Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Miljardsatsning på innehåll – Netflix plan för att fortsätta växa

Alba August gör en av huvudrollerna i ”The Rain”, som har premiär på Netflix 4 maj 2018. Foto: Netflix

Netflix är större än någonsin – nyligen passerades 125 miljoner användare världen över. I takt med det ökade antalet tittare har kraven på streamingjätten ökat – därför breddar man nu utbudet i ett antal nya satsningar. En av dem är tv-serier för unga vuxna, en målgrupp som Skandinaviens första originalserie ”The Rain” är tänkt att tilltala. 

Netflix har passerat en ny gräns: streamingtjänsten har nu 125 miljoner användare i fler än 190 länder. Siffrorna, som meddelades tidigare i veckan, gäller för årets första tre månader. 

Det nuvarande kvartalet kan dessutom bli första gången i Netflix historia som majoriteten av streamingtjänstens inkomster kommer från den internationella marknaden i stället för som tidigare från den amerikanska. 

Därför är det inte heller konstigt att Netflix fortsätter att satsa på europeiska original. På ett event i Rom berättades exempelvis om sju nya tv-serier, två dokumentärer och en film från europeiska upphovsmän och produktionsbolag. 

Eric Barmack, chef för internationellt innehåll på Netflix, konstaterade också att det för tillfället finns 55 europeiska titlar i produktion.   

Mest uppmärksamhet väckte värvningen av ”Downton abbey”-skaparen Julian Fellowes, som skriver manus till ”The English Game”, en ny originalserie om uppkomsten av fotboll. 

– Det vi försöker göra med vårt innehåll är att öppna gränser och få tittarna att se vilka likheter som finns mellan världens olika kulturer, säger Reed Hastings, vd på Netflix. 

Dylan Minnette och Katherine Langford, som medverkar i ”13 skäl varför”. Foto: Netflix

Samtidigt bekräftades återigen att Netflix tänker spendera åtta miljarder dollar på innehåll under 2018 – två miljarder mer än förra året. En nödvändighet påstås det, främst med tanke på konkurrensen från Amazon samt de tv-kanaler och streamingtjänster som är starka i de länder där Netflix finns.

Natten till fredag svensk tid meddelade exempelvis Jeff Bezos, vd på Amazon, att Amazon Prime nu har fler än 100 miljoner prenumeranter världen över. I ett brev till aktieägarna skrev Jeff Bezos att en bidragande orsak var Amazon Prime Videos populäritet. 

100 miljoner användare är en imponerade siffra med tanke på att Amazon Prime Video ännu inte släppt loss vad som förväntas bli ett tv-monster: i november 2017 blev det officiellt att man köpt de globala rättigheterna till ”Sagan om ringen” och att man planerar flera säsonger med utgångspunkt från J.R.R. Tolkiens böcker. 

Men när Amazon Prime Video har siktet på sitt uttalade mål att skapa en franchise lika stark som ”Game of thrones”, väljer Netflix i stället att bredda sig utbud. 

En påtaglig förändring i takt med att antalet användare ökat är streamingjättens satsning på reality. Två nya lyckade serier i det facket är ”Queer Eye” och ”Nailed it”. Ted Sarandos, Netflix högsta chef när det gäller innehåll, säger att man även vill göra fler intervjubaserade program som ”My next guest needs no introduction with David Letterman”.

Något som för tittaren också kommer bli märkbart är Netflix satsning på innehåll för ungdomar och den målgrupp som beskrivs som ”unga vuxna”. Skälen till varför är inte svåra att lista ut: dels vill Netflix locka till sig den publik som i dagsläget har Youtube som förstaval och dels var streamingtjänstens omstridda ungdomsserie ”13 skäl varför” enligt Ted Sarandos ”troligtvis den mest sedda tv-serien i världen förra året”. 

Det senare påståendet går inte att verifiera, då Netflix inte delar med sig av tittarsiffror. Däremot finns det en logik i att Netflix första skandinaviska originalserie, danska ”The Rain”, är en serie tänkt för samma målgrupp som ”13 skäl varför”. 

Även ”Störst av allt”, den serie som svenska produktionsbolaget FLX gör för Netflix och som baseras på Malin Persson Giolitos bok, har en äldre tonåring i huvudrollen. 

Lucas Lynggaard Tønnesen och Alba August i ”The Rain”. Foto: Netflix

Jannik Tai Mosholt och Christian Potalivo – manusförfattare respektive producent för ”The Rain” – berättar för Spoiler alert att de inte ens försökte pitcha serien till nordiska tv-kanaler eller streamingtjänster. 

– Vi hade haft idén till serien ett tag, men skämtade mest om det, för vi visste att vi inte kunde göra den här typen av serie i Danmark. Så när vi fick reda på att Netflix sökte en skandinavisk serie pitchade vi för dem, för det var det enda logiska, säger Jannik Tai Mosholt. 

Alba August, dotter till Pernilla August och Billie August, spelar en av huvudrollerna i ”The Rain”: 

– Jag tycker att det är viktigt att det finns serier för unga vuxna och att även de får se människor som de kan identifiera sig med och spegla sig i, säger Alba August och fortsätter: 

– ”The Rain” har en nice mix med realistiska relationer där rollfigurerna dealar med kärlek och identitet och alla grejer som ungdomar gör, men de gör det i en post-apokalyptisk värld. 

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om Netflix originalserier