Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”Heder” med Rapaport, Röse, Lundqvist och Dufvenius – premiär 30 augusti på Viaplay

”Heder” är Viaplays nya originalserie med premiär 30 augusti. Serien bygger på en idé av Sofia Helin, och har utvecklats i samarbete med Alexandra Rapaport, Julia Dufvenius och Anja Lundqvist. Trion spelar även huvudrollerna tillsammans med Eva Röse. Foto: Johan Paulin/Viaplay

Till en början viftar ”Heder” övertydligt med armarna. Efter finalen av Viaplays nya originalserie med Alexandra Rapaport, Eva Röse, Anja Lundqvist och Julia Dufvenius vill man genast se mer.

Det är ett sådant där slut som man suktar efter. Trådar binds samman, cirkeln sluts och de detaljer från tidigare avsnitt som skrikit likt hetsiga alarmklockor slutar eka i bakhuvudet. 

Det är ett sådant där slut som med styrka driver hem hela säsongens tematik och en final som man genast vill se en fortsättning på. Det går visserligen att ana sig till varthän berättelsen i Viaplays nya originalserie ”Heder” är på väg, samtidigt som kärnan, byggd av hämndens finess, är en smak som stannar kvar och riskerar att fastna i halsen. 

Seriens titel är också namnet på den advokatbyrå där ”Heders” huvudkvartett jobbar. Tillsammans delar Elin, Nour, Janni och Karin studenttidens erfarenheter och en osläcklig glöd för utsatta, särskilt kvinnor. I seriens inledning representerar byrån ett våldtäktsoffer. Den åtalade frias i rätten. Bevis ska samlas, och Janni (Anja Lundqvist) vänder sig till journalisten C.A, som är någonting stort på spåren. 

Nästan omedelbart därefter börjar thrillerhjulen rulla. 

”Heder” bygger på en idé från Sofia Helin, som hon sedan utvecklat tillsammans med Alexandra Rapaport, Julia Dufvenius och Anja Lundqvist. Den senare trion spelar seriens huvudroller tillsammans med Eva Röse. De gör alla övertygande gestaltningar, även om man som tittare finner sig ifrågasätta rollfigurernas val några gånger för mycket. ”Heders” genre är visserligen sådan att det är att förvänta, något som också märks i att vissa handlingstrådar har snyggare och starkare knopar än andra. 

Richard Holm och Manuel Concha delar på säsongens regiarbete och båda hittar vinklar och vrår för kameran att bättre belysa berättelsen. Visuellt är ”Heder” sällan annat än just gedigen, med trix och fix som kan påminna om ”Gåsmamman”, en serie som Holm även är huvudregissör för. 

Det finns scener i ”Heder” där Holm och Concha landar på alldeles rätt obehaglighetsnivå och där det kittlar så lagom mycket på gränsen att det blir nödvändigt att fortsätta titta; ibland finns en känsla av 70-talets konspirationsthrillers placerade i svensk samtid. Särskilt säsongens avslutningsscener skapar ett slags habegär efter mer när finalen klingar av.

Julia Dufvenius, Alexandra Rapaport, Anja Lundqvist, Eva Röse spelar huvudrollerna i ”Heder”. viFoto: Johan Paulin/Viaplay

”Heder” må vara övertydlig till en början och klatschig och klyschig emellanåt, men seriens största förtjänst är att nära nog alla rollfigurer av betydelse väcker nyfikenhet. En hel del finns mellan raderna, medan annat går att gissa sig till med tanke på val och agerande. Ta Jakob Eklund, som spelar sin rollfigur på ett förtjusande sliskigt sätt, eller den alltför frånvarande Björn Kjellman som exempel: båda är personer som man genast vill veta mer om. 

Det bästa i detta är dessa två personer inte existerar i ett vakuum, utan att båda har kopplingar till huvudkvartetten och på så sätt är pusselbitar för bättre helhetsbilder av Karin, Nour, Elin och Janni. 

Fascinerande är också de val som kostymören Sanna Dahlström och Rapaport, Röse, Dufvenius och Lundqvist har gjort. I ”Heder” är kostym sådant som accentuerar vilken sorts personer vi har att göra med, dels som grupp och dels som individer, något som sällan sker i svenskt tv-drama med sådan tydlighet som här. 

”Heder” placerar sig själv i en kontext – mäns våld mot kvinnor – som sorgligt nog kan jämföras med en bottenlös brunn. Serien har alltså mycket kvar att berätta, både om det och om sina rollfigurer. 

Att Viaplay förnyar ”Heder” för en andra och säkerligen också tredje säsong känns givet. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Heder” på Viaplay

# ”Heder” har premiär 30 augusti på Viaplay och sänds senare i TV3. Alexandra Rapaport, Eva Röse, Julia Dufvenius och Anja Lundqvist spelar huvudrollerna. Richard Holm är huvudregissör och huvudförfattare. Manuel Concha har också regisserat, medan Linn Möller, Katja Juras, Anna Lindblom, Katarina Ewers och Peter Arrhenius är avsnittsförfattare. På rollistan finns Jakob Eklund, Wilma Lidén, Björn Kjellman, Siw Erixon, Stefan Gödicke, Christopher Wollter och Kardo Razzazi samt Fredde Granberg, Ivan Mathias Petersson och Angelika Prick. ”Heder” produceras av Bigster, med Birgitta Wännström som producent. Eccho Rights har hand om den internationella distributionen.