Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Sista suckarna för linjär-tv när Netflix och svenska streamingtjänsterna växer

C More, HBO Nordic och Viaplay växer i Sverige, samtidigt som Netflix blir större och större globalt. Hur påverkar det framtidens tittning. Mattias Bergqvist reder ut. På bilden, från ”Solsidan”: Malin Cederbladh, Johan Rheborg, Josephine Bornebusch, Mia Skäringer och Felix Herngren.

De svenska streamingtjänsterna växer och Netflix trixar med siffror. Ändå är det du hör några av de sista suckarna hos linjär-tv. 

”Störst av allt” var störst i Sverige på Netflix 2019. 

76 miljoner användarkonton såg ”The Witcher” och 83 miljoner tittade på Michael Bays pang-boom-krasch-actionrökare ”6 underground” med Ryan Reynolds. 

Eller gjorde dom det?

I veckan bekräftade Netflix har man ändrat sitt sätt att räkna tittare. 

Tidigare: Ett användarkonto skulle ha sett 70 procent av en film eller 70 procent av ett avsnitt i en serie för att räknas. Nu: Alla användarkonton som har valt en titel och sedan sett två minuter eller mer räknas. 

Precis, löjlighetens svett stänker, eftersom siffrorna inte betyder någonting för utomstående.

Som exempel: Martin Scorseses ”The Irishman” är 209 minuter lång. De användarkonton som såg nio minuter är likvärdiga med de som stängde av efter 109 minuter och de konton som såg klart hela filmen. 

Netflix motiverar sitt nya sätt att räkna tittare med att det bättre speglar en series eller films populäritet, då längden på ett projekt ska ha haft inverkan på siffrorna när man utgick från 70 procents-tröskeln. BBC iPlayer och Youtube räknar dessutom tittare på liknande sätt. 

Meningslöst ändå, så klart, men det gäller att hålla två tankar i huvudet samtidigt: Det här är siffror som kommuniceras externt. Internt är biffen annan.  

Netflix upper att första säsongen av ”The Witcher” förväntas bli den mest sedda hittills på streamingtjänsten. På bilden: Henry Cavill som spelar Geralt of Rivia i ”The Witcher”. Foto: Netflix

Fundamentet för Netflix är algoritmer. Förenklat: Netflix vet vad du tittar på, hur länge du ser på någonting och, utifrån det, vad du kan tänkas vilja se sen. Därför spenderar företaget miljarder på nytt innehåll. Målet: Att användarna ska stanna så länge som möjligt och se så mycket som möjligt. 

Hittills har det resulterat i 167 miljoner användarkonton globalt. Netflix hävdar också att tiden som användarna ser på det tillgängliga innehållet ökar. 

Enligt en rapport från Mediavision var det fyra miljoner nordiska hushåll som betalade för Netflix i slutet av 2019. I Sverige finns vissa tecken på mättnad. Det börjar bli svårt att se om, och i så fall hur mycket mer Netflix kan växa, särskilt när man vänder blicken mot konkurrenterna.  

De kommersiella nordiska streamingtjänsterna delar inte med sig av tittarsiffror. Det är därför omöjligt att exakt säga vad det innebär när exempelvis ”Solsidan” slår rekord på C More och TV4 Play, eller hur många fler tittare som såg ”Älska mig” jämfört med ”Heder” på Viaplay. 

Däremot: Det jag får höra är att Viaplay såg en markant ökning av användare under förra året. För HBO Nordic och C More ska tillströmningen av nya kunder också vara betydlig. 

Det går, som Petter sade, bra nu. 

Därför kan det verka logiskt när flera så kallade ”experter” bubblar på om det som slarvigt kallas ett streamingkrig mellan de olika tjänsterna. 

Dit är det en bra bit att vandra, i alla fall på hemmaplan, trots att Disney lanserar sin streamingtjänst i Sverige till sommaren.  

Det som nu händer och som kommer fortsätta att ske är i stället att streamingtjänsterna tillsammans äter mer och mer av den linjära tv-kakan. Till slut kommer endast några större smulor – tänk Melodifestivalen, ”Sverige mästerkock”, ”På spåret” och så vidare – vara det som ligger kvar på bordet och ser aptitliga ut.

Därför går det trots allt att hävda att Netflix nya siffror är av intresse. 

Det innehåll som genererar flest tittare är oftast sådant som kommer tillbaka, om än stöpt i annan form. De kommande åren kommer serier och filmer baserade på storsäljande böcker liksom varumärkessäkrade franchises vara allt vanligare och fungera som motorer för tittarna att, förhoppningsvis, hitta originalhistorier.

Ytterligare bevis? 

Det är naturligtvis ingen slump att C More beställt fyra nya ”Beck”-filmer, att ”Solsidan” rullar igen eller att Viaplay sjösatt ”Box 21” som baserar på Anders Roslund och Börge Hellströms storsäljande roman och dessutom beställde fyra säsonger på en och samma gång.  

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier