Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Cilla Jackert om ”Den tunna blå linjen” – ny dramasatsning i SVT med premiär 2021

Cilla Jackert är upphovskvinna och huvudmanusförfattare till ”Den tunna blå linjen”, en ny tv-serie i SVT med premiär våren 2021. Foto: Emi Gunér/Privat

”Den tunna blå linjen” är SVT:s kommande dramasatsning med planerad premiär våren 2021. Nu berättar manusförfattaren Cilla Jackert hur Twitterkontot @YB_Sodermalm inspirerat serien, som beskrivs som en hommage till ”Spanarna på Hill Street”. ”Vi vill ha en autentisk serie om polisers vardag, men det betyder inte att vi kommer att visa tio timmar avrapportering. Lite får man tumma på verkligheten när man ska skapa engagerande dramatik”, skriver Cilla Jackert i ett mejl. 

När SVT:s dramachef Anna Croneman berättade om ett antal nya tv-seriesatsningar för Dagens Nyheter var det en som stod ut: ”Den tunna blå linjen”. 

Dels för att serien bygger på originalidé, dels för att det är Cilla Jackert som är personen bakom serien.

Cilla Jackert var huvudförfattare för svenska klassikern ”Spung”, skrev ett antal avsnitt av ”Molanders” och ”Livet i Fagervik” samt filmen ”Känn ingen sorg” och har varit involverad i ”Vår tid är nu”. 

Nu alltså en poliserie, som SVT beskriver så här: ”Idén tog avstamp i YB Södermalms Twitter-konto och utvecklades till en serie som ställer frågan: Hur kan man behålla tron på människan, när man varje dag konfronteras med mänsklighetens sämsta sidor.” 

Vidare: ”En svensk hommage till ”Hill Street Blues” där vi får följa vardagslivet när man som polis balanserar på den tunna blå linjen mellan ordning och kaos. Vi följer fyra polisers liv, relationer och arbete i Malmö. Varför har de blivit poliser? Hur klarar de alla mentala påfrestningar? Vem möter dem i dörren när de kommer hem från ett tufft arbetspass?”. 

Anna Croneman, dramachef på SVT, om ”Den tunna blå linjen”: 

– Det är så jag vill att det ska vara. Jag vill att det ska vara en författare med en stark vision och stark röst som får ett stort förtroende. Den här serien har tagit ganska lång tid att utveckla och ibland måste det få göra det.

Anna Croneman fortsätter när vi pratar på telefon:

– Serien utspelar sig i Malmö, men det spelar inte så stor roll egentligen, för det är oavsett en serie om Sverige i dag. Den är känslomässigt engagerande, smart, spännande och modern.

– Det här med att berätta om och spegla Sverige i dag är ju egentligen det som är vårt uppdrag allra mest, så kan man göra det med god verkshöjd, då är det precis vad vi ska göra. Jag är väldigt glad för det här projektet, också glad att vi har en partner i brittiska ITV, vilket visar att det faktiskt finns ett stort intresse för ett väldigt svenskt projekt.

Förutom att vara upphovsperson till ”Den tunna blå linjen” är Cilla Jackert även seriens huvudförfattare, medan Sanna Lenken är huvudregissör och Erik Arnbom samt Malin Marmgren skriver manus.

”Den tunna blå linjen” är på tio avsnitt och är planerad att sändas på söndagarna klockan 21.00 i SVT.

Nu berättar Cilla Jackert alltså mer om ”Den tunna blå linjen” och skriver bland annat i ett mejl till mig: 

”Sedan jag lämnade in de första sidorna har själva polisvärlden exploderat mitt framför våra ansikten. Den stora omstruktureringen, poliskrisen, gränskontrollerna, skjutningarna. Ibland känns det som jag stoppat fyrahundra paket jäst i en vetedeg som vill svälla över alla kanter hela tiden. Det finns så mycket att berätta, men jag försöker hålla fokuset och huvudet kallt och återgå till polisen som badar sin tvååring hemma i badkaret. Det är ändå där seriens hjärta ska befinna sig.”

”Hill Street Blues”, eller ”Spanarna på Hill Street” som var seriens titel i Sverige, sändes i 146 avsnitt mellan 1981-1987 i USA. Foto: NBC

Cilla, när började du tänka på idéen till serien och har länge låg den och malde innan du började skriva?

”Förra veckan fick jag veta att jag funnits på Twitter i tio år. Någon gång på vägen började jag följa YB Södermalm. Då visste jag inte vad YB (Yttre Befäl ) betydde och då var de två (i dag är den bara en person) som skrev. Jag blev – liksom många andra – fascinerad av kontot. Det gav mig en inblick i polisarbetet som jag inte hade innan. Oftast läser man bara om de större och mer spektakulära som poliser jobbar med. Men YB Södermalm beskrev något annat; vardagen, vilket var en salig blandning av hjärta och smärta och sorg och glädje och becksvart och dråpligt”, skriver Cilla Jackert i ett mejl och fortsätter:  

”Jag har alltid gillat att skriva om vardagssituationer och det som YB Södermalm beskrev var ju polisens vardag. En vardag som innebär att lämna dödsbesked till oanande familjer eller ta hand om folk som mår psykiskt dåligt och vill avsluta sina liv för att sedan åka till en lägenhet där någon hittat ett avskuret finger som visade sig vara en torkad bit kyckling (detta tweetade YB Södermalm om för några år sedan). Perfekt för en tv-serie, helt enkelt. Idéen marinerade en liten stund, men inte länge. Jag tog kontakt med YB Södermalm ganska omgående och har hållit dem/han uppdaterat hela tiden, även om researchen är gjord med andra poliser. i januari 2014 lämnade jag in två A4 till SVT. Det var de första stapplande stegen.”

Vad var det som sa klick och som gjorde att du kände att ”det här kan bli en tv-serie” i stället för en film eller en bok?

”YB Södermalm (i det här fallet tror jag det var Viktor som är den som i dag driver kontot) beskrev för många år sedan en situation där han under arbetstid drog en gråtande tvååring från en avdomnad missbrukande föräldrar för att sedan åka hem och bada sin egen tvååring i badkaren. Den kontrasten kändes given som just tv-serie. Man vill se det för att känna det. Klippa direkt från den ena situationen till den andra. Det skulle inte alls vara lika effektivt i en bok, känner jag. I alla fall inte som jag vill berätta.”

”Ska jag vara helt ärlig övervägde jag aldrig alternativen bok eller film. Fördelen med tv-serier är att man får möjlighet att verkligen fördjupa karaktärerna. Och ambitionen med ”Den tunna blå linjen” är att berätta om människorna bakom polisuniformen. Det är extra intressant att berätta karaktärsdrivet i en miljö som oftast innebär plotdriven dramatik.

Beskriv dina känslor när SVT hoppade på ”Den tunna blå linjen”.

”89% glädje 11% panik. Eventuellt kommer procentsatserna förändras under tiden.”

Cilla Jackert på premiären av ”Känn ingen sorg”, en film vars handling kretsar kring Håkan Hellströms låtar. Cilla Jackert är filmens manusförfattare. Foto: Robin Aron/Expressen

En hommage till ”Hill Street Blues” beskriver SVT serien som – vad innebär det mer konkret?

”Det innebär att det är en rörig men ändå tät karaktärsdriven serie på en arbetsplats med inbyggd dramatik. Det finns en anledning till att man i tv-serievärlden återkommer till de ohotade giganterna ”cops, doctors and lawyers”  – deras arbetsplatser innebär per automatik dramatik, men sedan kan man berätta om de här yrkesgrupperna på tusen olika sätt. Idéer är en sak, det är i genomförandet som själva arbetet ligger. Att försöka kika från ett annat håll på något som vi sett förut.”

Hur tänker du ton och tilltal i serien?

”Vi kommer att arbeta nära våra karaktärer och sträva efter att vara autentiska och trovärdiga i situationer och dialog. Dessutom kommer vi att använda sociala medier, eftersom dagens poliser är aktiva på Instagram, Facebook och Twitter och mycket av det de gör filmas av förbipasserande och de filmerna kan hamna på Youtube.”

Vad du kan säga om tematik och stil?

”Varje avsnitt kommer att ha sitt eget tema som kommer att sammanlänka avsnittet. Ett tema som vi belyser från olika håll genom olika polisärenden, eller något som våra poliser upplever privat. Det är teman som kretsar kring områden som ofta berör polisens arbete. Det skulle till exempel kunna vara ”fotboll”, men det är det inte.”

Premiär 2021 – hur ser schemat ut för din del framöver?

”Vi ska börja spela in under senvåren och tanken är att jag ska få klart alla avsnitt till slutmanus före sommaren. Vi har gjort extremt mycket förarbete, Erik Ahrnbom och Malin Marmgren skriver just i detta nu på avsnitt 8 och 9 så än så länge känns det inte orealistisk att jag faktiskt ska kunna segla den ambitionen i mål. Utöver det pågår casting och alla andra diskussioner och beslut som ska tas. Sedan blir det inspelning och efterbearbetning med allt vad det innebär. ”Den tunna blå linjen” kommer att ta upp mycket av min tid det närmaste året. Superkul och lite kittel i magen.

Något mer du vill tillägga?

”Sedan jag lämnade in de första sidorna har själva polisvärlden exploderat mitt framför våra ansikten. Den stora omstruktureringen, poliskrisen, gränskontrollerna, skjutningarna. Ibland känns det som jag stoppat fyrahundra paket jäst i en vetedeg som vill svälla över alla kanter hela tiden. Det finns så mycket att berätta, men jag försöker hålla fokuset och huvudet kallt och återgå till polisen som badar sin tvååring hemma i badkaret. Det är ändå där seriens hjärta ska befinna sig”, skriver Cilla Jackert och fortsätter:

”Och avslutningsvis; jag vet att titeln använts förut. Inte bara en gång utan flera. Det finns ju en anledning till det, den beskriver bra vad polisen arbete går ut på. Att vara en tunn blå linje mellan ordning och kaos.”

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om SVT:s tv-serier