Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”Criminal” – Netflix serie med David Tennant, Hayley Atwell, Nathalie Baye och Jérémie Renier

”Criminal” är Netflix nya originalserie där kreatörer och skådespelare från Storbritannien, Tyskland, Spanien och Frankrike samsas om tolv avsnitt. Foto: Netflix

Bättre som idé än färdigt resultat. Netflix originalserie ”Criminal” blir snabbt tråkig. 

En serie som utspelar sig i ett förhörsrum och där Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Spanien samsas om sammanlagt tolv avsnitt är naturligtvis en dröm för Netflix algoritmer, men det gör inte ”Criminal” till en bättre serie. 

Nu, efter en del om och men samt massa försök att fortsätta framåt med ännu ett avsnitt, har jag tagit mig igenom allihop. 

Det var inte skoj.  

Förhörsscener är bland de svåraste som finns att skriva. Främst i ledet av de som nästan alltid lyckas är Jed ”Line of Duty” Mercurio, men många är de som knappt kan lämna den här typen scener med hedern i behåll. 

George Kay och Jim Field Smith är upphovsduon bakom ”Criminal”. Handlingen utspelar sig på en våning i ett polishus, och ofta i två olika rum: dels själva förhörsrummet och dels det rum där ett antal kollegor sitter för att lyssna och hitta hål i den misstänktas historia. 

Scenografin är lite annorlunda beroende på vilket land avsnitten kommer från. Det finns även små skiftningar i kameraarbete och hur avsnitten är klippta, men på det stora hela är budskapet att polisarbete ser nästintill likadant ur världen över. 

Som helhet känns ”Criminal” som filmade versioner av tolv olika pjäser på samma scen. I de flesta avsnitten misslyckas respektive manusförfattare och regissör med att göra innehållet tillräckligt visuellt intressanta för att hålla uppmärksamheten, vilket blir särskilt tydligt i de fall berättelserna haltar extra snett och måste förlita sig på dåligt skrivna vändningar. 

”Criminal” beskrivs som ett ”katt-och-råtta-drama som fokuserar på den intensiva och psykologiska konflikten mellan polisen och den misstänkta” och utspelar sig i förhörsrum på olika polisstationer. Foto: Netflix
”Criminal” hade premiär 20 september 2019 på Netflix. George Kay och Jim Field Smith är seriens upphovsmän. Foto: Netflix

Bäst är de brittiska och franska avsnitten. De med David Tennant och Hayley Atwell respektive de med Nathalie Baye och Jérémie Renier står ut lite extra. Annars: nja med lite för hög röst.  

Framför allt handlar det om monotoni, hur den ena berättelsen flyter in i den andra och det mesta känns likadant, tjocknar för tidigt och blir en stel serieklump. Majoriteten av rollfigurerna är inte karikatyrer, men de upplevs som det, då avsnitten sprintar i stället för att jogga mot mål och ännu en twist. 

Det finns ett antal scener som utspelar sig utanför förhörsrummets instängdhet. Då handlar det oftast om att en person i teamet har problem med chefen, eller så någon annan inte följt reglerna, men det är ständiga och självhäftande klichéer som gör det än lättare att ge upp.  

Det ”Criminal” gör har gjorts tusentals gånger tidigare i scener som varit kortare än dessa och hundratals av de gångarna har resultatet blivit bättre. 

Av avsnitten är det endast ”Edgar” och ”Stacey” – det senare har visserligen en tunn story med detta vägs upp av Hayley Atwells skådespeleri – samt franska ”Caroline” och ”Jérôme” som man i efterhand vill ta i med tång. Bara tanken på att se om någon av dem, och då handlar det ändå om seriens fyra bästa avsnitt – ger omedelbart huvudvärk. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier

# ”Criminal” hade premiär 20 september på Netflix. George Kay och Jim Field Smith är seriens upphovsmän och har skrivit och regisserat de brittiska avsnitten. Bland övriga regissörer och manusförfattare finns Frédéric Mermoud, Oliver Hirschbiegel och Alejandro Hernández. Bland de medverkande skådespelare hittas David Tennant, Nicholas Pinnock, Margot Bancilhon, Laurent Lucas, Stéphane Jobert, Nathalie Baye och Jérémie Renier samt Eva Meckbach, Sylvester Groth, Hayley Atwell, Nina Hoss och Jorge Bosch, José Ángel Egido, Nuria Mencía.