Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så bra är ”Sharp objects” – premiär för serien med Amy Adams på HBO Nordic

Amy Adams på en bild från ”Sharp objects”, serien som baseras på Gillian Flynns roman och som sänds på HBO Nordic i Sverige. Foto: HBO Nordic

Amy Adams! Patricia Clarkson! Den visuella stilen och berättarstrukturen! ”Sharp objects” är en brinnande serie med heta lågor och en av årets allra bästa. 

Det gick att hoppas på att Gillian Flynns roman skulle bli mer än skaplig tv. 

Det gick att tänka sig att Amy Adams åtminstone skulle vara suverän i huvudrollen. 

Det gick att föreställa sig hur Jean-Marc Vallé skulle regissera serien baserat på bokens upplägg och hur avsnitten skulle klippas utifrån det resultatet.

Ändå: överraskning. 

Här är varenda rörelse, varenda sekund avgörande och varje scen till seriens fördel; överflöd är ett ord som inte existerar och det gör naturligtvis serien till en intensiv upplevelse.

Därmed: se upp, ”Sharp objects” är beroendeframkallande, men samtidigt tyngande, definitivt tyngst att bära och erfara och uppleva av de serier jag hittills sett i år, liksom på väldigt länge. 

Eftersom Jean-Marc Vallé även regisserade ”Big little lies” är det den lättaste och slarvigaste referensen. Att så inte är fallet eller något faktum vet förstås alla som läst Gillian Flynns bok om journalisten Camille Preaker och hennes påtvingade men nödvändiga och från start misslyckade golgatavandring till hemstaden Wind Gap. 

Preaker är där för för att rapportera om en ung flicka som är försvunnen. Ett år tidigare försvann en annan flicka – hon återfanns senare mördad. Samtidigt försöker Camille lägga ett slags pussel av sin uppväxt. Det har gått flera år sedan hon var i hemstaden och hon bävar för att träffa sin mor. 

Relationen har alltid varit ansträngd. Snabbt upptäcker Camille att inget förändrats. Snarare och om möjligt verkar moderns avståndstagande ha växt. I stället handlar allt om Camilles trettonåriga halvsyster Amma. 

Såldes: ”Sharp objects” handlar om ett mordmysterium, men det verkliga mysteriet är vad som hänt Camille Preaker. Hennes sår är djupa, både emotionellt och fysiskt (bokens och seriens titel syftar från Camilles självskadebeteende). 

Här excellerar Amy Adams så våldsamt att det många gånger är en käftsmäll att se hennes gestaltning. Camille är sardonisk, känner ett ständigt självförakt och Adams förvaltar sin rollfigurs karaktärsdrag med fingertoppskänsla. 

Patricia Clarkson, Eliza Scanien, Amy Adams i ”Sharp objects”. Foto: HBO Nordic

Resten av ensemblen är naturligtvis bra, men många extra poäng går till Patricia Clarkson, som spelar Camilles mamma Adora, samt Eliza Scanien. Den senare är läskigt övertygande som manipulerande halvsystern Amma, medan Clarkson är lika delar monstruös isbit som isande monster.  

”Sharp objects” är en psykologisk thriller, men också en serie om matriarkat och makt, om den smärta kvinnor kan åsamka kvinnor, eftersom makt, framför allt misskött och felriktad, kan vara förödande, hur den än ser ut. 

Marti Noxon är huvudmanusförfattare för miniseriens åtta avsnitt och har tillsammans med bland andra Gillian Flynn gjort ett enastående arbete med adaptionen av romanen. Samtidigt är det Jean-Marc Vallés klippning och visuella tour de force som är avgörande. 

I ”Sharp objects” slåss dåtid och nutid ständigt om uppmärksamhet. Det är som att Camille inte kan eller villl hålla sina minnen i styr; ena stunden får vi en glimt av en händelse, andra gånger öppnar hon en dörr och vi ser hur rummet såg ut för mer än 20 år sedan. Fragment som lovar avslöjanden längre fram, fragment som bygger en större bild. 

Visst, Jean-Marc Vallés visuella berättarteknik kan upplevas som utan sammankopplingar, när det egentligen är det motsatta: för att vara så här fri, måste det finnas ett förbindelsens fundament.

Det här även ett sätt att påminna om Camilles sår, hur hon har delat upp sitt liv i bitar och försökt trycka undan det värsta. Omöjligt så klart, framför allt när hon tvingas vistas i sin uppväxts stad, med sin mor, det vill säga traumats centrum. Där sköljer vågor av minnen över henne, väcker henne till liv, pockar på uppmärksamhet på ett sätt som vodka i Evianflaskor aldrig kan förhindra. 

”Sharp objects” är ett intensivt äktenskap mellan berättarstruktur och skådespeleri som efter sju avsnitt är så starkt att det med lätthet är en av de bästa, om inte den allra bästa, serien i år. 

# ”Sharp objects” har svensk premiär 9 juli på HBO Nordic.  

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om din favoritserie