Så bra är ”City on a hill” med Kevin Bacon, Aldis Hodge på HBO Nordic

Aldis Hodge och Kevin Bacon på en bild från ”City on a hill”, som i Sverige sänds på HBO Nordic. Foto: Showtime/HBO Nordic

Aldis Hodge är orubbligt lugn som åklagare och Kevin Bacon steker gestaltningsregler i rollen som FBI-agent. Ändå: ”City on a hill” är en besvikelse.

”City on a hill” utspelar sig i Boston på 90-talet. I ett av de första avsnitten lyssnar en av rollfigurerna på Marky Mark & Funky Bunchs ”Good Vibrations” när han kör bil.

Några andra goda vibrationer än det, det existerar inte i Showtimes nya serie, vars första avsnitt finns tillgängligt på HBO Nordic. Ofta i stället för sväng: dialog maskerad med klichéer samt flygande ambitioner om poliskorruption, rättvisa, och rasism målade på en duk så stor att det efter tre avsnitt är omöjligt att greppa om målgången är vid slutet av fjärde, femte eller första säsongen.

Inget ont om det så klart, men med förvånansvärt svaga krokar som dessa måste berättandet ständigt vara på tå och putta handlingen framför sig för att inte tålamodet ska tryta.

Det gör det snabbt i ”City on a hill”.

Kevin Bacon och Aldis Hodge gör seriens två huvudroller. Den senare spelar åklagaren Decourcy Ward, medan Bacon steker alla sorters gestaltningsregler som FBI-veteranen Jackie Rohr och levererar karismaroligheter runt flera hörn. Tillsammans ska Ward och Rohr ta sig an ett gäng biltjuvar i ett fall som kommer att leda till att ”hela Bostons rättssystem störtar samman”, som det så fint heter i presstexten.

Efter att ha sett seriens tre första avsnitt är det lätt att konstatera att ”City on a hill” gärna vill att tittaren ska känna sig manad att investera tid, samtidigt som det är uppenbart att den Chuck MacLean-skrivna serien vill fälla ut vingarna och försöka segla till den förlovade plats där David Simons ”The Wire” väntar. Baserat på inledningen av första säsongen kommer ”City on a hill” krascha innan det. Dels känns seriens berättarteknik daterad på ett närmast unket vis och dels är de kvinnliga rollfigurerna så medvetet stereotypiska att skakande frustration sammanfattar upplevelsen allra bäst.

Barry Levinson och Tom Fontana, som var exekutiva producenter för ”Uppdrag: Mord”, har samma roller här, medan Fontana, som även drev HBO-serien ”Oz”, är showrunner för ”City on a hill”.

Både vet självklart hur man ska styra en sprattlande serie och därför är det kanske för tidigt att ge upp, men vore det inte för Kevin Bacon, Aldis Hodge och delar av ensemblen – Kevin Chapman är exempelvis alltid underskattad och Jonathan Tucker och Mark O’Brien river av ett antal fina scener – hade det varit lätt att kasta in handduken, då det finns så många andra och så mycket bättre serier att se.

Och allt detta trots produktionsdesignern Henry Dunn sedvanliga fingertoppskänsla i seriens visuella uttryck och scenografi.

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”City on a hill” har ”riktig” premiär 17 juni på HBO Nordic, men första avsnittet finns redan tillgängligt på tjänsten. Chuck MacLean är upphovsman och serien baseras på en idé av MacLean och Ben Affleck. Den senare är även exekutiv producent tillsammans med bland andra Matt Damon. Tom Fontana är seriens showrunner. Bland seriens avsnittsregissörer finns Michael Cuesta och Kyra Sedgwick. På rollistan: Kevin Bacon, Aldis Hodge, Kevin Chapman, Rory Culkin, Jonathan Tucker och Mark O’Brien samt Jill Hennessy och Cathy Moriarty.