Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så bra är ”Fartblinda” med Matias Varela, Julia Ragnarsson – premiär 19 augusti på C More

Matias Varela och Julia Ragnarsson spelar huvudrollerna i ”Fartblinda”, en ny serie baserad på Carolina Neuraths bok med premiär 19 augusti på C More och 2 september i TV4. Foto: Johan Paulin/TV4

C Mores och TV4:s nya originalserie ”Fartblinda” är inledningsvis svajig, men hittar snabb sitt groove. Tacka Julia Ragnarsson, Matias Varela och Claes Månsson för det.

Den jazziga intromelodin sätter tonen på fler sätt än ett: ”Fartblinda” svänger och har ett antal skådespelare som klarar utmaningen med solon, men om man lyssnar noggrant märks att serien under sina åtta avsnitt hamnar i otakt lite för ofta.

Balansakten mellan groove och högre toner är i hög grad viktig i sammanhanget, då ”Fartblinda” är en lågintensiv thriller beroende av finansjargong, och när den senare inte levereras på ett övertygande sätt förlorar spänningssvänget fart med tappat engagemang som resultat.

Skulle man fortsätta med jazzliknelserna, vilket man ju gärna gör, så är Julia Ragnarsson och Matias Varela seriens Miles Davis och John Coltrane. Ragnarsson spelar Bea Farkas, journalist med inställt sikte. Något är skumt och fel och underligt på ST-bankens tradingavdelning. Hon undersöker, lirkar, försöker få fram sanningen. Inget blir naturligtvis bättre av Bea har en kärleksaffär med bankens gifte vd Peder Rooth, som spelas av Matias Varela.

Förvecklingar och intriger på alla nivåer följer, och sedan ökar pressen på de centrala rollfigurerna ytterligare.

Av detta märks lite inledningsvis, och kanske är det därför som serien känner sig nödgad att starta med en flashforward för att visa vad som komma skall. Det lagom klumpiga anslaget i premiäravsnittet förbättras efterhand. Sakta, fast också säkert, byggs en berättelse som både är spännande och tematiskt snörpande kring girighet, mäns mäktiga misslyckanden och vad de är villiga att göra för att behålla makt samt den störiga von oben-attityd som gubbar slänger på yngre kvinnor.

”Fartblinda” baseras på Carolina Neuraths bok med samma titel, och de som har läst den kommer känna igen sig, men även upptäcka att berättelsen får nya vingar tack vare Julia Ragnarsson, Matias Varela och Claes Månsson, vars stela gestaltning accelererar ju mer känslor som pyser ut på grund av de framtvingade omständigheterna.

”Har man varit på festen får man vara med och städa upp också”, säger Månssons rollfigur Otto Rehnskiöld, styrelseordförande för banken, vid ett tillfälle. Och just städa upp är exakt vad ”Fartblinda” borde ha gjort, då de åtta avsnitten med lätthet hade kunnat vara fem eller sex och därmed berättat en mer koncentrerad historia lättare att både svälja och än mer intressera sig för.

Nu är det som det är, och åtta avsnitt beställda och inspelade. Trots att vägen mot slutet är skumpigt, är det med tillfredställande glädje man ser sista avsnittet, där huvudförfattaren Jesper Harrie och regissören Jens Jonsson lägger en tajt matta av avslöjanden som inte bara höjer nervdallret, utan också visar vad ytterligare en serie med Bea Farkas i centrum kan åstadkomma.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om C Mores och TV4:s serier

# ”Fartblinda” har premiär 19 augusti på C More och 2 september i TV4. Jesper Harrie är huvudförfattare, samtidigt som Maria Karlsson och Jonas Bonnier har skrivit manus. Serien regisseras av Jens Jonsson och Johan Lundin. På rollistan finns: Julia Ragnarsson, Matias Varela, Claes Månsson, Peter Eggers, Albin Grenholm, Mats Blomgren, Julia Dufvenius, Kajsa Ernst, Edvin Endre, Johan H:son Kjellgren. ”Fartblinda” produceras av FLX för C More och TV4 i en samproduktion med Film Capital Stockholm. Jag har sett alla åtta avsnitt för den här recensionen.