Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så många såg John Lundvik vinna Melodifestivalen 2019 i SVT

John Lundvik vann Melodifestivalen 2019 i SVT med låten ”Too late for love”. Foto: Olle Sporrong

Fler tittade i år jämfört med 2018. Samtidigt är tittarsiffrorna långt från tv-programmets toppnoteringar. Så här många såg finalen av Melodifestivalen 2019 i SVT. 

Melodifestivalen 2019 i SVT med Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor, Marika Carlsson och Eric Saade som programledare är slut. 

I lördags presenterades John Lundvik som överlägsen segrare och får alltså representera Sverige i Eurovision Song Contest med låten ”Too late for love”.

Nu visar preliminära siffror från MMS att det var 3 604 000 tittare som valde att kolla på lördagens direktsändning i SVT. Det är en siffra som är bättre än förra året när Benjamin Ingrosso vann, men samtidigt en bra bit från de linjära toppnoteringarna de senaste nitton åren. 

Samtidigt står klart att 79,3 procent av alla alla aktiva tv-tittare under lördagskvällen valde SVT och Melodifestivalen. I åldersgruppen 20-59 steg andelen till 83,3 procent.

I en kommentar säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT, att ”årets programserie nära dubblat sina siffror i SVT Play” och fortsätter: 

”Melodifestivalen 2019 har haft en serie av röstningsrekord toppat av det smått otroliga under finalen, med över 15 miljoner röster i finalen och över 4 miljoner kronor till Radiohjälpen. Årets final erbjöd ett av de starkaste startfältet någonsin med låtar som redan blivit hits för många. Vi har sett nya stjärnor födas och korat en populär och värdig vinnare i John Lundviks ”Too late for Love”. Melodifestivalen fortsätter att vara hela Sveriges fest och årets största underhållningsprogram.”

Så här har tittarsiffrorna för finalen i Melodifestivalen landat sedan 2000:

2018: 3 551 000

2017: 3 794 000

2016: 3 464 000

2015: 3 736 000

2014: 3 302 000

2013: 4 150 000

2012: 4 010 000

2011: 3 670 000

2010: 3 870 000

2009: 3 592 000

2008: 4 045 000

2007: 3 975 000

2006: 4 240 000

2005: 4 055 000

2004: 4 105 000

2003: 3 815 000

2002: 3 720 000

2001: 3 840 000

2000: 4 175 000

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-program