Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Årets bästa tv-serier 2019 – Josephine Bornebuschs triumf, Johan Rencks intensiva miniserie

Josephine Bornebusch och Sverrir Gudnason på en bild från ”Älska mig”, årets bästa svenska tv-serie 2019. Foto: Viaplay

Fler tv-serier än någonsin. En del var skräp, en del okej, annat mycket bra. Men det här, det är de fem utländska och de fem svenska tv-serierna som var allra bäst 2019.

SVENSKA SERIER

1. ”Älska mig” (Viaplay)

En inblick i sköra familjerelationer, en mänsklig dramakomedi som tar pulsen på olika personlighetstyper och som samtidigt vägrar väja för det sliskigt romantiska och det betongtungt drabbande. En triumf för Josephine Bornebusch, som regisserade, skrev och spelar huvudrollen. Mest minns man Gustav Lindhs många tårar och ständigt krackelerande inre. Ge honom alla roller som finns.

2. ”Bonusfamiljen” – säsong 3 (SVT)

En av de bästa svenska serierna någonsin sa farväl, även om det senare skulle visa sig att det blir ytterligare en säsong. I säsong 3 får livets eviga kretslopp större fokus, samtidigt som Vera Vitali, Erik Johansson, Petra Mede och resten av ensemblen ständigt är i stunden, på tå och synkade. Svensk vardagsdrama blir inte bättre.

3. ”Gösta” (HBO Nordic)

Stämning och dov situationskomik dominerar när Lukas Moodysson gjorde sin första tv-serie. En oregerligt human serie som tjänar på en dokumentär hållning inom sin fiktiva ram och vars status kommer växa de kommande åren.

4. ”De dagar som blommorna blommar” (SVT)

Radarparet Jonas Gardell och Simon Kaijser lyckades igen. Här använder de sig av ett välplanerat handlingsflöde där scener från olika tidsperioder speglar varandra i en berättelse om slumpens makt och den kontroll vi tror oss ha över våra liv.

5. ”Störst av allt” (Netflix)

En osminkad och emotionell skildring av makt, val och kärlek som bärs av Hanna Ardéhn. Netflix första svenska originalserie är ett segertåg för svenskt tv-hantverk och manusförfattaren Camilla Ahlgren och regissörerna Per-Olav Sørensen och Lisa Farzaneh.

Stellan Skarsgård, Emily Watson och Jared Harris på en bild från ”Chernobyl” på HBO Nordic. Foto: Liam Daniel/HBO

UTLÄNDSKA SERIER

1. ”Chernobyl” (HBO Nordic)

Obönhörlig. Och årets största och viktigaste tv-upplevelse. Johan Renck (regi) och Craig Mazin (manus) har gjort en detaljerad, emotionellt intensiv, kompakt och realistisk miniserie som stirrar sitt ämne i vitögat. Enastående hantverk i alla led, från Jakob Ihres kameraarbete till kostym, skådespeleri och scenografi.  

2. ”Fleabag” – säsong 2 (Amazon Prime Video)

Tv-serier är sällan perfekta, men ”Fleabag” är det. Säsong 2, som kom i år, är lika rolig som inspirerande, lika tragisk som uppmuntrande, lika tår-i-ögat-framkallande som dialogen-fick-skrattet-att-fastna-i-halsen-vänlig. Missa inte att svenska skådespelaren Christian Hillborg gör en underhållande gästinsats.

3. ”Euphoria” (HBO Nordic)

Berättar om tonårens triumfer och kriser med förbluffande stilistik: rollfigurernas förslösande sus och dus presenteras i vackra färger med en visuell palett som går från lila till orange och sedan vidare till rosa. Drabbande som bara teatraliska melodram med fötterna på jorden kan vara. 

4 ”Russian Doll” (Netflix)

Allt överflödigt fett är bortskuret när Natasha Lyonne, Amy Poehler och Leslye Headland virar tittaren runt sina fingrar med åtta avsnitt om depression, trauma och vänskap i en serie utförd med stil och finess. 

5. ”Succession” – säsong 2 (HBO Nordic)

Familjedramat framför andra familjedraman som också är en snustorr existentiell komedi. Säsong 2 borrade sig djupare i de trauman fadern orsakat sina barn och blev därmed än bättre. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie