Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Stellan Skarsgård om ”Chernobyl”: ”Vad det handlar om är människans fantastiska förmåga att vägra se fakta och sanning”

Stellan Skarsgård spelar en av huvudrollerna i ”Chernobyl”, miniserien som Johan Renck regisserar efter ett manus av Craig Mazin och som finns tillgänglig på HBO Nordic. Foto: Liam Daniel/HBO

Stellan Skarsgård blev smickrad av att rollen i ”Chernobyl” tidigt var tänkt för honom, samtidigt som han fick chansen att jobba med Emily Watson igen. Nu delar Skarsgård med sig av sina tankar kring den Johan Renck-regisserade miniserien, som han tycker har något att säga om nutiden och om framtiden. ”Vad det handlar om är människans fantastiska förmåga att vägra se fakta och sanning”, säger Stellan Skarsgård. 

Den 26 april 1986 exploderade reaktor fyra i kärnkraftverket i Tjernobyl norr om Kiev i Ukraina – ett moln med radioaktiva partiklar spreds sedan över stora delar av Europa.

”Chernobyl” dramatiserar händelserna och berättar om de män och kvinnor som ”offrade sig för att rädda Europa från en ofattbar katastrof, samtidigt som de kämpade mot desinformation”.

Miniserien hade svensk premiär 7 maj på HBO Nordic. I seriens fem avsnitt syns bland andra Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, Paul Ritter, Jessie Buckley, Adrian Rawlins och Con O’Neill samt Alexej Manvelov, Fares Fares och David Dencik.

Johan Renck regisserar ”Chernobyl”, efter ett manus av Craig Mazin, som även är seriens upphovsman.

Som alla som har sett den redan vet är ”Chernobyl” en detaljerad, emotionellt intensiv, kompakt och realistisk miniserie som stirrar sitt ämne i vitögat och inte viker undan blicken en sekund. 

I samband med premiären snackade Stellan Skarsgård, 67, och jag bland annat om inspelningen på kärnkraftverket Ignalina i Litauen och om Boris Shcherbina, den rollfigur Skarsgård spelar i ”Chernobyl” och som i verkligheten var vice ordförande i det sovjetiska ministerrådet. 

– För det första har Craig Mazin skrivit ett mycket effektivt och bra manus. Han har studerat, in i minsta detalj, vad som gick fel rent tekniskt och vad som gick fel politiskt. När jag kom till inspelningsplatsen så var alla bilar, alla interiörer och alla exteriörer exakt som de var på den tiden, säger Stellan Skarsgård och fortsätter: 

– Till och med kostymerna som jag har på mig syddes av tyg från den tiden, så det var helt fantastiskt. 

Den typen av besatthet kring detaljer, vad bidrar det med för dig som skådespelare?

– Eftersom min roll inte ska vara imponerad av detaljerna omkring sig så tänker man inte så mycket på det i det här fallet, men man känner ambitionsnivån om inget annat. Man är imponerad. Det är många människor som samarbetar för att kunna göra något som det här och känner man då att ambitionsnivån är den högsta på alla avdelningar så ger det väldigt mycket energi. 

Var det en av anledningarna till att du tackade ja till rollen eller fanns det annat som spelade in i beslutet?

– Alltså, manuset är otroligt bra. Det är sällan du får så bra manus och det är sällan man får ett manus som faktiskt handlar om något som är väsentligt. Sedan smickrade Craig mig med att han skrivit rollen för mig, och det var ju gulligt. Smicker går alltid hem. 

– Men sedan var det också chansen att jobba med Emily Watson igen, som jag inte jobbat med sedan ”Breaking the waves” och bara det var jävligt kul. Och Jared Harris, han är en fantastisk skådespelare. Och så klart Stakka Bo. När han skulle göra sin första film, ”Downloading Nancy”, så ville han ha med mig och vi träffades och snackade flera gånger, men det blev aldrig av, men nu blev det av. 

Stellan Skarsgård, Emily Watson och Jared Harris på en bild från ”Chernobyl”. Foto: Liam Daniel/HBO

Hur känner du inför återföreningar, som den med Emily Watson, är det sådant som du längtar efter eller är de först när möjligheten finns som tanken slår till: ”det här borde vi ha gjort tidigare”?

– Det där kan variera, men i Emilys fall har jag längtat efter att jobba med henne igen. Vi har varit erbjudna ett par olika saker, men det ska vara bra nog också. Vi kan ju ses ändå, men ska man jobba ihop då ska det vara bra saker. 

Många av scenerna i serien spelades in på ett kärnkraftverk i Litauen, hur upplevde du det?

– Kärnkraft är bland det säkraste som finns när det fungerar. Problemet är ju inte tekniken i sig, utan problemet är människor som kompromissar av ekonomiska eller ideologiska skäl, så jag var aldrig rädd. 

– Vi spelade in på Ignalina som hade stängts av. Det var ett av världens största kärnkraftverk och en imponerande struktur. Det har varit stängt i 20 år och de håller fortfarande på att plocka ner det. Ingenting är demonterat, utan de håller fortfarande på att göra sig av med det radioaktiva. 

På tal om det: ”Chernobyl” är stöpt i verkligheten och en serie som är väldigt verklighetstrogen. Tycker du man ska se serien som ett slags ”pass på” eller har den också mycket att säga om samtiden och framtiden? 

– Jag tycker att den har mycket att säga både om nutiden och om framtiden. Vad det handlar om är människans fantastiska förmåga att vägra se fakta och sanning. I det här fallet var det övertron på en kommunistisk ideologi. Samma sak sker i andra ideologier, av religiösa skäl, av nationalistiska skäl eller för att man ska tjäna mer pengar. Jag menar, det var ju kapitalismen som orsakade Fukushima-olyckan. 

– I dag är det väldigt få politiker som vägrar inse att vi människor håller på att tippa det här ekosystemet och alla vill de bli fotograferade med Greta Thunberg, men ändå så gör de inget. De säger att de inte har råd, men ändå har de råd att spendera 1,7 triljoner på vapen, så den mänskliga förmågan att undvika att se verkligheten, att fly från den för att det är obekvämt, den tycker jag är intressant. 

– Jag tycker också att den här serien är viktig eftersom den säger att vi inte får undertrycka sanningen, utan att vi måste lyssna på vetenskapen. Det är folk som ägnar hela sina liv åt att upptäcka sanningen och kommer så nära sanningen som man någonsin kan. 

Hur skulle du då beskriva Boris som du spelar i serien. När katastrofen händer, vad pågår inom honom och vad ville du förmedla med honom i och med den den position som han är i?

– Det som gör den här rollfiguren intressant är att det är en man som i hela sitt liv har kämpat och försvarat det system som existerar. Han tror blint på det rättfärdiga i det här systemet. Sedan ställs han inför den här katastrofen, som pekar på att systemet inte är perfekt och som säger att han måste omvärdera sitt liv och ta några svåra beslut. Han måste välja mellan att fortsätta försvara det som han har kämpat för i hela sitt liv eller att försvara sanningen. 

I ”Chernobyl” spelar Stellan Skarsgård Boris Shcherbina, som i verkligheten var vice ordförande i det sovjetiska ministerrådet. Foto: Liam Daniel/HBO

Du har en gedigen karriär bakom dig, men nu och i framtiden, är det projekt som ”Chernobyl” som du letar efter, serier och filmer som är mer betydelsefulla och som faktiskt säger något, eller kliar det i fingrarna att spela professor i Marvel-filmerna en gång till?

– För det första blir man väldigt glad när man får ett bra manus i händerna, för de flesta manus är ganska dåliga. Sedan blir man extra glad när ett manus innehåller något som är viktigt att berätta och det finns inte så många projekt där ute som är på det viset. 

– Där är HBO fantastiska. Det här är en jätteproduktion som kan mäta sig med de stora Hollywoodelefanterna på filmsidan, men en sann historia som har en mening och som inte är någon popcornsäljare. Det är klart att jag vill göra fler sådana historier, men inte bara det. Efter ”Mamma Mia!” är det kul med ”Chernobyl” och efter ”Chernobyl” är det kul med ”Mama Mia!”. 

Är det den mixen som gör att du fortfarande tycker att det är kul på jobbet?

– Jag har varit så privilegierad att jag verkligen kunnat mixa i mitt liv, och jag tycker fortfarande att det är kul, däremot är jag inte så säker på att jag hade tyckt att det varit lika kul om jag gjort samma gubbe eller samma typ av film hela mitt liv. 

Något som alltid intresserar mig är stämningen mellan tagningarna på en inspelning. Under ”Chernobyl”, kände ni er nödgade att skoja och skämta med tanke på det tunga ämnet, eller hur såg det ut?

– Varken jag, Jared eller Emily är method actors, vilket gör det mycket lättare. Man skojar och skämtar mellan tagningarna även om det är allvarligt ämne eller inte, för den kreativa processen är lite sandlåda, det är att leka och ha kul tillsammans. 

– Detta betyder inte att man inte tar ämnet på allvar eller scenerna på allvar, men när man gör det så betyder det inte nödvändigtvis att man själv behöver vara allvarlig. 

”När jag kom till inspelningsplatsen så var alla bilar, alla interiörer och alla exteriörer exakt som de var på den tiden”, säger Stellan Skarsgård om ”Chernobyl”. Foto: Liam Daniel/HBO

När du tittar tillbaka på karriären, tror du att du kommer se ”Chernobyl” som ett slags höjdpunkt?

– Det vet jag inte. Jag har egentligen bara gjort två tv-serier och då haft turen att få göra sådana som inte innebär kontrakt på sju år där man gör ett avsnitt i veckan, utan serier som man gör som man gör film.

– Som du vet är det ”River” och ”Chernobyl” och jag väldigt stolt över båda och tycker att båda sticker ut på ett sätt som… jag har haft en jävla tur, helt enkelt. 

I den kontexten, hur ser du på framtiden, är det mer tv eller mer film som gäller?

– Det beror på arbetssättet, det måste finnas ett chans att göra något ordentligt. Jag är inte bra på att spela in ett avsnitt i veckan och där hela uttrycket ligger i dialogen, jag är bättre på det som händer mellan orden. 

– I filmbranschen är det ju de stora popcornfilmerna som dominerar, så det är svårt just nu. Alla filmer som hade en budget på tio till 30 miljoner dollar, de finns inte längre. Nu är det antingen en stor blockbuster eller två små filmer som visas på festivaler runt om i världen och det senare historieberättandet, det har flyttat till tv, om man nu kan kalla det tv, för det är ju lika mycket på datorn och på streaming. 

– Det är i alla fall där som de intressanta historierna finns och även mycket av modet. Förhoppningsvis kommer jag göra fler tv-projekt, men samtidigt vet man inte, för nu görs det otroligt mycket. 

Mer än någonsin. Det dyker upp nya serier hela tiden. 

– Jag räknar inte in HBO i det här, för de har varit konsekventa i kvalitetsproduktioner i många år och i framkant av vad tv kan vara, men storbolagen är generösa med pengar med Netflix i täten samtidigt som Disney ska in och det kommer hända är att de kommer pumpa in massa pengar, gå med förlust och kväva alla andra, men sedan ska de tjäna pengar och då dras snaran åt. 

Numera har Netflix så hög frekvens på produktion av nytt innehåll att i alla fall jag tänker att den kvalitetssäkrande funktion som fanns tidigare hos många aktörer måste försvinna när det ska gå så snabbt. 

– Ja, det gör den. De kalkylerar ju med att gå med förlust, men förr eller senare så kommer investerarna att vilja ha sin vinst och då handlar det inte ens om att kvalitetssäkra sina produktioner, utan om att ” kommersialitetssäkra” sina produktioner. 

Ett mycket bra ord det där. Du, tiden rinner iväg, som alltid när man har roligt. Slutligen, nu när du har jobbat med Johan Renck som regissör för första gången, hur upplevde du honom jämfört med andra regissörer du har jobbat med?

– Han är fantastisk. Du vet, i normala fall är det två eller tre regissörer som jobbar med en tv-serie som den här, men han tog allt och bar det på axlarna med enorm energi och lust. Sedan har han satt ihop något som är väldigt musikaliskt på något sätt. Han har gjort ett fantastiskt jobb.  

Man gillar ju att han, så som jag ser det, är och alltid har varit besatt av detaljer och nyanser i det han gör som regissör. 

– Jo, och besatt på det sättet att han inte kommer sälja ut det för att det ska bli gulligare eller mer attraktivt. Det finns alltid något i botten som man verkligen känner. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”Chernobyl” hade svensk premiär 7 maj på HBO Nordic. Miniseriens fem avsnitt finns tillgängliga på samma streamingtjänst. Johan Renck regisserar ”Chernobyl”, efter ett manus av Craig Mazin, som är seriens upphovsman. På rollistan finns Jared Harris, Stellan Skarsgård, Emily Watson, Paul Ritter, Jessie Buckley, Adrian Rawlins och Con O’Neill samt Alexej Manvelov, Fares Fares och David Dencik.