Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”Fosse/Verdon” med Michelle Williams, Sam Rockwell på HBO Nordic

Sam Rockwell och Michelle Williams spelar huvudrollerna i ”Fosse/Verdon”, en ny serie på HBO Nordic med premiär 10 april. Foto: FX/HBO Nordic

För mycket Bob Fosse, för lite Gwen Verdon. ”Fosse/Verdon” är en elegant, med bristfällig tv-serie. 

Där sitter han, Bob Fosse, i klipprummet för att färdigställa ”Cabaret”. In kommer Gwen Verdon med deras dotter. Verdon behöver springa iväg till ett möte, men kan inte hitta barnvakt. Kan Bob möjligtvis passa sin dotter i några timmar?

Naturligtvis strular han till även det.  

För Bob Fosse var ett as. 

Han var också en naturbegåvning och den enda som vunnit en Oscar, en Tony och en Emmy samma år för tre olika produktioner. 

”Fosse/Verdon” är en serie på åtta avsnitt baserad på Sam Wassons biografi ”Fosse”. Sam Rockwell och Michelle Williams spelar huvudrollerna. De är båda bra och särskilt så Williams, som med sin gestaltning gör att det är lätt att glömma att det här, tyvärr, är en serie som hellre koncentrerar sig på Bob Fosse än på Gwen Verdon och att det är ett problem. 

Bob Fosses bakgrund och sätt att leva rör sig i närheten av Don Drapers i ”Mad Men”, med skillnaden att Fosse faktiskt levde, faktiskt utnyttjade och manipulerade kvinnor i sin omgivning och i sina produktioner, samtidig som han var notoriskt otrogen och en ”komplicerad” man på sättet som män var ”komplicerade” på 60- och 70-talet. 

”Fosse/Verdon” är en serie på åtta avsnitt baserad på Sam Wassons biografi ”Fosse”. Foto: FX/HBO Nordic

”Fosse/Verdon” berättas inte kronologiskt, utan rör sig framåt och bakåt och har oftast Bob Fosses point of view, vilket gör att serien drunknar i hans excesser och måttlösa beteende. Detta leder till att serien lyckas visa hur en kvinna, i detta fall Gwen Verdon, kan utnyttjas och kastas åt sidan, men missar att ordentligt berätta att denna kvinna var ett geni i sin egen rätt och på vilket sätt hon var det. 

Värst blir det i tredje avsnittet när ”Fosse/Verdon” försöker ge ett slags djup till Verdon via ett antal avgörande flashbacks från hennes ungdomsår. Här hoppas man att scenerna ska peka på skälen till Verdons ambition, men i stället förvandlar serien trauma till melodram och kopplar det till en av Gwen Verdons karriärmässiga höjdpunkter.

I ”Fosse/Verdon” kan alltså en kvinna inte få njuta av sin egen triumf, utan endast heja på när männen tar för sig. 

Gwen Verdon var Bob Fosses musa och hans bästa samarbetspartner, den som fick honom att lyfta och den som vid flera tillfällen räddade hans karriär, något som visserligen inte ignoreras i serien, men Verdon definieras hela tiden utifrån Fosse, och inte utifrån sina egna framgångar.

I serien finns också ett slags tematisk parallell med exempelvis ”Störst av allt” i det att Verdon är den person som handskas med Bob Fosses psykiska ohälsa, tablettmissbruk och alkoholproblem. I vissa stunder är det omöjligt att undvika tanken på om manusförfattarna vill att tittaren ska känna sympati för en avskyvärd man, eller om de helt enkelt inte kan illustrera en bristfällig människas karaktär bättre än det här. 

Det är i vilket fall frustrerande och i längden tröttsamt. 

Ändå: ”Fosse/Verdon” är en kompetent och stundvis fascinerande serie som flera Broadwaygiganter och tv-hantverkskunniga personer varit involverade i – Steven Levenson är seriens showrunner, Thomas Kail är huvudregissör och Nicole Fosse, Bob och Gwens dotter, är en av de exekutiva producenterna – men det hjäper naturligtvis inte ett uns när det mesta av fokuset är på helt fel person. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter. @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om HBO Nordics tv-serier

# ”Fosse/Verdon” har svensk premiär 10 april på HBO Nordic. På rollistan: Michelle Williams, Sam Rockwell, Norbert Leo Butz, Margaret Qualley, Aya Cash, Nate Corddry, Susan Misner, Bianca Marroquin, Kelli Barrett, Evan Handler, Rick Holmes och Paul Reiser. Steven Levenson är seriens showrunner, Thomas Kail regisserar de fyra första avsnitten.