Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”Watchmen” med Regina King – premiär 21 oktober på HBO Nordic

Regina King spelar huvudrollen som Angela Akbar i ”Watchmen”, som har premiär 21 oktober på HBO Nordic. Damon Lindelof är upphovsman till serien, som är en uppföljare till seriealbumet av Alan Moore och Dave Gibbons. Foto: HBO Nordic

Efter ”Lost och ”The Leftovers” har Damon Lindelof lyckats igen. ”Watchmen” är en av årets bästa tv-serier. 

Alan Moores och Dave Gibbons ”Watchmen” är fortsatt ett av de mest inflytelserika popkulturella verken från 80-talet, även om serietidningen kan, och framför allt bör, klandras för hur den framställer kvinnor, homosexuella och färgade. 

Denna kritik är något som Damon Lindelof tar på allvar, när han med sin uppdaterade version av ”Watchmen” – serien utspelar sig i samma universum och i nutid, mer än 30 år efter händelserna i Moores och Gibbons berättelse – inleder de nio avsnitten med att berätta om raskravallerna i Tulsa 1921. Detta avskyvärda som också kallas Black Wall Street Massacre gjorde att fler än 800 personer fick uppsöka sjukhus, 6000 svarta greps utan laglig grund samtidigt som den officiella siffran på antalet döda slutade 36. 

Den egentliga siffran har senare uppskattas vara mellan 100-300, fast troligtvis mer. 

Efter drygt sju minuter klipper Lindelof till nutid, men ska naturligtvis återkomma till Tulsa och 1921 senare i serien. 

Här, i den alternativa värld där minnet av en jättestor bläckfisk forfarande skapar skräck, tvingas poliser skyla nedre halvan av sina ansikten för att inte avslöja sina riktiga identiteter och riskera att bli dödade. Dessa masker är gula, medan den Ku Klux Klan-liknande gruppen The Seventh Kalvary har på sig samma typ av masker som den Rorschach bär i serietidningen. 

Allt går runt och kopplas ihop, samtidigt som Damon Lindelof använder Moores och Gibbons ”Watchmen” som en språngbräda för sin berättelse, som är modig, ambitiös och gränslöst fascinerande. 

Alan Moores och David Gibbons ”Watchmen” – den, liksom Moores ”The Killing Joke” och verk av Frank Miller räknas ofta som banbrytande – dekonstruerade och omstrukturerade den traditionella hjälteberättelsen genom att bland annat låta huvudpersonerna vara psykologiskt förstörda människor utan, exempelvis, empati.

Likt Moore och Gibbons gillar Damon Lindelof att leka med berättarteknik och hur samma historia kan berättas och upplevas annorlunda beroende på vem som är i fokus. 

I ”Lost” använde Lindelof flashbacks för att centrera avsnitt kring en huvudperson, medan vissa avsnitt i ”The Leftovers” – fortfarande Lindelofs mästerverk – sällan lämnade en rollfigurs point-of-view. 

”Watchmen” använder sig att liknande strukturer för att rulla ut sin övergripande berättelse. 

Huvuddelen av serien, den där det finns ett mordfall, utspelar sig i Tulsa, Oklahoma. Där bor Angela Akbar, spelad av den alltid lika säkra Regina King. Hon är utredaren som döljer sin identitet med en samtida ninjautstyrsel och som självklart indragen i seriens mysterium, som efter sex av de nio avsnitten verkar hänga ihop med en konspiration vars proportioner ser ut att vara massiva. 

”Watchmen” med Regina King och Tim Blake Nelson har premiär 21 oktober på HBO Nordic. Foto: HBO
Jeremy Irons spelar Adrian Veidt/Ozymandias i tv-serien ”Watchmen” på HBO Nordic. Foto: HBO

”Watchmen” är långt från eskapism, samtidigt känns det fel att kalla den för en superhjälte-serie då den så tydligt har sina rötter i en uppgörelse med genren; det här är ett drama med mycket att säga och en serie som använder sig av superhjälteberättelsens symboler och bildliga uttryck  för att nå fram med sitt budskap.  

Här finns tematik som först efter ett tag blir uppenbar, till exempel de om rädsla och trauma och om hur tidens gång inte alltid innebär förändring utan att stora problem bara byter ansikte. En del teman känns igen från ”The Leftovers”, medan annat andas ”Lost”, men ”Watchmen” är fortfarande sin egen grej, om här och nu. Samtiden. 

Att ha läst Moores och Gibbons ”Watchmen” är självfallet inte nödvändigt. Ingen behöver heller vara orolig för att serien är svår eller ogenomtränglig. ”Watchmen” är måhända utmanande, men aldrig så att det tar udden av seriens framåtrörelse eller dess djärvhet. 

Detta beror särskilt mycket på att varje enskild del av produktionen är så utsökt utförd: sömlös klippning tar berättelsen från en plats till en annan, den nykomponerade musiken av Trent Reznor och Atticus Ross är bland den bästa och mest passande i en tv-serie någonsin och det finns inte en svag länk i huvudensemblen, som förutom Regina King även inkluderar Jean Smart, Tim Blake Nelson, Don Johnson, Louis Gossett Jr., samt Hong Chau och Jeremy Irons. Den senare spelar Adrian Veidt/Ozymandias och får vara seriens andningshål i ett antal bisarrt underhållande scener.

När förlaget DC började publicerade Alan Moores och Dave Gibbons ”Watchmen” i mitten av 80-talet var tanken att upphovsduon skulle få tillbaka rättigheterna. På grund av ett kryphål i kontraktet – förenklat: så länge ”Watchmen” fortsatte att publiceras skulle DC äga rättigheterna – blev det aldrig så. 

Alan Moore bröt med DC och det är också ett av skälen till att hans namn inte finns kopplat till tv-serien (Moore har även uttryckt sitt ogillande mot Zack Snyders film och de prequelberättelser som började publiceras 2012).

Trots denna rättighetsproblematik, som när man är medveten om den gör att serien tappar lite av sin goda smak: Lika fast som man blir av att läsa Moores och Gibbons ”Watchmen” första gången, lika lätt fastnar man i Damon Lindelofs serie. 

Då det sjätte avsnittet dessutom är en visuell och teknisk tour de force där dåtid fogas samman med seriens alternativa nutid, är det nära nog säkert att ”Watchmen” även går i mål som en vinnare. 

Hur pigg, trött eller krampaktig serien känns då återstår så klart att se. Klart redan nu är att de först sex avsnitten är några av årets allra bästa. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”Watchmen” har svensk premiär 21 mars på HBO Nordic. Damon Lindelof är upphovsman och huvudmanusförfattare för serien, som är en uppföljning på Alan Moores och Dave Gibbons ”Watchmen”. Nicole Kassell är huvudregissör för serien, och bland övriga regissör finns även Stephen Williams. Bland manusförfattarna hittas Nick Cuse, Lila Byock, Christal Henry, Jeff Jensen och Carly Wray. På rollistan finns bland andra Regina King, Jean Smart, Tim Blake Nelson, Don Johnson, Louis Gossett Jr., samt Hong Chau,  Jeremy Irons och James Wolk. ”Watchmen” är på nio avsnitt, jag har sett de sex första för den här recensionen.