Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är sista säsongen av ”Orange is the new black” på Netflix

Sjunde och sista säsongen av ”Orange is the new black” har premiär 26 juli på Netflix. På bilden: Taylor Schilling, som spelar Piper. Foto: Jojo Whilden/Netflix

Sista säsongen av ”Orange is the new black” är starkt tillfredställande, aningen ojämn och väldigt lång när allt och lite till ska hinnas med. Viktigast: När ”Orange is the new black” avslutas lämnar Netflix originalserie bakom sig ett tv-landskap som tack vare serien ser annorlunda ut än när den debuterade.

Det är naturligtvis en omöjlig uppgift att lösa upp alla knutar och sedan knyta dem igen, men Jenji Kohan och hennes manusgäng har gjort sitt yttersta för att ”Orange is the new black” ska hinna få fast så många som möjligt på bästa sätt. 

Men då tar det också tid. 

Seriens sjunde och sista säsong innehåller 13 avsnitt. De elva första klockar in runt en timme styck, det näst sista drar till med 75 minuter och avslutningen kräver 89 minuter för att nå i mål. 

Mustigt i överkant så klart, och en hel del, framför allt mot slutet, blir smetigt och kletigt. Vägen dit är inte heller bara pang och boom, utan också krasch. I stället för att ta genvägar kör sista säsongen över alla filer för att plocka upp gamla och nya rollfigurspassagerare, vilket skapar engagemangstapp både här och där. Samtidigt: har man som tittare investerat tid i de tidigare sex omgångarna är den sjunde mer eller mindre ett måste och sista avsnittet är, föga förvånande, tillfredsställande.  

Det sötsliskiga anslaget vilar visserligen stundvis som en lagom besvärande slöja över finalen, men det är just så här som en serie som ”Orange is the new black” ska avslutas. Visa historier slutar lyckligt, andra okej, några flyger iväg i ett slags fortsättning följer-tänk och för en del av rollfigurerna är vägen framåt fortsatt kantade av svårigheter och besvär. 

Dascha Polanco och Danielle Brooks, som spelar rollfigurerna Dayanara ”Daya” Diaz respektive Tasha ”Taystee” Jefferson. Foto: Cara Howe/Netflix
Natasha Lyonne och Kate Mulgrew på en bild från sista säsongen av ”Orange is the new black”. Foto: Cara Howe/Netflix

Med sista säsongen i mål är det dessutom lättare att uppskatta hur definierande ”Orange is the new black” har varit och hur stor betydelse den har haft för ett tv-landskap som när serien debuterade 2013 var fast i stela konventioner där det nya ofta var varianter på sådant som hade fungerat, i stället för sådant som kan fungera. 

Nu, inför sista säsongen, har Netflix gått ut med att ”Orange” är streamingtjänstens mest sedda serie någonsin och att 105 miljoner användarkonton har sett åtminstone ett avsnitt. Det är självfallet inte underligt men tanke på den sprudlande och spretiga ensemblen och deras respektive rollfigurer: här finns något för alla och envar, oberoende av hudfärg, kön, ålder eller erfarenheter. De mest emotionella stunderna under seriens sju säsonger är också de mest universella, trots eller till och med tack vare att de utspelar sig i ett kvinnofängelse. 

När sista säsongen börjar är det detta fängelse som Piper har lämnat bakom sig. Likt första säsongen försöker hon navigera en ny omgivning med nya förutsättningar. Utmanande för Piper, många gånger frustrerande för tittaren, för samtidigt gör ”Orange” ett bättre jobb med att berätta hur Cindys (Adrienne C. Moore) liv numera ser ut. 

Bäst, både storymässigt och sett till skådespeleri, är fortsatt Nicky (Natasha Lyonne), Suzanne (Uzo Aduba) och Taystee (Danielle Brooks). Den senare har undan för undan utvecklat sin rollfigur till seriens starkaste, och många gånger under sista säsongen är Brooks magnetisk. 

”Orange is the new black” vore inte ”Orange is the new black” om inte serien också tagit sig an samtida politik. I sista omgången tar handlingen vägen om en anstalt för illegala invandrare, ett i USA högaktuellt ämne som i ”Orange” behandlas med empati och utan skygglappar. 

Ingen annan serie hade vågat eller ens kunnat göra det på samma sätt. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix serier och filmer

 

# Jenji Kohan är upphovsperson och huvudmanusförfattare till ”Orange is the New Black”, vars sista säsong har premiär 26 juli på Netflix. På rollistan finns bland andra Taylor Schilling, Laura Prepon, Uzo Aduba, Natasha Lyonne, Kate Mulgrew, Danielle Brooks, Taryn Manning, Dascha Polanco, Adrienne C. Moore, Yael Stone, Nick Sandow och Jessica Pimentel.