SPOILER ALERT

Bekräftar avslöjandet i ”Bron”: ”Vi vill ju att man ska ana sig till det”

Sarah Boberg. Thure Lindhardt. Sofia Helin och Julie Carlsen på en bild från "Bron" säsong fyra. Foto: Jens Juncker/SVT
Sarah Boberg. Thure Lindhardt. Sofia Helin och Julie Carlsen på en bild från ”Bron” säsong fyra. Foto: Jens Juncker/SVT

Vilket avgörande avslöjande i ”Bron”. Nu bekräftar Hans Rosenfeldt det som förändrar allt i seriens sista säsong. ”Vi vill ju att tittarna ska ana sig till det här”, säger han. 

Nu är det inte mycket kvar av den sista säsongen av ”Bron”. Därmed rör handlingen sig framåt fortare och fortare.

Efter det sjätte avsnittet (sändes 4 februari i SVT) avslöjades en sak som har stor betydelse för seriens avslutande avsnitt.

Nej, det handlar inte om något i den flashback som berättar om motivet till säsongens mord. Inte heller handlar det om kärleksrelationen mellan huvudpersonerna Saga Norén (Sofia Helin) och Henrik Sabroe (Thure Lindhardt) – samtidigt som det är en grej som kommer påverka dem båda framöver.

Nej, det här är något som går långt tillbaka i tiden.

Något som började för åtta år sedan.

Något som är en av anledningarna till att Saga Norén och Henrik Sabroe jobbar tillsammans.

Jag har medvetet väntat med den här texten så att den kommer så nära inpå avsnitt sju som möjligt.

Hans Rosenfeldt är upphovsman till ”Bron” och tillsammans med Camilla Ahlgren huvudmanusförfattare för seriens fjärde säsong. Han bekräftar nu det som många av oss tror oss veta efter en av scenerna alldeles i slutet av avsnittet sex i den sista säsongen av ”Bron”.

Därför: SPOILER ALERT om du inte har sett just det avsnittet.

Också: SPOILER ALERT om du inte vill veta något överhuvudtaget inför avsnitt sju som sänds i kväll, 11 februari i SVT och som finns tillgängligt på SVT Play.

Sofia Helin och Mikael Birkkjær på en bild från avsnitt sex i den sista säsongen av "Bron". Foto: Jens Juncker/SVT
Sofia Helin och Mikael Birkkjær på en bild från avsnitt sex i den sista säsongen av ”Bron”. Foto: Jens Juncker/SVT

En sjutton minuter lång flashback och det innan ledmotivet. Det är ju rekord för er.

– Ja, det är det.

Du, berätta, för du har ju tidigare sagt att exempelvis det här med avrättningsmetoderna var en linje som ni hittade ganska sent, så man undrar ju om det här med Tommy och hans centrala del i fallet fanns med från början?

– Nej. Flashbacken fanns inte med från början. Motivet, alltså att det handlar om Tommy och att det handlar om den här undercoveroperationen där danska polisen och andra personer enligt en person gör fel, det fanns med, men inte flashbacken.

Vad var det som ni gjorde att ni ville ha den och att sedan skrev den?

– Vi kom på att det är väldigt, väldigt mycket att förklara i en polisscen runt tavlan. Vi sa att vi kunde göra det, för Saga vet inget om det här, så någon skulle kunna berätta allt som hänt för Saga. Sedan tror jag att det var Camilla (Ahlgren, huvudmanusförfattare med Rosenfeldt) som sa att vi borde pröva att skriva en flashback, och det har vi ju aldrig gjort förut, säger Hans Rosenfeldt och fortsätter:

– Det vi sa då var att vi lika gärna kunde göra en ordentlig flashback och inte bara växla mellan polisrumsscenen och bilder för att klippa upp det och göra det intressantare. Så vi valde att berätta hela historien och uppenbarligen tar det alltså sjutton minuter.

Ja, lite mer än sjutton minuter. 

– När vi bestämde oss för det så tyckte vi att det var väldigt roligt, för då kan man också visa de andra rollfigurerna.

(Läs mer om att det här, bland annat om att Kim Bodnia tackade nej till att medverka i ”Bron” säsong fyra.)

Paw Henriksen som Tommy och Elliott Crosset Hove som Brian/Kevin i "Bron". Foto: Jens Juncker/SVT
Paw Henriksen som Tommyoch Elliott Crosset Hove som Brian/Kevin i ”Bron”. Foto: Jens Juncker/SVT

Via den här flashbacken vet vi ju att Henrik måste vara en av personerna på listan. Det gör att mördarna eller mördaren vill skada den som står Henrik närmast. Ni har satt en kil mellan Henrik och Saga samtidigt som vi inte vet vad som har hänt med resten av Henriks familj när vi ser flashbacken. Därmed har han ingen som är riktigt nära honom. Eller?

– Jag skulle säga att det inte är säkert att mördaren eller mördarna vet att det finns en kil mellan Saga och Henrik, eller hur?

Exakt.

– Det är ju inte särskilt officiellt och de jobbar ju ihop hela tiden. Så det finns nog många som inte vet det.

Okej då. Men ändå: det som också kommer fram avsnittet är att Alice har träffat en annan man. Och det är Frank som berättar det här – han blir ju bara skummare och skummare för varje avsnitt som går. Vad kan man dra för slutsatser av det?

– När avsnitt sex är slut har man kanske en hyfsad aning om vem Astrid är och då kan man utgå från att Frank inte har varit helt ärlig med Saga. Vi vill ju att tittarna ska ana sig till och förstå att Astrid är Henriks dotter, så Frank har ju hittat på det där som han säger i mitten av avsnittet.

Sant. Alldeles i slutet av avsnittet hör vi också Astrid snackar danska. Hon bortförklarar det för Christoffer. Det som kommer också avslöjas är att Astrid har en syster och att den systern är död. Den enda man har i huvudet då är ju naturligtvis att det här är Henriks två döttrar.

– Ja.

Varför välja att den ena av döttrarna har gått bort och att den andra lever?

– I sista säsongen ville vi ta hand om Henriks jakt på döttrarna och ville inte att det skulle vara så enkelt som att båda var döda. Samtidigt visste vi att om vi visar två flickor i rätt ålder som är systrar – förutom ficktjuvarna Ida och Julia då – så kommer tittaren direkt att veta att det är Henriks döttrar, säger Hans Rosenfeldt och fortsätter:

– Så för att göra det lite svårare för de flesta av tittarna så gjorde vi så att bara en av döttrarna lever och dessutom talar hon ”fel” språk. Så egentligen handlar det om att vi ville att slutet på avsnittet sex skulle komma som en överraskning för några tittarna.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Bron”