Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”Störst av allt” – Netflix första svenska originalserie med Hanna Ardéhn och Felix Sandman

Hanna Ardéhn på en bild från ”Störst av allt”, Netflix svenska svenska originalserie. Premiär är det 5 april. Foto: Johan Paulin/Netflix

”Störst av allt” är Netflix första svenska originalserie. Den kan bli en internationell vinnare. 

Inledningsscenen är emotionellt brutal.  

Skolbänkar med blodstänk, livlösa kroppar, en mobil som ringer, sprida rop om att fly och springa, ännu en mobil som ringer, en kaffekopp där det står ”världens bästa pappa”, ytterligare en kropp, gevär, mer blod. 

Sedan: en närbild på Maria Norberg. Hon som kallas Maja. 

I ”Störst av allt”, Netflix första svenska originalserie baserad på Malin Persson Giolitos roman med samma titel, är kameran ofta nära sina huvudpersoner. Fångar den värmande kärleken, ruset, känslorna, men också skräcken, apatin, rädslan, hysterin. Det känns privat, som att tittaren tagit ett steg för långt, som ett intrång innanför en personlig sfär. 

I seriens inledning väljer regissören Per-Olav Sørensen också att låta kameran vara i ständig rörelse för att spegla Majas förvirring i samband med det direkta efterspelet av en skolskjutning i en av Stockholms rikaste förorter. 

Precis som i Malin Persson Giolitos roman växlar ”Störst av allt” mellan nutid och dåtid för att berätta om Majas och Sebastian Fagermans förhållande, hans relation till sin far och det som leder fram till att flera av den förälskade duons klasskamrater skjuts till döds. 

I de två första avsnitten – de premiärvisades på Berlins internationella filmfestival på fredagen – är balansen mellan flashbacks och tiden när Maja förhörs och pratar med sin advokat nära nog perfekt. Det ena är en språngbräda för det andra och skapar ständig framåtrörelse.   

Majas och Sebastians bubblande romans och de torra förhören samt det strikta rättegångssnacket skapar också intressanta kontraster och ett tydligt streck mellan ett slags lyxigt överklasspektakel och en plats där alla ska vara lika inför lagen. 

Felix Sandman och Hanna Ardéhn spelar huvudrollerna i ”Störst av allt”, som har premiär 5 april på Netflix. Foto: Nikola Predovic/Netflix

Hanna Ardéhn, som var ett utropstecken i ”30 grader i februari”, har i ”Störst av allt” fullständig kontroll över sin rollfigur Maja och lyckas gestalta ungdomens tindrande passion lika väl som chockens likgiltighet och panik. 

Trovärdigheten och de emotionella smällarna i ”Störst av allt” får dels kraft av Camilla Ahlgren manus och dels av seriens skådespelare, där flera av dem – i de två inledande avsnitten särskilt David Dencik, Reuben Sallmander, Christopher Wollter och Anna Björk – är övertygande på sätt som känns sällsynta. 

Felix Sandman, som gör rollen som Sebastian, är den som i de kommande avsnitten måste bära mycket av seriens känslomässiga tyngd och agera ett slags katalysator för händelsekedjan. Om det fungerar är ännu för tidigt att säga. 

Att ”Störst av allt” inleder strålande finns det däremot ingen tvekan om. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoler alert på Facebook för det senaste om ”Störst av allt” på Netflix

# ”Störst av allt” har premiär 5 april på Netflix. Camilla Ahlgren är seriens huvudmanusförfattare, medan Per-Olav Sørensen och Lisa Farzaneh har regisserat serien. De två första avsnitten visades under fredagen på Berlins internationella filmfestival, och det är de jag recenserar. På seriens rollista finns bland andra Hanna Ardéhn, Felix Sandman, William Spetz, David Dencik, Reuben Sallmander, Evin Ahmad, Christopher Wollter, Anna Björk, Shanti Roney, Rebecka Hemse, Maria Sundbom och Helena af Sandeberg.