Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Chernobyl” och Johan Renck vann på Emmy Awards: ”Ett streck i sanden mellan en tv-era och en annan”

”Chernobyl” vann stort på Emmy Awards 2019. Johan Renck tog hem regipriset, medan Craig Mazin vann för sitt manus samtidigt som serien segrade i kategorin Bästa miniserie. På bilden: Stellan Skarsgård. Foto: HBO Nordic”Hel

Märkbart rörd tog Johan Renck emot sin Emmy för ”Chernobyl”. Det var mycket välförtjänt.

 ”Chernobyl” är årets bästa tv-serie av flera anledningar, men främst av dessa finns Johan Rencks regi och Craig Mazins manus.

Duons enastående hantverk hittas bland annat i hur de kopplar ”Chernobyls” framåtrörelse till ett eller flera mänskliga öden som alla utkämpar sina egna krig, må det vara politiska, emotionella, kroppsliga, själsliga eller intellektuella. Minns också att serien börjar som en tickande thriller, fortsätter med isande bilder för att visa konsekvenserna av Tjernobylkatastrofen samtidigt som man lyckas klämma in svart humor och humanistiskt drama och hela tiden berätta med hjärta och kunskap.

När Johan Renck mycket välförtjänt natten mot måndag svensk tid tog emot sin Emmy-statyett var den svenska regissören märkbart rörd. Alldeles i början av tacktalet var det som att orden fastnade i halsen och känslorna tog över. Sedan tackade han frun Elin Renck, som var på plats, och, självklart, resten av gänget bakom ”Chernobyl”.

Kort därefter prisades även ”Chernobyl” som Bästa miniserie, medan upphovsmannen Craig Mazin hyllades för sitt manus. Lägg till de sju statyetter som serien tog med sig hem från Creative Arts Emmy Awards – en gick till svenska filmfotografen Jakob Ihre för hans tjusiga och stilsäkra foto – och det är omöjligt att säga annat än att seriens omfattande succé fortsatte även under det som anses vara den mest prestigefyllda tv-galan av dem alla.

Stellan Skarsgård och Jared Harris, som spelar två av ”Chernobyls” bärande roller, blev utan statyetter att ställa på hyllan. Samtidigt kan de, tillsammans med svenska skådespelare som David Dencik, Fares Fares, Alexej Manvelov och Adam Lundgren, nu fira det som för mig och säkerligen många fler var ett slags streck i sanden mellan en tv-era och en annan.

Phoebe Waller-Bridge på en bild från ”Fleabag” säsong 2, som hade svensk premiär i maj på Amazon Prime Video. Foto: BBC

Med 32 nomineringar slog ”Game of thrones” rekord inför årets Emmy Awards. Med nattens gala i backspegeln sattes ytterligare en punkt för det som är den sista ”klassiska” tv-serien.

”Thrones” har varit ett globalt popkulturfenomen, krävt att man tittar när alla andra tittar, och var även den första och den största i en tid då sociala medier blivit ett slags virtuellt vardagsrum och en plats för omedelbara reaktioner.

Det visuella pansarfartyg som var ”Game of thrones” svajade i sista säsongen, och förvandlades, precis som förväntat, till en helt annan best än det serien var i sin ungdom.

När ”Thrones” nu vann ytterligare en Emmy i kategorin Bästa dramaserie kändes det på ett sätt som ett tack för lång och trogen tjänst, men också som ett sätt att uppmärksamma att timglaset vänts åt andra hållet.

Phoebe Waller-Bridges utmärkta ”Fleabag” – tolv avsnitt fördelat på två säsonger på Amazon Prime Video och mer ska det inte bli – vann flera statyetter, bland annat Bästa komediserie, och tillsammans med ”Chernobyl” kan den serien sägas vara löven som blåser i förändringens vindar.

Det är självfallet inte nytt, men blir vanligare och något man bör vänja sig: kortare serier vad gäller antalet avsnitt och säsonger, och därmed en chans att få rätt skådespelare, manusförfattare och regissörer att ställa upp och ge sitt allt.

När det gäller ”Chernobyl” möjliggjorde seriens fem avsnitt att Johan Renck kunde regissera alla. Det hade så klart varit övermäktigt hade antalet varit tio eller tolv och dessutom genast blivit en helt annan typ av serie. 

Därför var det också härligt befriande när Craig Mazin på en presskonferens efter Emmy-galan med självklarhet konstaterade att det inte blir en till säsong av ”Chernobyl”.

För som vi alla vet: en stark och mer koncentrerad kopp kaffe är alltid godare än en plastmugg fylld av vätskemaximalism och tillhörande sugrör.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie