Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”Das Boot” – premiär 16 mars i SVT

Rick Okon och Karl Tennstedt på en bild från ”Das Boot”, som har svensk premiär 16 mars i SVT. Foto: Nik Konietzny/Bavaria Fiction/SVT

Pass på, för det är lätt att blir lurad av ”Das Boot”. Det här är en serie som visserligen är ett stiligt tidsfördriv med Vicky Krieps som utropstecken, men som också tappar bollen fler gånger än vad som borde vara tillåtet.  

Inledningen är obehaglig och klaustrofobisk. En ubåt, några sjunkbomber och besättningens uppgivenhet när de inser vad som ska ske; killen som hellre skjuter sig själv i huvudet än möter fasan som finns i det vatten som sakta tar över insidan av vad som i stunden måste upplevas som en väldigt liten plåtburk. 

Sedan: upp på land och mer än 45 minuter innan det bär av till havs igen.

”Das Boot” är ett slags andlig uppföljare till Wolfgang Petersens mästerliga film med samma titel. Serien börjar 1942, några månader efter filmens slut. 

Det mesta pekar på att de allierade knäckt Enigma-koden men tyskarna är ännu inte medvetna om övertaget. Tidigt i premiäravsnittet konstateras att tolv ubåtar förlorats. Det handlar om otur, säger någon lagom högt upp i militärhierarkin och så kan allt fortsätta som vanligt. Med det menas att Klaus Hoffmann (Rick Okon), en gänglig snubbe som försöker leva upp till sin fars bravader förbereder sig för avfärd med en ny besättning. Inofficiell ledare för det gänget det är Karl Tennstedt (August Wittgenstein). Tillsammans hittar de båda skådespelarna dynamikens nyanser, vilket är en lycka, då det som sker under vatten stundvis går på irriterande sparlåga.  

Lizzy Caplan och Vicky Krieps spelar Carla Monroe och Simone Strasser i ”Das Boot”. Foto: Nik Konietzny/SVT

Samtidigt i Frankrike, i staden La Rochelle, där tyskarna förlagt en ubåtsbas, försöker en brokig samling personer göra motstånd. 

Vicky Krieps spelar Simone Strasser, fast i ett slags lojalitetskrig mellan sina franska rötter och nazistiska arbetsgivare. Hennes bror Frank ingår i Hoffmanns ubåtsbesättning och innan han åkte lämnade han en över anteckningsbok med hemligheter till syrran. Kvar på land står alltså Simone medan en helt ny värld är på väg att öppnas för henne. 

”Das Boot” är en produktionsmässigt imponerade serie, lika vacker som bister, som efterhand faller in i ett självförhärligande berättande där ingen och inget får lämnas utanför. Bristerna framträder mer och mer under säsongen och ett antal gånger blir det som ska vara spännande endast trånga klyschor. 

Värre än så är naturligtvis att samma berättelse hade kunnat berättas under fyra i ställt för åtta avsnitt utan att något av värde tappats. Att historiens kärna tänjs på detta sätt känns särskilt onödigt med tanke på att en andra säsong nyligen börjat spelas in; när man sett klart första säsongen av ”Das Boot” skriker man inte direkt efter fler avsnitt. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-serier

# ”Das Boot” har premiär 16 mars i SVT och SVT Play. Tony Saint, Lothar G. Buchheim och Stephanie Bogon har skrivit seriens manus. Andreas Prochaska regisserar. På rollistan finns bland andra Vicky Krieps,  August Wittgenstein, Rick Okon, Leonard Scheicher, Tom Wlaschiha, Lizzy Caplan och Vincent Kartheiser.