Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Maniac” på Netflix med Emma Stone och Jonah Hill är gränslös, vågad, avväpnande och suverän

Emma Stone och Jonah Hill spelar huvudrollerna i ”Maniac”, en ny tv-serie på Netflix med premiär 21 september. Foto: Michele K. Short/Netflix

Snacka om sprudlande berättarglädje. Netflix nya originalserie ”Maniac” med Emma Stone och Jonah Hill är precis vad som behövs i tv-tider som dessa. 

Upp med handen om du också ledsnat på serier med alltför mörk ljussättning och sega antihjältar, serier som faller som korthus efter två, tre avsnitt på grund av tempo, tematik och en tillgivenhet till det som numera är det ordinära. 

Se där, vi är några stycken i alla fall. 

Senaste botemedlet: Netflix nya originalserie ”Maniac”, som bubblar av originalitet och känsla och som – håll i dig, det här är viktigt – är kul att titta på och följa från start till mål. 

Här dras man med, hejar, undrar, analyserar, tänker och blir underhållen. Alltså motsatsen till ytterligare en kriminalserie vars överraskningar är så illa dolda att varje tvärvändning blir ett argument för att sluta titta. 

Dessutom: ”Maniac” är föga förvånande ögongodis och tio avsnitt som omfamnar flera olika genres och inte tvekar att hoppa från den ena till andra, men aldrig så att det blir rörigt eller svår att hänga med. 

Som fundament finns en berättelse om vänskap, kärlek och familj, så även om slutet är förväntat spänner ”Maniac” bågen, siktar överallt och träffar helt rätt, hela tiden.  

Och, man ska inte förvänta sig mindre när det är regissören Cary Fukunaga (”True Detective”, kommande ”Bond”-filmen) och manusförfattaren Patrick Sommerville (”The Leftovers”) som är kaptener för skeppet, ett fartyg som är löst baserad på den norska serien med samma titel av Espen Lervaag. 

Emma Stone i ”Maniac”. Foto: Michele K. Short / Netflix

”Maniac” börjar med att introducera Annie Landsberg (Emma Stone) och Owen Milgrim (Jonah Hill), två personer som träffas när de medverkar i ett läkemedelsexperiment hos skumma företaget Neberdine Pharmaceutical and Biotech. 

Annie är beroende av experimentell medicin efter en traumatisk olycka som involverar hennes lillasyster. Owen är ett slags svart får; tystlåten, möjligen schizofren och en slagpåse för sin överklassfamilj (märk här Billy Magnussen, toppen i sin roll som Owens bror).

Experimentet är skapat av Dr. James K. Mantleray (Justin Theroux) -vetenskapsman, han har sina egna djupgående sår att handskas med. Theroux är suverän i rollen – och går ut på att försökskaninerna äter tre tabletter för att sedan slippa psykologiska problem, ånger och skuld. 

Naturligtvis går inte allt som planerat.

Justin Theroux i ”Maniac”. Foto: Michele K. Short / Netflix
Glenn Fleshler och Jonah Hill. Foto: Michele K. Short / Netflix

”Maniac” har samma doftspår som ”Legion”, ”Black Mirror”, ”Mr. Robot” och ”Eternal Sunshine of the spotless mind”, precis som ”International Assassin”, ett avsnitt i andra säsongen av ”The Leftovers”; tankarna vandrar stundvis till David Lynch och hans ”Mulholland Drive”, andra gånger påminns man om Stanley Kubricks ”År 2001 – ett rymdäventyr” – det lekfulla berättandet rymmer flera hjärtskärande, smarta och befriande stunder.

Scenografin är lika imponerande: futuristisk och samtidigt retro, med många – från Terry Gilliam till ”Alien” och Michel Gondry – stöttepelare och inspiratörer. 

Underligt?

Inte alls. 

När Annie och Owen äter de experimentella medicinerna skickas de i sina drömmar iväg på vad som kan liknas vid uppdrag tänkta att bryta ner hjärnans motståndskraft på vägen mot lycka i ordets renaste mening. 

Dessa uppdrag använder sig av igenkännbara och traditionella berättarramar: ett avsnitt koncentrerar sig till en början på noir, ett annat utspelar sig på 80-talet, medan en längre sekvens hämtar sitt stoff från ”Sagan om Ringen”. 

Inom dessa stundvis närmast surrealistiska ramar pågår självfallet annat kopplat till ”Maniacs” övergripande båge. De välkända berättelserna fungerar som metaforer för Annies och Owens undermedvetna och inre liv och det som hindrar dem från att gå vidare som människor. 

Dessutom ger varje ny genre Emma Stone och Jonah Hill möjlighet att utveckla sina rollfigurer, en mognad som framför allt märks i Owen, med då för att han har längre väg att vandra än Annie. Samtidigt cementerar Emma Stone med ”Maniac” att hon är en av de, om inte den, bästa skådespelarna i sin generation. 

Just det, Sally Field är med på ett betydande hörn också. 

”Maniac” är avvikande, men berättar samtidigt om något som är familjärt och igenkännbart och vinner tack vare sina kontraster; de tio avsnitten spretar, men hålls samman av en emotionell kärna som ingen borde kunna motstå. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix tv-serier

# ”Maniac” har premiär 21 september på Netflix. Bland andra Emma Stone, Jonah Hill, Justin Theroux, Sally Field, Sonoya Mizuno, Julia Garner, Billy Magnussen, Gabriel Byrne och Jemima Kirke finns i rollistan. Cary Fukunaga regisserar seriens tio avsnitt, som Patrick Somerville är huvudmanusförfattare för.