Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

”Snålt och feltänkt, TV4 – så här får ni inte göra med Emmygalan”

Emilia Clarke i ”Game of thrones”, som vann kategorin Bästa dramaserie på Emmy Awards 2018, en gala som sändes i TV4 Play. Foto: Helen Sloan/HBO

Snålt och feltänkt, TV4. Så här får ni inte handskas med Emmygalan. 

Usch. 

Som tv-underhållning var Emmy Awards 2018 långt från en höjdare. 

Redan från start var det uppenbart att galan skulle missa mål: öppningsnumret föll platt, precis som Colin Josts och Michael Ches påföljande ”skämt”.

Stundvis kändes som det som att se ett sämre avsnitt av ”Saturday night live” alternativt en gala som plockat fram ett manus skrivit för tio, tolv år sedan. 

I öppningsnumret skulle nomineringarnas mångfald lyftas fram, men spridningen placerades i fel kontext – flams och trams i stället för hyllningar – och blev framför allt snabbt ett trist sång- och dansnummer. 

Därefter följde en ljummen tillställning, med några få undantag. 

Det var fint och gulligt och överraskande när vinnande regissören Glenn Weiss friade från scen och bland andra Jeff Daniels och Amy Sherman-Palladino fixade tacktal som svängde. Annars: mäh. 

I år var Emmy Awards på förhand öppna med att det här inte skulle bli en gala som drog över tiden. Den noggrannheten märktes. Stressen att klocka in på tre timmar bidrog till saknad spontanitet och tacktal som upplevdes som stympade. 

Samtidigt, och det här är så underligt att det är svårt att veta vad man ska göra med det: när det var reklampaus i den amerikanska direktsändningen drog TV4 Play till med hissmusik och en bild som deklarerade ”sändningen börjar snart”. Det där var störigt efter fyra avbrott, enerverande efter sju och vid 04.10 funderade jag på allvar att stänga av. 

TV4 köper alltså rättigheterna till Emmy Awards, men vill inte lägga lite extra stålar på en egen studiosändning med folk som kan analysera och fördjupa det som händer under galan. 

Snålt, feltänkt och ett misslyckande. 

Med resultatet i hand är det även lätt att återigen konstatera att Emmygalan har ena foten över tröskeln och är på väg in till en tv-värld i ständig förändring. 

Att ”Game of thrones” plockade hem prestigepriset för bästa dramaserie var inte förvånande, men långt från välförtjänt. I stället var nattens glädjeämne att ”The Marvelous Mrs. Maisel”, som i Sverige hittas hos Amazon Prime Video, kunde dominera komedikategorierna och att seriens upphovsperson Amy Sherman-Palladino skrev tv-historia med sina tre vinster (Bästa regi, Bästa manus, Bästa komediserie). 

Sammantaget slutade matchen mellan giganterna lika: Netflix fick med sig 23 statyetter hem, HBO lika många, och kan därmed behålla kungakronan ytterligare ett år, även om den numera måste delas. 

Dock och säkerligen är det irriterande för Netflix att man trots den överlägset största budgeten inte kan räkna sig som första streamingtjänst att ta hem Bästa dramaserie eller Bästa komediserie (Hulus ”The handmaid’s tale” vann den förstnämnda kategorin 2017, ”The Marvelous Mrs. Maisel” den senare i år). 

Dessutom glädjande att ”Mordet på Gianna Versace” prisades, då det är en underskattad serie. Å andra sidan och trots att ”The Marvelous Mrs. Maisel” är toppen: ”Atlanta” säsong två fick inte en enda statyett under den direktsända galan. 

Där och då och när natten blev morgon kändes det som en bekymrande återgång till något gammalt och trasigt och tråkigt. 

Eller som James Cordon sa från scen: ”Emmys so white”. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie