Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”The Crown” säsong 3 – premiär 17 november på Netflix

”The Crown” säsong 3 har premiär 17 november på Netflix. På bilden: Olivia Colman som drottning Elizabeth II. Foto: Des Willie / Netflix

Bättre än tidigare, men fortfarande inte felfri. ”The Crown” är tillbaka med en ny ensemble i en elegant ny säsong som innehåller flera av seriens bästa avsnitt.  .  

När Netflix originalserie ”The Crown” är som bäst bjuds på exceptionell tv, sådan där allt – skådespeleri, regi, scenografi, manus, kostym och så vidare – lirar i ideal  symbios. 

När ”The Crown” är som sämst är serien en illa förklädd såpa där det underbara avbryts av scener som stinker melodram eller sekvenser där så mycket information som möjligt dumpas på tittaren så att det blir omöjligt får någon att missa eller missförstå vad som ska hända längre fram. 

”The Crown” säsong 3 innehåller mycket mer av det första och mindre av det andra, men slirar ändå här och där, och det förlorade fästet blir så uppenbart smärtsamt just eftersom allt annat håller högsta klass. 

De tio nya avsnitten börjar 1964 och avslutas 1977. Mycket vatten flyter under broarna, samtidigt som tiden delvis tycks stå stilla. 

Seriens huvudtematik är fortsatt hur drottning Elizabeth II måste förneka och trycka undan den person hon egentligen är – för landets och kronans bästa, förstås. 

Denna återkommande melodi är lika förutsägbar som outsinlig och går naturligtvis i moll, men spelas numera också för regentparet och hur de behandlar sina äldsta barn Charles och Anne. 

Det, och självklart att ”The Crown” har en ny huvudensemble, vitaliserar den nya säsongen som, precis som tidigare, förlitar sig på en berättarstruktur där fristående avsnitt är mer värda än långa storybågar. 

Denna inställning från upphovsmannen Peter Morgan gör att avsnitt som ”Aberfan” står ut och nära nog puttar serien mot en ny sorts ton där balansen mellan realism och dramatisering är felfri.  Avsnittet, som handlar om Aberfanolyckan 1966 där fler än hundra barn miste livet, visar också att ”The Crown” är som bäst när serien låter den instängda lukten i Windsor Castle krocka med verklighetens luft utanför murarna. 

”The Crown” är sedan tidigare förnyad för säsong 4, där samma ensemble – Olivia Colman, Tobias Menzies och så vidare – spelar huvudrollerna. Foto: Des Willie / Netflix

Roligast, däremot, det har man i sällskap av Helena Bonham Carter, som tagit över rollen som prinsessan Margaret. Få kan få till samma snäsande sarkasm som Bonham Carter, var busiga men samtidigt sorgliga framtoning blir en utmärkt motvikt till Olivia Colmans gestaltning av Elizabeth II. 

Colman, som höjer allt hon medverkar i, behärskar och styr sin rollfigur i återhållsamhetens minimala fyrkant, vilket leder till djupgående belöningar ju längre in i säsongen man kommer.  

”The Crown” säsong 3 allt som oftast hantverksmässig perfektion och njutbar tv som tjänar på att ses i lagom takt. Å andra sidan är det svårt att inte längta efter nästa omgång avsnitt, där Margaret Thatcher och prinsessan Diana ska introduceras och serien på riktigt klampar in i en ny tid för den brittiska kronan som lovar lite mer fart och fläkt för dess primära huvudpersoner. 

Denna längtan kan varken utmärkt bildkomposition eller suveränt skådespeleri bota. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix serier och filmer

# ”The Crown” säsong 3 har premiär 17 november på Netflix. Peter Morgan är seriens upphovsman och huvudförfattare. Benjamin Caron, Christian Schwochow, Jessica Hobbs och Sam Donovan regisserar säsong 3. På rollistan finns Olivia Colman, Helena Bonham Carter, Tobias Menzies, Josh O’Connor, Erin Doherty, Ben Daniels, Jason Watkins, Charles Dance med flera.