Så bra är Devs av Alex Garland på HBO Nordic – premiär 5 mars

”Devs” är en ny tv-serie av Alex Garland på HBO Nordic. På bilden: Nick Offerman, som spelar Forest. Foto: Miya Mizuno/FX/HBO Nordic

”Devs” på HBO Nordic är en hypnotisk serie som är häpnadsväckande vacker. Risken är att det är för tomt under ytan.

Alex Garlands serie ”Devs” innehåller bildberättande när det som konstform är som bäst. Kuslig symbolik och spännande kameravinklar samsas med Geoff Barrows och Ben Salisburys musik för att bilda en helhet som både är hypnotisk, förbryllande och en aning stressframkallande. Det är genomtänkt, smart, och till och med den minimalistiska scenografin skvallrar om rollfigurerna och deras personligheter.

Efter att ha sett de två första avsnitten är det ändå svårt att helt liera sig med ”Devs”: Mycket är fortfarande höljt i dunkel och risken är övervägande att seriens slungar sin spänning och åt fel håll samtidigt som serien drunknar i djupt hål grävt av Garland själv.

”Devs” går att definiera som mix av ”Westworld”, ”Mr. Robot” och ”Black Mirror” med lagom mycket David Lynch-strössel på toppen. Till det ska läggas till determinism som ett slags magnetiskt center och ja, det krävs en modig manusförfattare och regissör och det har Garland tidigare – se ”Ex Machina”, ”28 dagar senare” och ”Annihilation” om du inte gjort det – visat att han är.

Sonoya Mizuno i ”Devs”, som sänds på HBO Nordic i Sverige och är en serie skapad av Alex Garland. Foto: HBO Nordic

Sonoya Mizuno gör rollen som Lily Chan. Hon är dataingenjör på Amaya. Lilys pojkvän Sergei, som jobbar på samma företaget och spelas av Karl Glusman, befordras till projektet som ger seriens dess namn och försvinner kort därefter.

Sergeis försvinnande är starten för ett invecklat nedtystande kring vad Devs egentligen är och vad som kan åstadkommas med dess datakraft. Chef och skapare för detta omvälvande projekt är Nick Offermans rollfigur Forest. Han har satsat allt på att bygga en dator som använder sig av determinismens principer, det vill säga att människans vilja är orsaksbestämd och att fri vilja inte existerar. Med datorn hoppas Forest – åtminstone går det att gissa sig till det efter de två första avsnitten – kunna förutse framtiden.

Japp, det är lite som Prometheus och elden.

Och det är förstås av största vikt att fråga sig om inte Alex Garland gör något liknande själv. Han och filmfotografen Rob Hardy fångar visserligen ett San Fransisco som det är omöjligt att slita blicken från, men den tjusningen är inte nog om inte även berättelsen håller måttet.

Sonoya Mizuno tar sin gestaltning åt två skilda håll och är stundvis engagerande intensiv för att sedan land i något som kan beskrivas som frånvarande. Ett antal gånger känns det spelat i stället naturligt. Nick Offerman låter Forest vara humorlös – skratt är inte något att vänta på i den här serien – och utseendemässigt som en Silicon Valley-Jesus. I de inledande två avsnitten är det i stället säkerhetschefen Kenton (Zach Grenier) som står för tempo och energi bland skådespelarna.

Var, och framför allt hur, ”Devs” slutar är omöjligt att avgöra.

Magkänslan säger att seriens medvetna själlöshet kan bidra till att de återstående sex avsnitten landar i något tillfredsställande, men att det är troligt att besvikelsen spottar både en och två loskor innan ”Devs” gått i mål. Å andra sidan kan det vara värt att ta om serien fortsätter vara lika ambitiös, visuellt fantasirik och framtidsdyster som den är i inledningen.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”Devs” har svensk premiär 5 mars på HBO Nordic. Alex Garland är seriens upphovsman, manusförfattare och regissör. På rollistan finns bland andra Sonoya Mizuno, Nick Offerman, Jin Ha, Zach Grenier, Alison Pill, Cailee Spaeny, Stephen McKinley Henderson, Karl Glusman, Jefferson Hall och Janet Mock.