Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är Tsunami med Henrik Norlén, Liv Mjönes, Louise Peterhoff på SVT

Tsunami” är en ny miniserie av Sara Kadefors som har premiär 3 februari 2020 i SVT. Henrik Norlén, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Evin Ahmad och Thure Lindhardt finns på seriens rollista. Foto: Carolina Romare/SVT

En miniserie som känns och som har känslorna utanpå och som inte skäms för att ta i och som kan upplevas som obekvämt närgången. Ja, ”Tsunami” är exakt det som SVT ska göra.

”Tsunami” är den typ av svenskt tv-drama som jag ofta saknar, sådan som måste få ta sin tid, som inte skriver tittaren på näsan eller trasslar in sig i onödiga berättelsetrådar utan egentligt mål eller mening mer än att fylla ut tiden. 

Det är därför som glädje är ordet. 

Glädje eftersom SVT satsar på en ambitiös miniserie som inte behöver ett kriminalfall för att vara spännande; I ”Tsunami” hittas lika uppfriskande överraskningar i mänskliga fällor och fel. 

Glädje också för att Sara Kadefors har skrivit ett manus som lyfter blicken, borrar den neråt och, framför allt, inåt. I detta ryms även regissören Henrik Georgsson, som lyckas balansera rollfigurernas emotionella lägen mellan dystraste moll och lite lagom ljusare dur. 

Miniseriens tre avsnitt utspelar sig i Stockholm före, under och till sist efter tsunamin i slutet av december 2004. Naturkatastrofen är ett slags katalysator för handlingens olika delar, som tar nya vändningar i och med tragedin i Thailand. 

För precis som att man vet vad som väntar när serien startar, blir det snabbt uppenbart att seriens rollfigurer redan har personliga och olikartade problem att handskas med. 

Funktionen för flodvågorna på den sydostasiatiska kusten är att ställa dessa problem på sin spets. Ska livet vara så här eller finns annat? Vad är moraliskt rätt och fel och finns det anledning, och i så fall när, att färga penseln med både vitt och svart?  

Liv Mjönes och Louise Peterhoff på en bild från SVT:s miniserie ”Tsunami”. Foto: Carolina Romare/SVT

Tomas, spelad Henrik Norlén, är chef för en biståndsorganisation. Han prasslar med bonussonens lärarinna Emelie, som i sin tur tar hand om sin cancersjuke make. 

Samtidigt: Tomas anklagas för att ha stulit biståndsorganisationens pengar. Egentligen är det hans kollega Abbe som är skyldig. Abbe får julen på sig att betala tillbaka pengarna han förskingrat. Tomas, övertalad av sin fru, åker till Thailand med bonussonen för att stärka banden mellan dem. 

I mixen finns även journalisten Sara, som skriver om förskingringen på biståndsorganisation och jobbar natt på tidningens redaktion när samtalen från Thailand börjar komma. 

Regissören Henrik Georgsson och danska fotografen Jørgen Johansson – de har båda jobbat med ”Bron”, Johansson även med bland annat ”Borgen” och ”Forbrydelsen” – använder sig av realismens dova färger för att rama in seriens händelser. Utsvävningarna är få, vilket gör det än mer effektivt när verkligheten bryts av mot slutet, i det som bäst beskrivs som en förlösande sekvens, både för två av rollfigurerna liksom tittarna. 

Huvudtrion – Henrik Norlén som Tomas, Liv Mjönes som spelar Tomas fru Nina samt Louise Peterhoff i rollen som Emelie – har kemi, spänst och tyngd i gestaltning och samspel. 

En del av sekvenserna i ”Tsunami” tillhör också de starkaste tv-stunder som Norlén, Mjönes och Peterhoff hittills åstadkommit under sina respektive karriärer. I det tredje och avslutande avsnittet finns exempelvis en scen med Norlén och Mjönes så laddad att man som tittare faktiskt håller andan. Jo, tro mig, jag har sett sekvensen flera gånger och effekten är trots det densamma. 

Det alla tre har gemensamt är hur de håller inne och tänjer sina rollfigurers emotionella sveda. Det är ett slags förlåtande i stället för konfliktskapande skådespeleri där dialogen säger en sak och skådespelarnas ansikten något annat. 

Evin Ahmad spelar journalisten Sara i ”Tsunami”, en miniserie av Sara Kadefors som regisseras av Henrik Georgsson. Foto: Carolina Romare/SVT

I de delar av serien som inte direkt involverar triangeldramat, syns bland andra Evin Ahmad och Fredrik Lycke. Hon gör rollen som journalisten Sara medan han spelar Abbe. Båda får till gestaltningar som kryper in under skinnet. Snabbt står även klart att Lycke, främst känd som musikalartist och från teatern, borde tas tillvara av fler tv-produktioner. 

Märk också Thure Lindhardt, för svenska tittare troligtvis mest känd Henrik Sabroe i ”Bron”, och vad han hittar på i rollen som Emelies cancersjuke make Olle. Med Peterhoff skapar Lindhardt en känsla av uppgivenhet och trofasthet samt hat och kärlek som binder rollfigurerna samman på ett både vackert och tragiskt vis. 

”Tsunami” må vid första anblick vara ett medelklassdrama, men under ytan och redan från start bubblar en allmänmänsklig tematik om moral, relationer, samvete och hur det går att motivera de val man vet är fel men ändå väljer att ta och sedan genomför. För detta är miniseriens form utmärkt, och Sara Kadefors manus har ytterst få svagheter. 

”Tsunami” är också bevis på originalhistoriernas kraft och vad som är möjligt när manusförfattare och regissör – Kadefors och Georgsson är gifta – går samman som gemensam kreativ kraft.   

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program

# ”Tsunami” är en miniserie av Sara Kadefors med premiär 3 februari i SVT och SVT Play. På rollistan finns bland andra Henrik Norlén, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Evin Ahmad, Fredrik Lycke, Thure Lindhardt och David Lindström. Henrik Georgsson regisserar seriens tre avsnitt. ”Tsunami” produceras av Anders Landström på Filmlance och är en samproduktion mellan SVT, Filmlance och Film i Skåne med stöd av NFTF.