Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Leaving Neverland” är en hjärtskärande dokumentär svår att ta in

”Leaving Neverland” är en dokumentär där Wade Robson och James Safechuck hävdar att Michael Jackson förgrep sig på dem när de var barn. Foto: AMOS Pictures/SVT

Två män berättar och berättar och berättar tills de inte klarar av att berätta mer. ”Leaving Neverland” är en hjärtskärande och empatisk dokumentär om konsekvenserna av att utnyttjas sexuellt som barn. 

Först och främst: ”Leaving Neverland” är en dokumentär. Som sådan behöver den inte söka det som så samtidstypiskt och av dokumentärens kritiker kallas för objektiv sanning. Inte heller krävs att den låter den andra sidan komma till tals. 

Att amerikanska kabelkanalen HBO och brittiska Channel 4, som samproducerar dokumentären, kan ha krav och målsättningar som säger annat är möjligt, men besvisligen har dessa uppfyllts i och med att ”Leaving Neverland” sänts både i USA och i Storbritannien. 

I de två avsnitten som tillsammans klockar in på nära fyra timmar framgår även med tydlighet att Michael Jackson under tiden han levde förnekade att han förgripit sig sexuellt på barn. 

”Leaving Neverland” försöker inte heller smyga undan att dokumentärens två huvudpersoner, James Safechuck och Wade Robson, har stämt Michael Jacksons dödsbo och inte heller att Safechuck och Robson tidigare och under ed har sagt att Jackson inte förgripit sig på dem.  

I ”Leaving Neverland” hävdar James Safechuck och Wade Robson att Michael Jackson, som gick bort 2009, under ett antal år och vid flera tillfällen förgrep sig på dem. 

Safechuck och Robson var båda barn när de träffade popstjärnan för första gången. Safechuck var åtta när han medverkade i en Pepsi-reklam tillsammans med han som kallades The King of Pop. Robson växte upp i Brisbane och lärde sig själv att imitera Jacksons danser och var så pass duktig att hans talang ledde till ett möte med artisten. 

Utgångspunkten i ”Leaving Neverland” är de påstådda brotten, men dokumentärens kärna är de mer än 20 år som Safechuck och Robson skyddat sina hemligheter och skadan det har gjort. 

Safechuck och Robson berättar långsamt och sakligt om denna tid. Särskilt Safechuck har en försiktig sätt, även om hans sanning aldrig eller på något sätt behöver dras ur honom. De beskriver en förförelseakt, hur de och deras familjer – framför allt deras mödrar – gradvis blir mer och mer förblindande för att slutligen mer eller mindre acceptera allt som Michael Jacksons säger till dem. 

Safechucks och Robsons beskrivningar av vad Jackson ska ha utsatt dem för i artistens lägenhet i Century City och på Neverland är så pass detaljerade att det är svårt att lyssna på och än svårare att ta in; anklagelserna inkluderar gemensam onani, penetration, oralsex och ett slags emotionell smädelse, där Safechuck och Robson ersätts av andra barn när de blir äldre. 

Här skakas tittaren om, då det handlar om svartsjuka, om att Robson och Safechuck kände sådan kärlek till Jackson att de som unga och även senare i livet tog hans sida, stod upp och försvarade den person som de numera pekar ut som förövare. När de växte upp, säger de, levde de med Jacksons ord om vad som skulle hända om de någonsin berättade sanningen, en indoktrinering och manipulation vars effekter fortfarande präglar Robson och Safechuck. 

”Leaving Neverland” är på så sätt en tystnadens dokumentär. Dels tycks varje ord vägas på våg och dels handlar det i ett större perspektiv om anklagelser som tidigare fastnat i en tystnadskultur knuten till underhållningsbranschen som först med #metoo vekar kunna sprängas.  

Michael Jackson och familjen Robson på en bild tagen februari 1990. Foto: Wade Robson archive/AMOS Pictures/SVT

Ett antal gånger under sitt liv anklagades Michael Jackson för sexuella övergrepp på unga pojkar. Rättegången 1993 slutade i förlikning efter att Michael Jackson betalat Jordan ”Jordy” Chandlers familj mer än 20 miljoner dollar. Enligt Vanity Fair kom förlikningen till stånd efter att Chandler ritat en bild av Jacksons könsorgan med ett antal distinkta märken som ska ha överensstämt med verkligheten. 

Michael Jackson friades 2005 efter att bland annat ha anklagats för övergrepp på Gavin Arvizo. Åklagaren hade inga fysiska bevis, utan förlitade sig på vittnesmål från familjen Arvizo och anställda på Neverland Ranch. I den rättegången vittnade bland andra Wade Robson till artistens fördel. 

Michael Jacksons dödsbo och hans familj har vid flera tillfällen, både innan ”Leaving Neverland” hade tv-premiär och efter att den visats i USA, kritiserat dokumentären samt kallat Robson och Safechuck för lögnare. 

Michael Jacksons dödsbo har även stämt HBO, som alltså samproducerar dokumentären. I och med att ”Leaving Neverland” har sänts hävdas att HBO struntat i ett avtal som skrevs med sångaren i samband med att kanalen sände ”Live in Bucharest: The Dangerous Tour” 1992.  

Som brukligt när anklagelser som dessa riktas mot Michael Jackson sägs att det handlar om pengar. Robson och Safechuck har separat stämt Jacksons dödsbo, men bådas stämningar avvisades då för lång tid gått från det att de påstådda övergreppen ska ha skett. 

Senare stämde Robson och Safechuck också Michael Jacksons företag MJJ Productions och MJJ Ventures. Även då avvisades stämningen, efter att en domare slagit fast att företagen inte kunde hållas ansvariga för de påstådda övergreppen. Inga bedömningar av sanningshalten i anklagelserna gjordes den gången heller. 

James Safechuck på Neverland Ranch. Foto: James Safechuck archive /Amos Pictures/SVT

Den mest frekventa kritiken mot Robson och Safechuck är att de har ändrat sina historier och att de tidigare försvarade Michael Jackson mot anklagelser liknande de som de nu själva gör. 

Detta tas upp i ”Leaving Neverland”, där båda menar att de aldrig glömde vad Jackson utsatte dem för, men att de som unga inte förstod att det var övergrepp och att de som vuxna försökte förtränga det. Likheterna med Jennifer Fox film ”The Tale” som hade premiär förra året är slående. När hon var 13 år tolkade hon de övergrepp hon utsattes för som ett bevis på hur mogen hon var för sin ålder. Hon förträngde därefter alla minnen som kunde spräcka bubblan. Först i vuxen ålder insåg Jennifer Fox vad hon varit med om. 

”Leaving Neverland” berättar inte om Michael Jacksons liv och karriär, vem han var som barn eller hur han var som superstjärna. Det här är inte hans historia, utan Safechucks och Robsons, och det är från deras perspektiv som artisten hörs och syns: arkivmaterial från nyhetssändningar, telefonmeddelanden som han lämnade till pojkarna, hemmavideos som familjerna spelade in. 

James Safechucks och Wade Robsons föräldrar? Deras mammor känner enorm skuld och deras berättelser är en del i Safechucks och Robsons redogörelse av den påstådda grooming som Jackson utsatte familjerna för. I den andra delen av dokumentären medverkar även Safechucks och Robsons fruar. De berättar om två personer sänkta av det som de har varit med om, hur Safechuck och Robson reagerade när Michael Jackson dog och om deras egna reaktioner när sanningen kom fram. 

”Leaving Neverland” är inte en perfekt dokumentär. Drönarbilderna som det för ofta klipps till blir snabbt enerverande och tjänar få syften. Chad Hobson musik är många gånger för smetig och stjäl fokus från huvudpersonernas berättelser. Däremot finns förhoppningsvis få personer som inte blir berörda under dokumentärens andra del när familjerna berättar om de långtgående konsekvenserna av att Safechuck och Robsons växte upp på Neverland och delade säng med Michael Jackson. 

I slutet av dokumentären säger Wade Robsons syster, som länge försvarade Michael Jackson, att hon inte vill ta något från hans ”talang som superstjärna” men att han som människa ”har skadat folk. Och personerna som han har skadat, de borde få chansen att prata om det.” 

Vad man än tror om Safechucks och Robsons anklagelser är det efter ”Leaving Neverland” omöjligt att inte hålla med henne. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

# ”Leaving Neverland” regisseras av Dan Reed. Dokumentärens två delar blir tillgängliga i SVT Play den 10 mars. Del 1 sänds den 12 mars i SVT, medan del 2 sänds den 14 mars.