Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

”Stranger things” mest sedda serien på Netflix – framtiden för streamingjätten

Netflix skriver nu att det var 64 miljoner användarkonton som såg ”Stranger things” säsong 3 under de fyra veckor som följde på premiären den 4 juli i år. Foto: Netflix

Netflix har nu 158 miljoner prenumeranter världen över. Samtidigt avslöjas att nya ”Stranger things” är den mest sedda säsongen någonsin under de fyra första veckorna på streamingtjänsten. 

Netflix siktade på sju miljoner nya användarkonton, men missade målet. 

I företagets kvartalsrapport går att att läsa att 6,8 miljoner nya användare har tillkommit under årets tredje kvartal. 800 000 av dessa befinner sig i USA, medan sex miljoner kommer från övriga länder där Netflix är tillgängligt. 

I rapporten lyfter Netflix ”Stranger things” som en av orsakerna, och skriver att seriens tredje säsong är det mest sedda någonsin på Netflix.

Sedan Netflix började dela med sig av hur många användarkonton som ser vad på streamingtjänsten har ”The Umbrella Academy” varit serien som haft högst siffror med 45 miljoner användarkonton under en månad. 

Netflix skriver nu att det var 64 miljoner användarkonton som såg ”Stranger things” säsong 3 under de fyra veckor som följde på premiären den 4 juli i år.  

Viktigt att notera är att det, precis som tidigare, finns en brasklapp: för att räknas måste ett användarkonto ha sett åtminstone 70 procent av en film eller 70 procent av ett avsnittet i en serie. 

Sedan tidigare är det känt att 40,7 miljoner användarkonton såg åtminstone 70 procent av ett avsnitt, medan hela 18,2 miljoner såg klart hela ”Stranger things” säsong 3 under omgångens fyra första dagar på tjänsten. 

Andra serier som Netflix nämner i senaste kvartalsrapporten: ”Unbelievable” (32 miljoner användarkonton) och ”La Casa de Papel” säsong 3 (44 miljoner användarkonton). Den senare är fortsatt den mest sedda icke-engelskspråkiga serien på Netflix. 

När det gäller filmer lyfter Netflix ”Tall girl” (41 miljoner användarkonton), ”Secret Obsession” (40 miljoner konton under 28 dagar) samt ”Otherhood” (29 miljoner konton). 

Tidigare har Netflix bekräftat att Susanne Biers film ”Bird Box” samt ”Murder Mystery” med Adam Sandler och Jennifer Aniston är de två mest sedda filmerna på tjänsten med 80 miljoner respektive 73 miljoner användarkonton under sina fyra första veckor på tjänsten. 

Al Pacino, Robert De Niro och Ray Romano spelar huvudrollerna i ”The Irishman”, Martin Scorseses film som har premiär 27 november på Netflix. På rollistan finns även Joe Pesci och Harvey Keitel. Foto: Netflix
Olivia Colman spelar Elizabeth II i säsong 3 och säsong 4 av Netflix originalserie ”The Crown”. Säsong 3 har premiär 17 november. Foto: Sophie Mutevelian/Netflix

I senaste kvartalsrapporten går att läsa att Netflix kommer spendera drygt 15 miljarder dollar på innehåll 2019. Bland de dyrare satsningarna finns Martin Scorseses ”The Irishman” med Robert De Niro och Al Pacino. 

Den filmen har premiär 27 november. Väntar gör också bland annat tredje säsongen av ”The Crown”, Michael Bays film ”6 Underground” och Noah Baumbachs ”Marriage Story”, vilket är fyra anledningar till att Netflix förväntar sig 7,6 miljoner nya användarkonton under årets sista kvartal. 

I en förinspelad intervju säger Reed Hastings, vd på Netflix, att ”vi inte har haft så många större filmer tidigare och filmer är värdefulla. Folk är vana vid att betala mycket för dem.” 

Årets tredje kvartal är också det sista innan Apple lanserar sin streamingtjänst Apple TV+ och Disney rullar ut sin tjänst Disney+. 

Den ökade konkurrensen – även Amazon Prime Video har gjort flera stora investeringar det senaste året – har gjort att kostnaden för innehåll ökat. Ted Sarandos, innehållschef på Netflix, säger att kostnaden för större projekt ”har ökat med 30 procent” jämfört med 2018. 

Som exempel nämner Sarandos även ”House of Cards”, vars inledande budget på hundra miljoner dollar ansågs vara oerhört hög för sju år sedan. 

– Det skulle har varit ett fynd i dag, säger Sarandos. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix serier och filmer