Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Förklaringarna och besluten bakom sista avsnittet av Kalifat i SVT

”Kalifat” är en tv-serie av Wilhelm Behrman i SVT. Han berättar nu om besluten bakom sista avsnittet. På bilden: Gizem Erdogan och Amed Bozan, som spelar Pervin och Husam i ”Kalifat”. Foto: Johan Paulin/SVT

En blandning av oro, lättnad och sorg – det är vad Wilhelm Behrman, upphovsman till ”Kalifat”, vill att tittaren ska känna efter slutet av SVT-serien. För Spoiler alert förklarar Behrman besluten bakom sista avsnittet och beskriver samtidigt en eventuell fortsättning på den omdebatterade serien som en ”mycket komplicerad fråga”. ”Vi har bara velat berätta en gripande och spännande historia. Som förhoppningsvis känns relativt trovärdig. Hade vi haft något att säga skulle vi ha skrivit en debattartikel”, skriver Wilhelm Behrman i ett mejl. 

Bitterljuvt. 

Det är ordet Wilhelm Behrman använder när han ska förklara en del av slutet i ”Kalifat”, serien han är upphovsman till och har skrivit med Niklas Rockström. 

Duons mål: Att ge rollfigurerna ungefär det de strävar efter, men då till ett skrämmande högt pris. 

”Kalifat” hade premiär 12 januari i SVT. Samtidigt blev de tre första avsnitten tillgängliga i SVT Play. Suget efter fler avsnitt har sedan dess varit stort: ”Kalifat” lockade exempelvis fler tittare online än någon tidigare SVT-serie under samma period. 

Redan i samband med att det åttonde och sista avsnittet landade i SVT Play – det sändes på söndagen i SVT – höjdes röster för en andra säsong. Anna Croneman, dramachef på SVT, har tidigare sagt att en möjlig fortsättning för ”Kalifat” inte var något SVT ”planerade för” och att ”inget snabbproducerat för att tillfredsställa ett hungrigt behov” duger. 

Nu berättar Wilhelm Behrman mer om slutet på ”Kalifat” och delar med sig av sina tankar kring en eventuell fortsättning. 

SPOILER ALERT om du inte har sett ”Kalifat” och det åttonde och sista avsnitt. Under bilden avslöjas hur serien slutar. 

Yussra El Abdouni, Nora Rios och Amanda Sohrabi, som spelar Lisha, Sulle och Kerima i ”Kalifat”. Foto: Jonas Alarik /SVT

”De vackraste och klokaste planer, både av möss och människor, går ofta till spillo”, skrev Robert Burns i sin dikt, och det kan väl sägas vara delvis sant även med Nadirs plan att låta terrorattacksplanerandet fortgå. ”Ibbe” klarar sig undan, dödar en kvinna och spränger ett höghus, och så måste väl ske för att det som senare händer Kerima ska vara logiskt. Hade ni tankar på ett avslut av denna del av historien som såg annorlunda ut och hur var det i så fall? 

”Både Niklas Rockström och jag älskar bitterljuva slut, att ge rollfigurerna ungefär det de eftersträvar men till ett skrämmande högt pris. Nadirs plan gick i stort sett vägen, det blev nästan som han tänkte sig, men folk dog, Ibbe slank undan, segern smakade beskt. Nej, vi hade nog inget annat slut som vi funderade på, vi visste egentligen bara att attentatsplanerna varken skulle få lyckas eller stoppas fullständigt. Vi ville verkligen hitta en annan väg ut, som både skulle kännas som ett avslut och en sorg. Och viktigast här var Kerima, som dör i sitt vackraste ögonblick, när hon äntligen fattar rätt beslut och därmed tar ifrån Ibbe hans triumf.”

”Svenskarna är så jävla naiva att endast Säpo kan skydda dem. Det var det budskapet ni ville få ut”, säger Fatima när hon konfronterar Nadir. Kring detta, och det som Nadir sedan säger om exempelvis korta fängelsestraff, uppstår ett moralisk dilemma där ett agerande i någon slags gråzon tycks vara idealet, i alla fall för Nadir. Skulle du säga att hans synsätt sammanfattar polisens perspektiv i serien, och om så: Hur ska man som tittare se på Fatima? Är hon ett slags svag spegelbild av en fundamentalist, som endast kan se saker i antingen svart eller vitt?

”Nej, så har vi nog aldrig betraktat Fatima. Hon är en principfast och modig polis, men eftersom all god dramatik går ut på att plåga sina rollfigurer så mycket som möjligt lät vi just principfastheten bli hennes stora misstag. Det finns en stor tragedi i att vara den enda som vågar gå sin egen väg, gå emot givna order – och ha fel”, skriver Wilhelm Behrman och fortsätter: 

”Nadirs bitterhet över att ju bättre han gör sitt jobb desto mindre förstår allmänheten betydelsen av det, den bitterheten är inte ovanlig bland poliser. Det betyder inte att vi ställer oss bakom den, tvärtom, bara att den är begriplig och intressant som drivkraft. Och eftersom Nadirs agenda strider mot gällande lag – det är ju utan tvekan brottsprovokation han ägnar sig åt – blir den principfasta Fatima en avfälling, en svikare.”

Är det Fatimas dåliga samvete kring att Dolores blev mördad som driver på och som gör att hon bestämmer sig för att ta sig in i Raqqa och försöka få med sig Pervin, Husam, deras dotter och Lisha hem till Sverige?

”Egentligen inte. Det som driver henne är hennes hederlighet, hon har gett sitt ord till Pervin att rädda henne och då är det hennes moraliska skyldighet att också göra det. Även här är slutet dubbelt, Fatima åker ner för att rädda Pervin och Lisha men den hon får med sig är Husam, vilket är en fruktansvärd ironi. Men vi står ut med den eftersom hon trots allt räddar den som är allra viktigast – lilla Latifa. Det var för Latifas skull som Pervin en gång bestämde sig för att fly. På så vis har Pervin inte dött förgäves.”

”Kalifat” är en tv-serie i SVT. Wilhelm Behrman är upphovsman, Goran Kapetanović regisserar. På bilden: Aliette Opheim. Foto: Johan Paulin/SVT

När bestämde ni er för att Lisha skulle vara den som sätter en av de sista spikarna i Pervins kista och gick det hand i hand med beslutet att Pervin skulle gå bort? Hur såg processen ut för slutet av den del av berättelsen som utspelar sig i Raqqa?

”Som sagt var, det får aldrig gå som man har tänkt sig. Att Pervin inte skulle få återse Stockholm anade vi nog från början. Vi ville dessutom bereda alla inblandade en fruktansvärd överraskning och vad kunde vara bättre än att Lisha, vår Lisha, inte gick att rädda, inte ens ville bli räddad?”, skriver Wilhelm Behrman och fortsätter: 

”Vi kände från början att vi ville att räddningsaktionen bara delvis skulle lyckas, att någonting värdefullt skulle gå förlorat och då var Lisha perfekt. Allt byggde också på tittarens och våra egna fördomar, man tar bara för givet att Lisha ska vilja fly, att hon egentligen inte alls är radikaliserad, men vad grundar vi det på? Egentligen ingenting. Att hon är rädd och ensam betyder inte att hon har bytt sida, särskilt inte som Lisha inte har en aning om vad Sulle har fått veta och vara med om. Att Lisha dessutom indirekt orsakar Pervins död gör det bara ännu mer smärtsamt.”

Självklart undrar man hur det går för Fatima och Husam – det sista vi ser av dem är när de närmar sig gränsen, uppgivna och förtvivlade. Vad händer sen?

”Haha, ingen aning. Eller aningar kan man väl ha, det känns ju inte som om Husam går mot något harmoniskt familjeliv hemma i Sverige och Fatimas yrkeskarriär verkar ju inte särskilt lovande. Och det är precis den känslan vi vill att tittarna ska ha, en blandning av lättnad, sorg och oro. Hur ska det gå för de här människorna?”. 

Yussra El Abdouni spelar Lisha i ”Kalifat” i SVT. Här syns hon på en bild från avsitt 7. Foto: Johan Paulin/SVT

Sulles tårar och, till sist, hennes stängda ögon är de sista bilderna i säsongen. Var det en slutbild ni såg framför er när ni skrev eller fanns det andra alternativ?

”Att Sulles ansikte skulle vara det sista vi såg, det visste vi så fort vi hade hittat på slutet – vilket var en lång, svår process som gjorde oss båda väldigt gripna. Men huruvida hennes ögon skulle vara öppna eller slutna avgjordes i regiarbetet. Goran och Nora gjorde många, långa tagningar, det fanns flera olika varianter men det var den här som kändes mest gripande. Hennes ansikte är så fruktansvärt uttrycksfullt”, skriver Wilhelm Behrman och fortsätter: 

”Nora och Amanda överträffade alla våra förväntningar i slutscenen, det är knappt jag står ut att titta på den. När Kerima sitter på toalettgolvet och pratar med Sulle, det är makalöst skådespeleri.”

Många är frågorna om Lisha och Sulle och hur de, på helt olika platser, ska ta sig vidare i livet. Finns det något du kan säga om deras respektive framtid?

”Hm, du fiskar efter en eventuell säsong två … Om det någonsin skulle bli någon sådan har ingen någon aning om vad den ska handla om. Men nog verkar ju Sulles framtidsutsikter lite mer lovande än Lishas…”. 

Samtidigt: Alldeles i slutet av säsongen ser vi ”Ibbe” sittandes i en bil. Han är fortfarande på fri fot. Som du ser det, kommer han någonsin bli tagen, gripen och dömd för det som han har planerat och genomfört?

”Hoppas det. Allt annat vore väldigt otillfredsställande. Å andra sidan verkar han ju otroligt svår att fånga.”

När serien gått i mål är en enkel slutsats att det inte finns några vinnare på någon sida. Om du känner att ni har något som ni har velat säga med ”Kalifat”, hur skulle du sammanfatta det?

”Det finns verkligen ingenting sådant. Vi har bara velat berätta en gripande och spännande historia. Som förhoppningsvis känns relativt trovärdig. Hade vi haft något att säga skulle vi ha skrivit en debattartikel.”

Slutligen: Det finns de som kräver och som har startat upprop kring en fortsättning. När det gäller säsong 2, vad har du att säga om fler avsnitt?

”En mycket komplicerad fråga som rymmer så många olika aktörer och så många olika bedömningar att den ännu inte går att kommentera.”

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program

# ”Kalifat” är en tv-serie i SVT på åtta avsnitt. Wilhelm Behrman är upphovsman och har skrivit manus med Niklas Rockström, medan Goran Kapetanović regisserar. ”Kalifat” spelades in i Stocholm och Jordanien 2019.

# På rollistan finns bland andra Aliette Opheim, Gizem Erdogan, Amed Bozan, Albin Grenholm, Nora Rios, Yussra El Abdouni, Amanda Sohrabi, Lancelot Ncube, Simon Mezher och Ala Riani. 

# ”Kalifat” handlar bland annat om Pervin, en ung, svensk kvinna som sitter fast i Raqqa där hennes make Husam är ansluten till IS. Pervin fruktar för sitt och sin dotterns liv. För Säpo-agenten Fatima berättar Pervin att maken och hans grupp  svenska jihadister planerar ett terrordåd i Sverige. En av dem är redan i Sverige för att förbereda attacken. Serien följer även systrarna Sulle och Lisha samt deras kompis Kerima, som radikaliseras av Sulle av elevassistenten Ibrahim i skolan.

# ”Kalifat” produceras av Filmlance i en samproduktion mellan SVT, Filmlance och Film Capital Stockholm. Tomas Michaelsson är seriens producent. Netflix har köpt de internationella visningsrättigheterna till ”Kalifat”. Serien landar hos streamingjätten 18 mars.