Så bra är Netflix ”Hjem til jul” med Ida Elise Broch och Felix Sandman

Ida Elise Broch och Felix Sandman på en bild från ”Hjem til jul”, Netflix nya originalserie. Foto: Netflix

Charmig, mysig och med hjärtat på rätt plats. Netflix norska originalserie ”Hjem til jul” med Ida Elise Broch och Felix Sandman är en för stunden tillfredsställande serie som sätter landningen.

Precis som i mången romantisk komedi är lögnen startskottet för ”Hjem til jul”.

Johanne är sjuksköterska, 30 år och singel. Nej, nej, nej, så kan du inte ha det, tjatar hennes mamma. Press och stress och därtill snart jul, så Johanne drar till med att hon ska ta med sig sin nya kärlek till familjemiddagen på julafton.

Ack, ack, ack, kan tyckas, men icke så: här börjar ett kärleksäventyr som visserligen tar flera sidor från Richard Curtis spelbok för romcom-genren, men som hittar ett antal finurliga vändningar och landar i ett mycket glädjande slut.

Ida Elise Broch är förträfflig i huvudrollen. Med tajmning reagerar hon på underliga saker som Johannes dejter ställer till med, samtidigt som hon har fin tonträff i seriens mer emotionellt utmanande sekvenser.

För Felix Sandman innebär ”Hjem til jul” ytterligare en chans att visa upp sig för en internationell publik. Efter ”Störst av allt” är väl alla överens om att Sandman har det där, och i ”Hjem til jul” passar han som handsken. Rollen är betydande, och en sådan som det är lätt att fnysa åt till en början, men efterhand lämnar den avtryck och påverkar inte bara handlingen, utan också tittaren en aning.

Ida Elise Broch spelar huvudrollen i ”Hjem til jul”, Netflix nya originalserie med premiär 5 december. Foto: Netflix

Per-Olav Sørensen, som var huvudregissör för ”Störst av allt”, har samma funktion här. I ”Hjem til jul” tar han inte ut svängarna lika mycket kameratekniskt, men bjuder tillsammans med sitt team på en fullödigt julig scenografi, där exempelvis Johannes barndomshem kan ses som en modern motsvarighet till något Ingmar Bergman hade kunnat jobba med hade han fått för sig att göra en romantisk komedi. Exteriörerna är pittoreska och snöiga, fast också nästan för drömskt perfekta, vilket i vissa stunder skapar ett plastigt intryck.

Författaren Per Hagman skrev att komma hem är en schlager. I ”Hjem til jul” är det lätt att tycka att melodi, refräng, vers och den obligatoriska tonartshöjningen känns igen, vilket emellanåt gör serien för förutsägbar för att på riktigt gripa tag och skaka om. Ett oförarglig intryck som passar genren, men som också gör serien lätt att glömma när man sett klart den.

”Hjem till jul” är mys utan så värst mycket pys, och en serie vars sex avsnitt är som gjorda för att klämma rakt upp och ner.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier

# ”Hjem til jul”, som har den engelska titeln ”Home for Christmas”, har premiär 5 december på Netflix. Ida Elise Broch spelar seriens huvudroll, och på rollistan finns även Felix Sandman, Kingsford Sayor och Mads Sjøgård Pettersen samt, bland andra, Ghita Nørby, Christian Ruud Kallum, Dennis Storhøi, Anette Hoff och Iselin Shumba. Per-Olav Sørensen är huvudregissör för ”Hjem til jul”. Anna Gutto är medregisserar och de utgår från ett manus av Miriam Larsen, Mattis Herman Nyquist, Julie Skaufel, Fredrik Høyer och Per-Olav Sørensen. Serien bygger på en idé av Amir Shaheen och Kristian Andersen. ”Hjem till jul” produceras av Trond Kvernstrøm och Anders Tangen från The Oslo Company.