Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”The Passage” – ny serie baserad på Justin Cronins roman

Saniyya Sidney och Mark-Paul Gosselaar gör huvudrollerna i ”The Passage”, en ny tv-serie baserad på Justin Cronins roman som har den svenska titeln ”Flickan från ingenstans”. Foto: FOX

”The Passage” lyckas göra stabil popcorn-tv av Justin Cronins roman, som länge ansetts omöjlig att filma. Seriens stjärna är Saniyya Sidney, 12, som här får sitt stora genombrott. 

Justin Cronins roman ”The Passage” – svenska titeln är ”Flickan från ingenstans” – är ett dörrstopp, en dystopisk och episk tegelsten vars filmrättigheter såldes innan boken ens var färdigskriven. Efter ett antal år i utvecklingsfällan blev det en tv-serie i stället, som nu har premiär på FOX Sverige. 

Med facit i hand: det är omöjligt att göra en regelrätt tv-adaption av Cronins roman, som i sitt upplägg, sin stil och omfångsrika berättelse skulle kosta skjortan att förverkliga. 

Resultatet landar därför i färre tidshopp, enklare berättarteknisk form och en serie som för ofta dumpar exposition i dialogen i stället för att låta skådespelarna gestalta vad som pågår med och händer runtomkring rollfigurerna. 

Allt detta är förväntat. 

Överraskningen hittas i stället i hur skickligt seriens upphovsperson Liz Heldens kokar sönder Justin Cronins roman så att några centrala delar återstår, vilket bland annat ger tolvåriga Saniyya Sidney möjligheten att stjäla så många scener som möjligt. 

”The Passage” börjar med att vetenskapssnubbarna Jonas Lear och Tim Fanning reser till Bolivia på jakt efter en kille som levt i 250 år – med hans hjälp hoppas de kunna bota alla kända sjukdomar. 

Fanning blir påhoppad och allt pekar på att han dör. Icke så. 

Några år senare försöker Lear och ett vetenskapsteam reda ut hur viruset som inte dödade Fanning kan hjälpa mänskligheten, som hotas av en asiatiskt fågelinfluensaepidemi. Experimenten inkluderar dussinet till döden dömda fängelsekunder som mer eller mindre förvandlats till vampyrer, även om ingen i serien kallar dem just det. 

Något måste alltså ske, så insatserna ökar när det bestäms att experimenten även ska inkludera barn. Först ut: föräldralösa Amy Bellafonte, som ska hämtas upp och transporteras av Brad Wolgast, som lika självklart som allt annat i serien, har sorg efter att ha förlorat sin dotter och separerat från sin fru.

Samvetet pockar på, så Wolgast bestämmer att han ska skydda Amy och att de tillsammans ska fly det som väntar henne på den medicinska forskningsenheten som kallas Project NOAH. 

Jamie McShane på en bild från ”The Passage”, som har svensk premiär 21 januari på FOX Sverige. Foto: Eliza Morse/FOX

Precis, några av de bibliska undertonerna från Justin Cronins roman finns kvar i serien, som under de tre avsnitt jag har sett utvecklar bandet mellan Amy och Brad på ett fint sätt. Saniyya Sidney är charmig, tvär, underhållande och får delvis chansen att glänsa eftersom Mark-Paul Gosselaar ger henne den möjligheten; 

hans rollfigur Brad Wolgast behandlar aldrig Amy som ett barn han ska skydda, utan som en likvärdig person han ska hjälpa. Hade skålarna vägt annorlunda hade det stjälpt hela serien, som nu balanserar rätt i ett tillrättalagt mischmasch av vampyrdrama, roadtrip-serie och dystopisk actionäventyr. 

”The Passage” är förvånansvärt sevärd, och skulle serien våga dyka djupare i premissens konsekvenser kan den bli mer än så när säsongen fortsätter. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie

# ”The Passage” har svensk premiär 21 januari på FOX Sverige. Liz Heldens är seriens upphovsperson och huvudmanusförfattare. På rollistan finns bland andra Mark-Paul Gosselaar, Saniyya Sidney, Jamie McShane, Caroline Chikezie, Emmanuelle Chriqui, Brianne Howey och Henry Ian Cusick.