Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Så bra är ”Black mirror: Bandersnatch” på Netflix

Fionn Whitehead, Will Poulter och Asim Chaudhry på en bild från ”Black mirror: Bandersnatch”, som nu finns tillgänglig på Netflix. I filmen väljer tittaren själv vilken väg handlingen ska ta. Foto: Netflix

Intressant och tekniskt imponerade. Men ”Black mirror: Bandersnatch” på Netflix är inte tillfredsställande nog, även om det är fin inblick i interaktivt berättande. 

Det är naturligtvis inte nytt, utan går att spåra några decennier bakåt i tiden, det här med att välja en egen väg framåt i fiktionen; det finns flera exempel på böcker, filmer och tv-spel som låter användaren kontrollera berättelsen och hur den slutar. 

Samtidigt är ”Black mirror: Bandersnatch” ett steg framåt, då valmöjligheterna i Netflix nya originalfilm tidigt är pådrivande för handlingen. 

Är då detta med interaktiv film en revolution för tittaren? 

Tveksamt.

Men självklart bubblade entusiasmen inför en upplevelse som detta, särskilt eftersom ”Black Mirrors” upphovsman Charlie Brooker skrivit manus och David Slade regisserat filmen, som kan vara allt från 40 till 90 minuter eller längre beroende på vilka val man gör under tiden som man tittar. 

Därför smärtar det en aning att skriva att ”Black Mirror: Bandersnatch” är en besvikelse. 

Fionn Whitehead spelar huvudrollen som Stefan Butler i ”Black mirror: Bandersnatch”. Foto: Netflix

Handlingens fundament: det är 1984 och en ung programmerare vid namn Stefan Butler, spelad av Fionn Whitehead, vill ge sig på att utveckla ett tv-spel baserat på en bok vid namn ”Bandersnatch”. 

Han bor med sin far (Craig Parkinson), som ensam har uppfostrat Stefan efter att modern gick bort när han var fem. ”Bandersnatch” var Stefans mammas favorit och den typ av bok där läsaren får göra val och bestämma berättelsens väg framåt. 

Stefan vänder sig till företaget Tuckersoft, som har haft framgångar med andra tv-spel, de flesta utvecklade av Colin Ritman (Will Poulter), som blivit en hjälte för Stefan. 

Colin blir ett slags mentor för Stefan och vad som sedan händer, well, det beror på vilka val du som tittare gör, för under tiden som man tittar på ”Black Mirror: Bandersnatch” dyker två möjligheter upp i botten av skärmen – att välja dessa är att kontrollera handlingen och därmed Stefan.

En viktig grej: efter ett tag börjar Stefan undra om någon manipulerar honom eller om han håller på att bli galen, samtidigt som det blir märkbart att han håller på att förlora kontroll över sina handlingar och därmed sitt liv. 

Meta, eller hur? Det blir värre, eller bättre, beroende på hur man ser det.

”Black mirror: Bandersnatch” hade premiär 28 december 2019 på Netflix. ”Black mirror” säsong 5 kommer under 2019 på streamingtjänsten. Foto: Netflix

Kärnan i ”Black Mirror: Bandersnatch” vilar i tanken på att de val vi gör skapar alternativa verkligheter, där ett annat val skulle ha lett längs en annan väg i livet; ett slags lek med friheten av välja och kontrollera sitt eget öde, samt illusionen att friheten att välja och kontrollera sitt eget öde faktiskt finns. 

Bekymret: dessa tankar är så grunda i ”Bandersnatch att berättelsens ambitionsnivå känns avsevärt lägre än den borde med tanke på hur imponerande tekniken är.

De val som ger ”Black Mirror: Bandersnatch” ett så linjärt och ordinärt berättande som möjligt är den bästa versionen av filmen, vilket står i kontrast till projektets existens; om tittarens beslut för handlingen ger en sämre upplevelse, är det då fel på manuset eller på tittaren? 

Vad man än tycker om ”Black Mirror: Bandersnatch” – filmen är en svag trea, medan ett av de slut som jag valde mig fram till får en geting i betyg – är det ett bevis på var den interaktiva tv-upplevelsen är på väg. 

Officiellt heter det att det finns fem huvudsakliga slut på ”Black Mirror: Bandersnatch”, men det ska finns varianter på dem och framför allt flera olika sätt att nå dit.

Samtidigt som projektet lanserades i slutet av december – det har tagit drygt två år att göra klart filmen – bekräftade Netflix att man även diskuterar nya projekt med andra kreatörer där samma teknik ska användas, eller om man så vill: ytterligare ett sätt för Netflix att stå ut i den ständigt ökande konkurrensen mellan världens tv-giganter. 

Vad det resulterar i återstår att se, men nästan självklart är att det kommer sluta i åtminstone några filmer och ett antal serier. Till dessa projekt måste berättelsens kvalitet slipas, då ”Bandersnatch” inte lämnar samma sorts avtryck som bästa och faktiskt många andra avsnitt av ”Black Mirror”.

Teknik framför story funkar ju som bekant aldrig. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix tv-serier och filmer

# Charlie Brooker har skrivit manus till ”Black mirror: Bandersnatch”, som David Slade regisserar. I rollerna syns Fionn Whitehead, Will Poulter, Craig Parkinson, Asim Chaudhry, Alice Lowe, Tallulah Haddon, Fleur Keith och Laura Evelyn. ”Black mirror: Bandersnatch” finns tillgänglig på Netflix. ”Black mirror” säsong 5 har premiär 2019.