Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”Klaus” – Netlix animerade film med Björn Gustafsson, Rakel Wärmländer

”Klaus” är Netflix originalfilm som hade premiär 15 november. Björn Gustafsson, Rakel Wärmländer och Jan Åström gör de svenska rösterna. Foto: Netflix

En tilltalande uppstudsig attityd, där ett givet slut förstör den trotsiga känslan. Netflix animerade originalfilm ”Klaus” är överraskande rolig, samtidigt som Björn Gustafsson och Rakel Wärmländer ankrar filmens mest absurda visuella skämt på nödvändigt djup. 

Han är självisk och lat. Tack vare pappans makt och pengar litar Jesper på att allt till slut ska ordna sig. Att vara sämst på postakademin är liksom inte hela världen. 

Då, ett ultimatum från fadern: åk till Smeerensburg, en ö vid norra polcirkeln och fixa ett fungerade postkontor eller så är ditt liv i lyx slut. 

När Jesper anländer till Smeerensburg klivar han rakt in i pågående familjefejder och klanstrider där känslor styr och yxor svingas och kastas. Dessa frustande bråk har lett till att ingen låter sina barn gå i skolan. Lärarinnan Alva har därför tvingats göra om klassrummet till en fiskaffär, med tillhörande stank. 

Under sina många, och ofta roliga försök att få postverksamheten att rulla i Smeerensburg upptäcker Jesper en stor, närmast monstruös man i skogen. Han heter Klaus, pysslar med leksaker och har ett stort vitt skägg. 

Har man inte redan innan förstått vad ”Klaus” handlar om, blir det från den stunden och framåt uppenbart. Inbakad i berättelsen finns också ett antal givna scener, som följer den mall som filmer som dessa ofta gör. 

Det är befriande att regissören Sergio Pablos, som tillsammans med Zach Lewis och Jim Mahoney även skrivit manus, låter ett antal lagom våldsamma slapstickscener och en del utmanade dialog vara berättelsens andra hjärta. Det gör att ”Klaus” står ut jämfört med de senaste årens animerade storfilmer. 

Samma gäller animationen, lyckligtvis mer tänjbar och därmed mer underhållande än de som försöker få den digitala animeringen att ta realismens hand i stället för sagans. Sergio Pablos – han är bland annat upphovsman till ”Dumma mej” – började sin karriär hos Disney och då med filmer som ”Herkules” och ”Ringaren i Notre Dame” och det är den stilen som går igen i ”Klaus”. 

Björn Gustafsson och Rakel Wärmländer gör Jespers och Alvas svenska röster. Båda är bra och får till schwung när så behövs, liksom emotionellt djup när handlingen kräver just det. Särskilt njutbart är Wärländers uppgivna men samtidigt kaxiga röstläge när Alva presenteras, och Gustafsson får självfallet till Jespers förvandling från snorkig brat till ”jag-är-ledsen-att-det-blev-så-här”-ärlighet. 

Det finns en uppstudsighet i ”Klaus” som är tilltalande med tanke på Disneys dominans, för det är svårt att tänka sig att den dominerande studion ens skulle fundera på att släppa igenom en film där det exempelvis är meningen att tankarna ska gå till knivar när man ser sättet som ett gäng barn tryck in ett antal morötter i en snögubbe. När ”Klaus” mest kaotiska scen dessutom upplevs som något taget från Looney Tunes är åtminstone jag såld, trots att filmens slut förstör en del av den trotsiga känslan.  

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix serier och filmer

# ”Klaus” hade premiär 15 november på Netflix. Björn Gustafsson, Rakel Wärmländer och Jan Åström gör de svenska rösterna, medan Jason Schwartzman, JK Simmons, Rashida Jones, Norm Macdonald och Joan Cusack är röstskådespelarna i den engelska versionen. Sergio Pablos har regisserat ”Klaus”, liksom skrivit manus med Zach Lewis och Jim Mahoney.