Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

NENT Group investerar i ”Catwalk” – film och serie om Glada Hudik i New York

NENT Group går in som investerare i dokumentärfilmen ”Catwalk” och gör samtidigt en tv-serie i sex delar om Glada Hudik-teaterns kamp för att ta sig till catwalken i New York. Filmen har biopremiär i januari och blir sedan, precis som serien, tillgänglig under 2020 på Viaplay. Foto: NENT Group

NENT Group investerar i dokumentärfilmen ”Catwalk” och gör samtidigt en tv-serie i sex delar om Glada Hudik-teaterns kamp för att ta sig till catwalken i New York. ”Starka berättelser ur verkligheten är ett område vi kommer att fortsätta utveckla för Viaplay”, säger Filippa Wallestam, VD NENT Group Sverige, i en kommentar. 

Det började med ett brev, i vilket Emma Örtlund berättade om sin dröm att bli fotomodell trots sin funktionsnedsättning, och att ta revansch på sina mobbare. 

Mottagare av brevet var Glada Hudik-teaterns grundare Pär Johansson. 

Han, skådespelarna på Glada Hudik samt designern Frida Jonsvens antog utmaningen. 

I helgen fick Emma Örtlund och skådespelarna kliva upp på catwalken under New York Fashion Week.

Nu bekräftar NENT Group att man investerat i den dokumentärfilm som produktionsbolaget Storyfire gör om Glada Hudik-teaterns kamp för att ta sig till catwalken i New York. Samtidigt görs även en tv-serie i sex delar som ska handla om människorna bakom projektet. 

Filmen, som har fått titeln ”Catwalk”, har premiär på vi i januari nästa år, och kommer sedan, precis som serien att bli tillgänglig på Viaplay. 

I ett pressmeddelande från NENT Group går att läsa att ”Catwalk” är ”en varm feelgood-film om kampen för att förverkliga drömmen om att Emma ska få visa Frida Jonsvens kreationer för den kräsna modepubliken i New York”. 

”Vi har haft stor framgång med våra true crime-dokumentärer och detta är ett naturligt nästa steg. Starka berättelser ur verkligheten är ett område vi kommer att fortsätta utveckla för Viaplay”, säger Filippa Wallestam, VD NENT Group Sverige.

Tobias Bringholm, vd på Storyfire, i en kommentar: 

”NENT Group har varit väldigt skickliga på att nå en ny ung publik med bland annat Viaplay, och det är den publiken vi vill nå med våra engagerande och högkvalitativa berättelser som är baserade på gripande öden hämtade ur verkligheten.”

”Catwalk” har biopremiär i januari. Filmen kommer blir tillgänglig senare under 2020 på Viaplay, då även serien får premiär. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Viaplays tv-serier