SPOILER ALERT

NENT Group, Viaplay säkrar rättigheterna till Premier League mellan 2022 och 2028

NENT Group har säkrat rättigheterna till Premier League i Sverige från 2022 till 2028. Foto: Glyn Kirk/AFP/NENT Group

NENT Group har säkrat rättigheterna till Premier League i Sverige från 2022 till 2028. Det nya avtalet beskrivs som banbrytande och i en kommentar säger Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: ”Att Premier League återigen valt oss som sin långsiktiga strategiska partner gör oss väldigt stolta.”

Så sent som i tisdag ville Anders Jensen inte gräva djupare i förhandlingarna om rättigheterna till Premier League i samband med företagets bokslutskommuniké och påföljande Telefonkonferens. 

Nu, på torsdagen och i ett pressmeddelande, meddelar NENT Group att Viaplay kommer vara hemmet för Premier League i Sverige, Norge, Danmark och Finland från 2022 till 2028. 

NENT Group har för närvarande rättigheterna till Premier League i Sverige, Danmark och Finland till 2022.

”Jag är oerhört glad över det här nya och utökade avtalet vilket återigen visar på NENT Groups ledande position här i Norden. Fotboll från Premier League är en hörnsten i vårt sporterbjudande, och där Norge som tillägg till våra befintliga rättigheter för Sverige, Danmark och Finland ger oss en riktigt stark plattform för att vidare utveckla den här fantastiska rättigheten. Vi har en bevisad förmåga att leverera Premier League-sändningar i världsklass till det stora antalet hängivna fans i Norden. Våra sportteam är nu redo att ta den här bevakningen till nästa nivå under många år framöver”, säger Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group, i pressmeddelandet och fortsätter: 

”Vi sänder och streamar många olika sporter men det här är en mycket viktig milstolpe i allt vad vi gjort inom sportsändningar. Att Premier League återigen valt oss som sin långsiktiga strategiska partner gör oss väldigt stolta. Med exklusiva rättigheter för fyra nordiska marknader fram till 2028 är NENT Group bättre rustat än någonsin. Och vi är fast beslutna att ytterligare bygga vidare på den här positionen och ge alla sportfans i hela regionen ännu mer och ännu bättre täckning av det här mycket spännande mästerskapet.”

Rättigheterna till Premier League beskrivs ofta som en större hörnsten när streamingtjänster storsatsar och försöker ta andelar på marknaden. För NENT Group, som internt och som bolag för tillfället genomgår en hel del förändringar, är exklusiva sporträttigheter samt lokala originalserier själva grunden företagets streamingtjänst Viaplay. 

I tisdagens bokslutskommuniké kommunicerades för övrigt att 110 000 nya kunder tillkommit under förra årets sista kvartal jämfört med det föregående. Antalet Viaplayabonnenter i de fyra nordiska länderna där tjänsten är tillgänglig är nu 1 568 000. 

Sedan tidigare är det känt att Viaplay ska lanseras på Island senare i år. NENT Group har också långsiktiga exklusiva innehållspartnerskap med NBCUniversal och ett treårigt innehålls- och distributionsavtal med MGM. 

Tidigare i veckan meddelade NENT Group också att man förlängt företagets partnerskap med Sony Pictures Television i ett nytt flerårigt avtal. 

Samtidigt, och i ett nytt samarbete, ska NENT Group och Sony Pictures Television samutveckla och samproducera upp till sex originalserier för Viaplay under avtalsperioden. 

Bland de av Viaplays nya originalserier som har premiär under 2020 finns ”Tjockare än vatten” säsong 3”Rig 45” säsong 2, dokumentärserien ”Barnens drottning” samt ”Advokaten” säsong 2”Ambassadören””Maskineriet””Åreakuten””Cold Courage””Partisan” och ”Cryptid”

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om nya serier på Viaplay