Så bra är tyska storserien ”Babylon Berlin” med Volker Bruch, Liv Lisa Fries i SVT

”Babylon Berlin” har svensk premiär 20 juni i SVT och på SVT Play. På bilden: Volker Bruch, som spelar huvudrollsfiguren Gereon Rath. Foto: Beta Film/SVT

Tyska storproduktionen ”Babylon Berlin” sänds äntligen i SVT. Det är en lysande serie vars dyra visuella estetik syns i varje scens scenografi och en serie som tvingar tittaren att vara på tårna.

Först det uppenbara: det är ett problem att SVT väljer att sända de två första säsongerna – sammanlagt sexton avsnitt – av ”Babylon Berlin” som åtta dubbelavsnitt. Den tyska och särdeles mustiga epokserien tjänar inte på att ett avsnitt genast går in i ett annat. Här vill man andas ut, smälta, tänka. Dessutom: Tempot försvagas, liksom kraften i berättelsen.

Det är även underligt att SVT, som köpte rättigheterna till ”Babylon Berlin” under andra halvan av 2017, har väntat, väntat, väntat och väntat och sedan klämmer både första och andra omgången i ett flöde under sommarens första månader och på torsdagarna.

Dåligt rättighetsförhandlande, slirig fingertoppskänsla eller krassligt mod samt ett underskattande av tittarna?

Vem vet, fast kalla mig ändå häpen, för ”Babylon Berlin” är inte bara en tysk storproduktion, utan också en lysande serie som förvisso dras med en del svagheter inledningsvis, även om dessa aldrig är så bländande att de skymmer helheten.

”Babylon Berlin” baseras på Volker Kutschers romanserie och tar sin början våren 1929. Huvudrollsfiguren Gereon Rath, spelad av Volker Bruch, har flyttat från Köln till Berlin och försöker samtidigt förtränga det trauma som hemsöker honom.

Han och vi kastas snabbt ner i stadens dunkla vatten och bland berättarambitioner som tar flera avsnitt att till fullo greppa. Förtjusande på alla sätt och vis alltså, särskilt när serien lägger till ett rollfigursgalleri i ständig förändring och fördjupning, säkra skådespelare och en dyr visuell estetik som syns i varje scens scenografi och kostym.

”Babylon Berlin” baseras på Volker Kutscher romanserie. På rollistan finns bland andra Volker Bruch, Liv Lisa Fries och Peter Kurth. Foto: Beta Film/SVT

Tyska trion Tom Tykwer, Henk Handloegten och Achim von Borries regisserar ”Babylon Berlin” och innan det fick de tre år på sig att utveckla och skriva seriens två första säsonger. Tidens lyx, ofta ett bekymmer i tv-branschen, märks bland annat i hur snyggt parallella historier efterhand vävs samman och med vilket självförtroende som Tykwer, Handloegten och von Borries mixar genres inom sin övergripande ram.

”Babylon Berlin” är krimnoir, men också berättelsen om en stads ljusa sidor, mörka sidor och allt det som skapar skuggor. Hittas görs även förtjänstfulla nickar åt verk av exempelvis Frank Capra och Billy Wilder samt klassiker som Bob Fosses ”Cabaret”.

Än mer spännande: Tom Tykwer, Henk Handloegten och Achim von Borries står som samregissörer för varje avsnitt. Trion har jobbat på så sätt att en av dem har haft hand om en inspelningsplats, medan den andra jobbat på en och den tredje på en annan och sedan har materialet klippts ihop till ett avsnitt. Ett sätt att spara pengar så klart, men även något som gör att ”Babylon Berlin” tvingar tittaren att vara på tårna i och med att det i varje avsnitt finns tre olika angreppssätt på berättelsen.

”Babylon Berlins” starkaste styrka hittas i dess berättarstruktur. Inledningen kan tyckas komplex, men undan för undan blir seriens fokus snävare och rollfigurernas agerande förklarade. Mot slutet av det som är andra säsongen – alltså de fyra sista avsnitten i SVT:s underliga sommarsändning – uppstår en spänd spänningsstramhet som borde ge serier som exempelvis ”Homeland” avundsjukans rödaste nyanser.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program

# ”Babylon Berlin” har svensk premiär 20 juni i SVT och på SVT Play. Seriens upphovsmän är Henk Handloegten, Tom Tykwer och Achim von Borries, som också har skrivit manus och regisserar. ”Babylon Berlin” baseras på Volker Kutscher romanserie. På rollistan finns bland andra Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Peter Kurth, Leonie Benesch, Denis Burgazliev, Severeija Janusauskaite och Matthias Brandt.