Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Överraskande final i På spåret – nu måste programmet i SVT fortsätta förändras

Fredrik Lindström och Kristian Luuk på en bild från ”På spåret” säsong 30, vars final sänds 28 februari 2020 i SVT. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget/SVT

Finalen av ”På spåret” är både överraskande och spännande. Nu måste SVT:s populära långkörare fortsätta att förändras.

Lever den jäveln? 

Självklart spetsas öronen första gången man hör denna underbara och lagom fräcka undran.

På skärmen: Några välkända profiler. Tankarna rinner iväg. Har hon gått bort? Lever han? Nej, inte röra mobilen. Senare, när facit presenteras, en lätt rodnad inombords, men också lättnad, för det är ju tusenfalt värre för de tävlande att missta en svensk skådespelare för död än att gissa fel i soffan. 

Om ”På spåret” i SVT är 80-talets rockkoloss Bruce Springsteen så är ”Alla mot alla med Filip och Fredrik” i Kanal 5 Springsteen under glansdagarna på 70-talet. Piggare, villig att finslipa varje detalj och slänga in ett gitarrsolo för mycket, medveten om att när det funkar till hundra procent, då händer något magiskt. 

Skillnaden mellan de två tv-programmen är som att lyssna på ”Prove it all night” från någon av Springsteens och the E Street Bands spelningar 1978 och sedan försöka sparka igång samma sorts entusiasm för studioversionen av ”Born in the U.S.A.”. 

Jag vet, det är omöjligt. 

Kristian Luuk, programledare för ”På spåret” i SVT, domaren Fredrik Lindström samt de som de tävlar i finalen 2020: Josefin Johansson och Johar Bendjelloul, Gunnar Wetterberg och Parisa Amiri. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget/SVT

Ändå och självklart: Likt Springsteens 80-talsalbum hittas en skön trygghet i ”På spåret”. Man är störst – det skiljer mer än två miljoner tittare till SVT:s tv-programmets fördel jämför med ”Alla mot alla” – och försöker utifrån just de förutsättningarna skruva förändringens knappar så mycket som man vågar.

Ibland blir det fel och det tidigare återkommande ”På spåret”-momentet Listan liknas så klart bäst vid Springsteens album ”Lucky town”. 

”På spårets” trettionde säsong går i mål i kväll. I finalen tävlar Josefin Johansson och Johar Bendjelloul mot Gunnar Wetterberg och Parisa Amiri. Det är en överraskande, måttligt rolig men intressant och stundtals lärorik avslutning på en omgång avsnitt som haft sina toppar och dalar. 

De högsta höjderna sedan premiären i december har nåtts med bytet av husband. Augustifamiljen är oklanderliga musiker, men det är svårt att föreställa sig att de skulle fått till samma självklara sväng på Drakes ”Hold on, we’re going home” som Mando Diao. Lägg till Amason, som under slutspelet i ”På spåret” förhoppningvis fått en ny och ständigt växande skara fans. 

Omväxling förnöjer, helt enkelt. 

Kristian Luuk och Fredrik Lindström fortsätter vara Luuk och Lindström så som vi känner dem sedan de tog över ”På spåret” hösten 2009.

Det blir träigt ibland, kul här och där och andra gånger som ett slags gestaltningsspel där framför allt Fredrik Lindström känner sig manad att påkalla uppmärksamheten hos ”nytillkomna tittare” för att beskriva exakt hur skojigt han och alla involverade faktiskt har det. 

”På spåret” har börjat bygga ny räls för framtiden. Det som behövs nu är att Luuk, Lindström och resten av redaktionen vågar fortsätta förändra, sedan vågar tro på att det är rätt väg att gå och står på sig skulle kritiken få luft under vingarna.

Om 20 år vill åtminstone inte jag gissa fel i tv-programmens motsvarighet till Lever den jäveln? 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program

Aliette Opheim och Gizem Erdogan gör två av huvudrollerna i ”Kalifat”, Wilhelm Behrmans serie i SVT. Foto: Johan Paulin/SVT

HELGENS FYRA TV-MÅSTEN

”Kalifat” (1 mars, SVT)

Wilhelm Behrmans dramaserie med bland andra Aliette Opheim, Gizem Erdogan, Amed Bozan och Nora Rios är imponerande, rafflande och suger musten ur en. Sedan 9 februari har hela säsongen varit tillgänglig i SVT Play. Nu sänds åttonde och sista avsnittet i SVT. Avslutningen är nödvändig att se för att till fullo förstå vad gänget bakom serien har velat åstadkomma.

”På spåret” (28 februari, SVT)

Benjamin Ingrosso är gästartist i finalen av ”På spåret” och tillsammans med Amason gör han en utmärkt och musikaliskt spännande cover. Detta med olika husband har gett tv-programmet ny energi och måste vara något som ”På spåret” fortsätter med även nästa säsong. 

”Alla mot alla med Filip och Fredrik” (2 mars, Kanal 5, Dplay) 

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson spelar in 60 avsnitt i tredje säsongen av sitt frågeprogram. Den 2 mars är det dags för ett antal nya deltagarna att gå in i burarna. Första matchen i säsongens andra omgång: Lotta Lundgren och Erik Haag mot Kattis Ahlström och Olof Lundh. 

Melodifestivalen  (29 februari, SVT)

Andra chansen, men lika mycket en ny möjlighet för SVT och Melodifestivalens redaktion att visa om, och i så fall varför, årets tråksäkra väg är den riktning som flaggskeppet ska fortsätta på. Dessutom och pass på: Andra chansen är förlängt, för att få plats med allt om Melodifestivalens Hall of Fame. 

 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Queen Sono” (28 februari, Netflix)

Netflix första afrikanska originalserie. Pearl Thusi gör huvudrollen som hemlig agent som försöker skydda sitt land och få fram sanning om mordet på sin mor. 

”Breeders” (3 mars, HBO Nordic)

”Breeders” ska enligt HBO Nordic ”skilda en brutalt ärlig vardag” och hur livet som förälder egentligen är. Martin Freeman och Daisy Haggard i huvudrollerna. 

”Manhunt: Deadly Games” (3 mars, C More)

Dramaserie om jakten på attentatsmannen bakom bomben vid OS i Atlanta 1996. Cameron Britton (”Mindhunter”) gör huvudrollen som Richard Jewell.