Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Nya säsongen av Gift vid första ögonkastet i SVT en besvikelse – se Love is Blind i stället

Deltagarna i ”Gift vid första ögonkastet” säsong 6, som har premiär 25 februari i SVT. Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Plattityder i stället för livserfarenhet – återigen är ”Gift vid första ögonkastet” en besvikelse. Nu måste det vara dags att skippa experterna och lita på att kärleken är blind. 

”Mikroögonblick av fullständig kontakt, det är det som är kärlek.” 

De är så tvärsäkra, experterna i SVT:s ”Gift vid första ögonkastet”. Skulle jag, eller någon annan för den delen, beskriva vad kärlek är, är det högst troligt att mikroögonblick inte är ord som skulle användas. 

I nya säsongen av ”Gift vid första ögonkastet” – premiär 25 februari, jag har sett de fyra första avsnitten – är sexologen Kalle Norwald och forskaren Emma Frans nya i specialistkvartetten. Fortsatt är det psykologen Fredric Bohm som det är svårast att ta på allvar; han snackar som om kärlek vore något obestridligt mätbart när vi alla vet att så inte är fallet. Visst, Bohms korta kommentarer passar som handsken för ett tv-program som detta, men en aning yrkesstolthet kan man väl ändå begära. 

I vilket fall: I sjätte omgången av ”Gift vid första ögonkastet” medverkar en farmaceut, en HR-specialist, en frisör, en informatör, en dataspelsdesigner och en företagsledare med bas i Georgien. 

Som tidigare har de deltagande paren matchats ihop av ”experterna”, träffas första gången när de gifter sig och ska sedan leva tillsammans i fyra veckor. 

Sex säsonger in känns allt uttjatat. Kanske är det därför klippningen, musikvalen och tempot upplevs som aningen tuffare och mer ungdomligt jämfört med tidigare. 

Årets medverkande är mellan 28 och 34 år, så livsvisdom får minsann stå åt sidan, trots att SVT skryter om att ”aldrig tidigare har så många varit intresserade av att gifta sig” och att det var mer än 2000 personer som sökte till programmet. 

Ack, ack, ack till dessa åldersval, som bland annat gör att plattityderna staplas på varandra en bit in i säsongen. 

Några av deltagarna i ”Love is blind”, vars säsongsfinal blir tillgängligt på Netflix 27 februari. Foto: Netflix

I ”Gift vid första ögonkastet” finns en inbyggd spänning i premissen – ska de hålla ihop eller inte? – men värre är det med KÄNSLORNA. Här är fuktiga ögon inget att frukta, om det inte är så att kanten av skämskudden landar helt fel. 

Annat är det med Netflix nya realityserie ”Love is blind”, ett format skapat av produktionsbolaget bakom originalversionen av ”Gift vid första ögonkastet”.

Till en början står speeddejting på schemat. Grejen: I stället för att se varandra, är deltagarna i olika rum, åtskilda av en frostat glas. De pratar värderingar, jämför erfarenheter och är öppna kring sina personligheter så som endast amerikaner kan vara. 

För att få se den person de fattar tycke för måste de förlova sig, naturligtvis medvetna om att ett bröllop väntar fyra veckor senare. 

”Love is blind” är emotionell tv som skalar av kärlek till dess essens: Man vill bli älskad för den man är, oavsett hur mycket stålar som finns på banken eller hur välorganiserade magrutorna är. 

Skillnaden är uppenbar: I ”Gift vid första ögonkastet” låter deltagarna andra människor matcha dem med en partner, i ”Love is blind” tar de medverkande egna beslut. 

Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd och slutar lyckligt – säsongsavslutningen blir tillgänglig först 27 februari och sällan har jag sett fram emot ett avsnitt mer. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program

Maria Sundbom Lörelius på en bild från ”Dejta”, som har premiär 24 februari i SVT. Foto: Mikael Cremle/SVT

HELGENS FYRA TV-MÅSTEN

”Dejta” (24 februari, SVT)

Charmigt om livet, som i SVT:s nya serie puttrar på i rätt takt. Sara Kadefors har skrivit manus efter en finsk förlaga. Jens Sjögren regisserar fem avsnitt och Rojda Sekersöz tre. På rollistan: Maria Sundbom Lörelius, Klara Zimmergren, Bahareh Razekh Ahmadi, Christopher Wollter, Peshang Rad, Nova Waldfogel. 

”På spåret” (21 februari, SVT)

Nu, i semifinal två: Parisa Amiri och Gunnar Wetterberg mot Emma Molin och Hanna Dorsin. Redan finalklara: Josefin Johansson och Johar Bendjelloul. Hur det än går: Genidrag av ”På spåret”-redaktionen att ha olika husband. Mando Diaos version av Drakes ”Hold on, we’re going home” samt allt Amason framfört är omedelbara tv-hits. 

”The Chef show” – säsong 3 (tillgänglig nu, Netflix)

Favorit som fortsätter leverera. När Jon Favreau gjorde ”Chef” – han regisserar och spelar huvudrollen – började han som lärling hos kocken Roy Choi. I ”The Chef Show” lagar duon mat, själva eller med gäster, men aldrig tillrättalagt utan här och nu och i stunden och drivet av Favreaus intresse och nyfikenhet. Han vill lära sig mer och det smittar alltid av sig. 

Melodifestivalen (22 februari, SVT)

Tappar tittare i broadcast, och även om det är i linje med en allmän linjär-tv-minskning är årets Melodifestival förskräckligt intetsägande. Just därför blir deltävlingarna intressanta att följa: Hur lågt kan ens eget intresse sjunka och vad är SVT villiga att acceptera för att inte stå ut på något sätt?

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Gentefied” (21 februari, Netflix)

Dramakomedi som följer tre kusiner i östra Los Angeles. Tillsammans ska de försöka rädda familjens tacoställe och var för sig följa sina egna drömmar. 

”Hunters” (21 februari, Amazon Prime Video)

Jordan Peele är exekutiv producent. Al Pacino och Lena Olin finns på rollistan och serien handlar om ett gäng nazistjägare i New York i slutet på 70-talet. 

”Det sista han ville” (21 februari, Netflix)

Film baserad på Joan Didions roman. Regisserar gör Dee Rees, medan bland andra Anne Hathaway, Ben Affleck och Willem Dafoe finns på rollistan.