Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är avsnitt 2 i ”Game of thrones” sista säsong: ”Ett kärleksbrev om mänsklighet”

Nikolaj Coster-Waldau som Jaime Lannister på en bild från sista säsongen av ”Game of thrones”, som i Sverige sänds på HBO Nordic och C More. Foto: Helen Sloan/HBO

Ett sista kärleksbrev innan den slutgiltiga striden. ”Game of thrones” sätter punkt för flera av sina rollfigurer med ”A Knight of the Seven Kingdoms”, det andra avsnittet i sista säsongen, och ett av seriens bästa.

Wow.

Efter en stark start på sista säsongen levererar ”Game of thrones” med ”A Knight of the Seven Kingdoms”, det andra avsnittet i åttonde säsongen, nästan ett slags positiv elegi byggd på spänd förväntan och med en försäkran om att många rollfigurer kommer dö inom kort. 

Här sätts de sista emotionella klossarna på plats inför den slutgiltiga striden, och som manusförfattaren Bryan Cogman och regissören David Nutter lyckas: avsnitts fundament är tanken att rollfigurerna är som mest mänskliga innan det som gör dem människor riskerar försvinna. Ett strålande val av berättarteknik, som också innebär ett slut och en punkt och ett utropstecken för flera av rollfigurerna. 

 ”A Knight of the Seven Kingdoms” är ett humant avsnitt, som rör handlingen framåt men framför allt gräver där det står och med varm dialog, värmande humor och mild hand berättar hur seriens rollfigurer agerar när de stirrar döden i vitögat. 

Recensionen fortsätter under bilden. SPOILER ALERT om du ännu inte har sett ”A Knight of the Seven Kingdoms”, det andra avsnittet i ”Game of thrones” åttonde och sista säsong. 

Kit Harington och Maisie Williams på en bild från avsnitt 2 i ”Game of thrones” sista säsong. Avsnittet blir tillgängligt 22 april på HBO Nordic och C More. Foto: Helen Sloan/HBO

Som sig bör är det alldeles i slutet som hornet ljudet och det står klart att The Night King och hans armé av döda väntar några stenkast bort från Winterfell.

Detta är förväntat och borde inte komma som en överraskning för någon. 

Lika väntat är hur ”Game of thrones” med ”A Knight of the Seven Kingdoms”, det andra avsnittet i sista säsongen, låter rollfigurerna blomma ut en sista gång innan flera av dem går sina öden till mötes. 

Men i det förväntade hittar avsnittets manusförfattare Bryan Cogman flera tillfällen att skapa mänsklig dramatik och peka på hur sju säsonger har förändrat seriens rollfigurer. 

Att befinna sig på Winterfell innebär valet att kämpa för mänskligheten, inte för en vapensköld eller ett familjenamn. Den typen av lojalitet som definierade de tidigare säsongerna är bortblåst och med det även intriger av den värsta sorten. 

Åtminstone för stunden. 

Sophie Turner spelar Sansa Stark i ”Game of thrones”. Här syns hon på en bild från åttonde och sista säsongens andra avsnitt. Foto: Helen Sloan/HBO

Vad som än händer i sista säsongens tredje avsnitt – troligt: ett isande blodbad där majoriteten av seriens betydande rollfigurer dör – är ”A Knight of the Seven Kingdoms” ett närmast perfekt sätt att fortsätta säsongspremiären på och samtidigt sätta tittaren i slags emotionellt förberedelseläge. 

Sansa och Theon. Arya och The Hound. Sam and Gilly. Missandei och Grey Worm som kysser varandra. Jaime och Tyrion Lannister som håller i ett vinparty i scener där det förklaras varför Tormund heter Giantsbane i efternamn. 

Och så vidare. 

Scener och sekvenser som visar rollfigurernas mänsklighet, som visar att de är människor, som påminner tittaren om vad kan gå förlorat, som får oss att investera än mer hjärtkapital i serien och dess sprudlande ensemble. 

Men mänsklighet kommer inte bara i form av vänskap och tillgivenhet. 

I ”A Knight of the Seven Kingdoms” har Daenerys Targaryen sina mest mänskliga scener när hon fångas i stunder hon ej kan förutse. Som när Jon bestämmer sig för att hålla med Sansa i stället för Dany. Som när Sansa konfronterar henne om framtiden. 

Och, naturligtvis: Daenerys reaktion när Jon Snow berättar vem han egentligen är.

Mer och mer börjar ”Game of thrones” rensa vägen för det faktum att Daenerys inte kan fly Järntronens förbannelse och att hon, till och med, kan vara på väg i samma fotspår som sin far, han som kallades Galne kungen. 

Det är ett mänskligt och jämställt sätt att se på Daenerys resa och förändring. Hon har självklart också rätt att korrumperas av makt och Järntronen, precis som alla de män som suttit där tidigare. 

Avsnittets finaste stunder: när Brienne of Tarth blir riddare och glädjen sprider sig över hennes ansikte, samt tillfället när Podrick sjunger den sång vars text tycks ha förgreningar till en hel del av det som kan komma att hända i ”Game of thrones” avslutande avsnitt. 

Men först: Det stora kriget. 

Som förberedelse för något så slutgiltigt är det svårt att tänka sig ett bättre avsnitt än ”A Knight of the Seven Kingdoms”. 

 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Game of thrones” sista säsong

”GAME OF THRONES” SISTA SÄSONG

# Hade premiär 15 april på HBO Nordic och C More i Sverige. Tv-serien baseras på George R.R. Martins romaner som samlas under namnet ”Sagan om is och eld”

# På rollistan: Emilia Clarke, Peter Dinklage, Kit Harington, Lena Headey, Maisie Williams, Sophie Turner, Nikolaj Coster-Waldau, Gwendoline Christie, Kristofer Hivju, Isaac Hempstead-Wright, Liam Cunningham, Pilou Asbæk, Carice van Houten, Iain Glen, Alfie Allen, John Bradley, Conleth Hill, Nathalie Emmanuel med flera.

# ”Game of thrones” åttonde och sista säsong är på sex avsnitt. David Nutter regisserar tre av dem, Miguel Sapochnik två och seriens upphovsmän Dan Weiss och David Benioff det allra sista avsnittet. Inspelningen av säsongen började i oktober 2017 och avslutades i juli 2018.