Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Netflix satsning på Alfonso Cuaróns ”Roma” – så ska filmen bli historisk

”Roma” av Alfonso Cuarón hade premiär 14 december på Netflix och har prisats på flera galor sedan dess filmen. Foto: Carlos Somonte/Netflix

”Roma” kan bli historisk på årets Oscarsgala. Nu satsar Netflix miljoner på den dyraste kampanjen de senaste tio åren för att ta hem prestigepriset Bästa film. Det här är historien om Alfonso Cuarón svartvita och mest personliga film, som kan vända upp och ner på Hollywood.

Det är 2006 och Alfonso Cuarón har nyligen färdigställt den dystopiska ”Children of Men” när han börjar fundera på att göra en film om sin barndom.

Mer än tolv år senare har ”Roma” premiär på Netflix.

Filmen, döpt efter det område i Mexico City där Cuarón växte upp, förväntas nomineras till flertalet Oscars och är tippad att plocka hem åtminstone en statyett på galan i slutet av februari.

Streamingtjänsten lägger nu miljoner på en omfattande kampanj för att medlemmarna i Oscarsakademin ska se, känna till och rösta på ”Roma”.

– Jag har alltid velat göra en film och vara bekväm med den när den är klar. Jag var nöjd när jag var klar med ”Roma”. Glad till och med, och det beror på att det här är första gången som jag har kunnat förmedla exakt det jag vill förmedla med en film, förklarar Alfonso Cuarón för Indiewire och fortsätter:

– Det är en berättelse som anspelar på känslor som har funnits där sedan jag började göra film.

De senaste veckorna har Alfonso Cuarón, 57, var upptagen. Han har flugit från den ena staden till den andra, från ett land och sedan vidare till ett annat och överallt hyllats och prisats på de galor där han närvarat.

På Golden Globes vann ”Roma” både regissörspriset och Bästa utländska film. Därefter har prisregnet fortsatt på galor i bland annat New York, Los Angeles och London.

När Oscarsnomineringarna presenteras på tisdagen förväntas ”Roma” finnas med i tävlan om bästa film och i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film. Mycket ska också till om inte Cuarón får en regissörsnominering.

På årets Oscarsgala – natten till den 25 februari svensk tid – kan ”Roma” skriva historia:  aldrig har en icke-engelskspråkig film tagit hem galans största prestigepris Bästa film och samma gäller för en film distribuerad av Netflix.

Men motståndet är tufft och något helt annat än Cuaróns svartvita film som berättar om en ung hushållerska och den familj hon arbetar för på 70-talet i Mexiko.

”Roma” följer Cleo (Yalitza Aparicio), en ung kvinna som jobbar som hushållerska i en familj i ett medelklassområde i Roma, i Mexico City. Foto: Netflix

Filmens huvudperson Cleo är baserad på Liboria ”Libo” Rodríguez, som var med och uppfostrade Alfonso Cuarón. Hon började jobba för familjen Cuarón när regissören var 9 månader gammal och berättar för Variety att hon grät när hon besökte inspelningen och fick se lite av det som Cuarón valt att ha med i filmen.

– Jag frågade henne om ”det här är okej? Om du inte är bekväm så ändrar vi”. Hon fortsatte gråta och sedan sa hon: nej, nej. Stackars barn, stackars barn”. Hon brydde sig inte ens om sina egna känslor, hon kände för barnen, säger Cuarón till Variety.

Inspelningens 110 dagar beskriver Cuarón som en surrealistiskt upplevelse. I och med att manuset helt och hållet baseras på hans egna minnen av uppväxten gjorde det att bland annat scenografi och kostym samt filmens handling kastade honom tillbaka i tiden på ett sätt han inte var beredd på.

– I början tänkte jag bara på att rollfigurerna skulle se rätt ut och att de hade rätt kläder. Efter ett tag började jag inse att det pågick någon konstig process inom mig. Det var mer än surrealistiskt och ska jag vara ärlig fanns stunder när det var riktigt smärtsamt.

Alfonso Cuarón och Yalitza Aparicio under inspelningen av ”Roma”. Foto: Netflix

I juli förra året chockades stora delar av den amerikanska underhållningsindustrin när Emmynomineringarna presenterades: för första gången någonsin hade Netflix fått fler än HBO, 112 mot 108. Under galan i september slutade priskampen oavgjort, då både Netflix och HBO tilldelades 23 statyetter var.

När Netflix nu håller tummarna för ”Roma” gör streamingtjänsten det med en Oscarskampanj som enligt New York Times landar på minst 20 miljoner dollar, vilket innebär den dyraste på åtminstone tio år.

Samtidigt är det inte bara en statyett som står på spel. Skulle ”Roma” vinna Bästa film på Oscarsgalan innebär det ytterligare en stark förändringsknuff i hur film ska och kan distribueras.

Om andra regissörer, skådespelare och manusförfattare får bevis på att det går att vinna prestigepris som Oscars trots att filmen distribueras av Netflix och därmed inte har en traditionell biografdistribution förväntas det vända upp och ner Hollywood och, som en uppgiftslämnare säger till Forbes, ”det gamla sättet att göra saker”.

Alfonso Cuarón menar att ”Roma” en film som bäst upplevs på bio, men säger samtidigt:

– Det här är inte den typen av film som filmstudios rent generellt vill att göra med nuförtiden. Efter mer än ett decennium när film utvecklats till att enbart vara en produkt så ser vi plötsligt att större mångfald i vilka filmer som blir gjorda och det är bland annat tack vare streamingtjänsterna.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix filmer