Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”Störst av allt” med Hanna Ardéhn, Felix Sandman och William Spetz

David Dencik och Hanna Ardéhn på en bild från ”Störst av allt”, som är Netflix första svenska originalserie. Foto: Johan Paulin/SVT

”Störst av allt” är en osminkad och emotionell skildring av makt, val och kärlek som på ett imponerande sätt bärs av Hanna Ardéhn. Netflix första svenska originalserie är även en tv-hantverksmässig triumf som under sex avsnitt sällan snubblar. 

Genidraget: i Malin Persson Giolitos ”Störst av allt” driver en inre dialog handlingen framåt. I Netflix första svenska originalserie med samma titel är det i stället känslor, andning, närbilder som fäster berättelsen under fötterna och springer.

Det naturliga och lätta hade varit att välja en voice-over för att fånga romanens ton, men i stället förlitar sig serien på Hanna Ardéhn, som är särdeles bra i huvudrollen och som via sitt uppriktiga kroppsspråk lyfter extra i scener med emotionella toppar och dalar.

Camilla Ahlgrens manus samt Per-Olav Sørensens och Lisa Farzanehs regi hjälper Ardéhn, tidigare mest känd från ”30 grader i februari”, att bära ”Störst av allt” samtidigt som hon aldrig tvekar att blotta sin rollfigurs inre i en känslornas bergochdalbana som passerar allt från färgglad kärlek till isande skräck, kylig apati och svart panik. Ofta finns också en kamera som är aktiv i stället för passiv, som inte betraktar, utan som deltar i händelserna.

Likt Malin Persson Giolitos roman växlar ”Störst av allt” mellan nutid och dåtid för att berätta om Maja Norbergs och Sebastian Fagermans komplicerade förhållande, hans relation till sin far och det som leder fram till katastrofen, då när flera av duons klasskamrater och deras lärare skjuts till döds.

”Störst av allt” är en serie vars fotspår är djupa och där ungdomarnas känslomässiga nakenhet står i kontrast till vuxenvärldens påklädda hyckleri, dess oskrivna regler och stela byråkrati.

Det är, helt enkelt, omöjligt att inte bli berörd.

”Störst av allt” strösslar under sina sex förträffligt tajta avsnitt med skådespelare i ett slags vem-är-vem inom svensk film- och tv-industri – särskilt David Dencik, Reuben Sallmander och Maria Sundbom är utmärkta – och just därför står seriens svagare stunder ut som svårläkta sår.

Ändå: Hanna Ardéhns gestaltning är ett tillräckligt stort plåster för att i stunden glömma hur ont de där fallen faktiskt gjorde.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Störst av allt”

# ”Störst av allt” har premiär 5 april på Netflix. Camilla Ahlgren är huvudmanusförfattare, Per-Olav Sørensen och Lisa Farzaneh regisserar. På rollistan: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, William Spetz, David Dencik, Reuben Sallmander, Evin Ahmad, Christopher Wollter, Anna Björk, Shanti Roney, Rebecka Hemse, Maria Sundbom, Helena af Sandeberg med flera.