler vändningar, då hälls ny bensin på tokbrasan som är Netflix nya dokumentärserie ”Tiger King: Mord, kaos och galenskap”. 

Händelserna i seriens sju avsnitt är faktiskt så knasiga att det är att förta berättelsen om dess underliga, men inledningsvis charmigt udda personer skulle man pröva sig på någon slags övergripande sammanfattning av allt som händer. 

”Tiger King: Mord, kaos och galenskap” är en dokumentärserie som måste ses för att man ska tro på det som berättas. Att sedan försöka förstå är en helt annan femma. 

För att ändå få ner utgångspunkten utan att avslöja allt för mycket: Joseph Maldonado-Passage är en excentriker som driver en privat djurpark med tigrar, lejon och andra djur i Oklahoma. Han kallar sig Joe Exotic. Anklagelsen: Joe ska ha betalt en person i hans närhet att mörda Carole Baskin, kvinnan som är chef för Big Cat Rescue och som kräver att Joes djurpark stängs.  

En hel del att bita i, men det är långt från hela köttstycket. 

Regissörerna Eric Goode och Rebecca Chaiklin har klippt ”Tiger King: Mord, kaos och galenskap” så att dokumentärserien ofta byter perspektiv; ena stunden går det att känna viss sympati med galleriet av personer som berättar om sina liv, i nästa är de känslorna som bortblåsta. 

Lyckosamt nog koncentrerar ”Tiger King” sig inte bara på ett brott eller en fejd. Avsnitten är lika mycket ett slags sociologisk verklighetsstudie om människor i det amerikanska samhällets utkant, och som sådan handlar dokumentärserien om pengar, råa egon och individualism. Bara i USA, som man säger.

”Tiger King” lever och andas allt material som Goode och Chaiklin samlat in under flera år. Med detta material blir det lättare att skapa framåtrörelse. Allt behöver inte berättas av en person som sitter på en stol, det räcker med det vi ser från Joe Exotics zoo – eller ”fängelse” eller vad man nu ska kalla det – liksom från andra personers privata parker. 

Med den vetskapen i ryggen kan Goode och Chaiklin sakta men säkert röra sig framåt från något sprudlande till genomgående tragiskt.

Här finns inga vinnare, menar jag, medan duon bakom kameran håller hårt på sitt moraliska ansvar. De dömer inte, samtidigt som ingen som sett dokumentärserien kan kalla de medverkande för hjältar. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier