Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Adam Pålsson om inspelningen av ”Dirigenten”: ”Jag lider nog av någon form av utmattning”

Adam Pålsson och Mikael Håfström under inspelningen av ”Dirigenten”, som har premiär januari i C More. Foto: Bonnier Broadcasting/Black Spark Film& TV AB

Adam Pålsson spelar huvudrollen i ”Dirigenten”, en ny thrillerserie som regisseras av Mikael Håfström med premiär på C More januari 2019. Nu berättar Pålsson om den slitsamma inspelningen i Litauen och hur bra hans ryska egentligen är. ”Jag lider nog av någon form av utmattning. Det har varit långa dagar”, säger Adam Pålsson. 

Adam Pålsson spelar huvudrollen i TV4:s och C More:s nya originalserie ”Dirigenten”, som Mikael Håfström regisserar. 

”Dirigenten” är en thrillerserie som utspelar sig runt millennieskiftet – serien baseras ”Dirigenten från Sant Petersburg”, den första romanen i Camilla Grebes och Paul Leander-Engströms Moskva noir-trilogi.

Adam Pålsson spelar huvudrollsfiguren Tom Blixen, en svensk finansman som enligt TV4:s beskrivning av seriens handling ”tror sig kunna hantera korruptionen och maktspelet i det ryska affärslivet. Men efter en vågad affär kastas han in i en strid bland politiker, oligarker och deras våldsamma underhuggare i ett laglöst Ryssland.”

För mig berättar Adam Pålsson om att plugga ryska sent på natten, en slitsam inspelning och hur han kommit att omfamna thriller som genre.

– Varför har jag inte vågat se mig själv som Matt Damon, frågar han bland annat. 

Adam Pålsson spelar huvudrollen i ”Dirigenten”, en ny serie i TV4 och C More med premiär januari 2019. Foto: Bonnier Broadcasting/Black Spark Film& TV AB

Ta mig tillbaka till stunden när du bestämmer dig för att tacka ja till rollen. Vad är det som är så tilltalande att du gör det?

– Något av det roligaste med det här yrket är att man får vara i andra verkligheter. I fiktionen får jag vara i Moskva under den post-sovjetiska 90-talet. En väldigt kort, intensiv period av ren high chaparral som är väldigt intressant, särskilt om man är historieintresserad som jag är.

– Så inramningen var läcker. Jag spelar en kille som söker sig till Moskva på 90-talet för att, på ytan, söka kickar och snabba pengar, men sedan finns det naturligtvis andra och djupare skäl till varför han flyttar från Sverige till Ryssland. Men det får man märka under seriens gång.

Adam Pålsson, 30, lyfter även fram en av bokens författare, Paul Leander Engström, som var med och byggde upp Rysslands finansmarknad på tidigt 1990-tal. Hans erfarenheter blir, i alla fall i romanen, ett slags realismens fond för den spänningshistoria som berättas parallellt.

– Som Yngwie Malmsteen säger: ”folk brukar säga att less is more. Jag förstår inte vad de menar, more is more”. Tänk ett land som levt under Sovjetisk ockupation i 70 år, så rasar Sovjet plötsligt samman, ett kapitalistiskt system ska skapas på nolltid, hela allmännyttan säljs ut, marknaden blir fri… då blir det nog lätt ”more is more” och vilda västern!

Jag misstänker att du har läst boken…

– Ja.

Det har jag även gjort, så hur nära ligger ni boken i handlingen?

– Jag skulle säga att alla nyttiga förändringar och utvecklingar som har behövts har gjorts. Förutsättningarna är desamma och många av rollfigurerna är desamma, men jag skulle ändå vilja säga att det är en ny berättelse. Så bara för att man har läst boken betyder inte det att man vet som kommer hända.

Hur tycker du att inspelningen har gått? Har det varit en större utmaning än vad du trodde på förhand eller hur går tankarna för tillfället?

– Jag lider nog av någon form av utmattning. Det har varit långa dagar. De arbetsrättsliga förhållandena ser lite annorlunda ut här än i Sverige, men jag har inget emot det. Jag vill ju jobba. Och vi har jobbat oerhört, oerhört intensivt. Det har varit 15-timmarsdagar med filmande, smink och resor. Sedan de resterande timmarna på dygnet, när man brukar sova, då har jag pluggat morgondagens ryska repliker. Så det har varit en sinnessjukt intensiv period.

– Å andra sidan är jag glad för det. Det har varit ett internationellt, oerhört skickligt team med folk från Litauen, Ryssland, Los Angeles och Finland, precis som det varit skådespelare från alla möjliga länder. Jag har inte sökt mig utåt i världen tidigare, men nu har jag fått mersmak.

Hur har det gått med ryskan – mycket pluggande?

– Jag är inte rätt man att fråga…

Hahahaha.

– …. men mitt krav har varit att det ska finnas rysktalande personer på plats som kan avgöra om min rysk är begriplig eller inte, för det är mitt enda krav. En person som pratar ryska ska kunna förstå vad jag säger. Jag spelar en person som bor i Moskva och som jobbat på internationell, i huvudsak engelsktalande bank, i fyra år och då snackar man inte perfekt ryska.

– Men min mamma var språklärare, så jag är inte helt obegåvad.

2017 spelade Adam Pålsson huvudrollen i ”Innan vi dör”, en serie som förnyats och vars andra säsong börjar spelas in till hösten. Foto: IBL

”Dirigenten” är ju en thriller. Hur upplever du det?

– Genren är jävligt kul. Första gången jag gjorde det var egentligen ”Innan vi dör”. Då kände jag att det var min genre, och undrade varför jag inte vågat göra mer sådant tidigare. Varför har jag inte vågat se mig själv som Matt Damon?

Hahahaha. Precis. 

– Samtidigt är det vanskligt. Är en thriller spännande, så är man hemma. Men är en thriller inte spännande så blir den patetisk. Det är lättare att komma undan med drama.

Verkligen. Men då kanske det här känns som ett nytt steg i din karriär?

– Ja, det gör det nog i någon mening. Just nu känner jag känner ett slags skön osäkerhet kring min karriär och yrkesperson. Jag har precis slutfört min första kortfilm, en som jag har regisserat. Jag visste att jag skulle tycka om det, men blev nästan skrämd själv av hur mycket jag tyckte om det. Och så det här då.

– Sedan har jag inte spelat teater på två år och det trodde jag aldrig. Jag har alltid sett mig själv som teaterskådespelare lika mycket som filmskådespelare. Nu har jag varit utan det, och det har inte varit några problem överhuvudtaget. Så jag har vågat omfamna min kärlek till film och tv. Och det är ju därifrån som min ursprungliga lust väcktes. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.

Spännande. 

– Eller jag vet vad jag ska göra fram till maj, men det jag menar att förut kunde jag känna att mitt liv var förutsägbart på något sätt.

Så först är det inspelningen av ”Innan vi dör” säsong 2 och sedan helt tomt i schemat?

– Precis. Jag har tackat nej till allt. Det ska nog krävas en riktig drömroll för att jag inte ska dra mig tillbaka.

Och det är ju inte konstigt och fullt logiskt med tanke på att ni ska bli föräldrar igen och att du säkert vill vara pappaledig. 

– Exakt, exakt.

Alexi Bardy och Mia Ylönen samt Mikael Håfström, Max Barron och Piodor Gustafsson har skrivit manus till ”Dirigenten”. Håfström, Johan Brisinger och Mårten Klingberg regisserar seriens åtta avsnitt, som produceras av Black Spark och är en samproduktion mellan StudioCanal, Canal+ Poland, Dansu Film, Helsinki Filmi och Bonnier Broadcasting.

”Dirigenten” har premiär januari 2019 på C More. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Dirigenten” på C More och i TV4