Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
SPOILER ALERT

Allt om tuffa beslutet i sista ”Bron”: ”Det här tar otroligt hårt på Saga”

Sofia Helin som Saga Norén och Thure Lindhardt som Henrik Sabroe på en bild från avsnitt fem i det sista säsongen av "Bron". Foto: Jens Juncker/SVT
Sofia Helin som Saga Norén och Thure Lindhardt som Henrik Sabroe på en bild från avsnitt fem i det sista säsongen av ”Bron”. Foto: Jens Juncker/SVT

Vilken emotionell käftsmäll – till och med för Saga Norén. Nu berättar Hans Rosenfeldt om de starka scenerna i ”Bron”. ”Det blir ju en brytning mellan […] och […] nu, som är rätt total faktiskt”, säger han. 

Snacka om en effektiv avslutning.

De sista minuterna i det femte avsnittet av ”Bron” är sådana där man håller andan.

Det är minuter som man inte vill ska ta slut eftersom det är uppenbart vad som är på väg att hända.

Ändå kommer beslutet som ett överraskande slag i magen.

Det är scener som förändrar allt för Saga Norén och Henrik Sabroe. Det är scener som kommer ha långtgående konsekvenser och det är scener som känns för alla oss som följer ”Bron”.

Om det, och en del annat, snackar jag med Hans Rosenfeldt under bilden.

Det är är han och Camilla Ahlgren som är huvudmanusförfattare för den sista säsongen av ”Bron”.

Sofia Helin och Thure Lindhardt spelar huvudrollerna. I rollistan finns också Sarah Boberg, Mikael Birkkjær, Johannes Bah Kuhnke och Thomas W Gabrielsson. Det femte avsnittet, det som diskuteras ingående nedan, regisseras av Rumle Hammerich.

Innan vi går vidare: SPOILER ALERT om du inte har sett avsnitt fem i den fjärde säsongen av ”Bron”. Under bilden snackar jag och seriens upphovsman Hans Rosenfeldt ingående om ett antal scener från avsnittet. Återigen: SPOILER ALERT.

"Bron" säsong 4 är tv-seriens sista. Huvudmanusförfattare är Hans Rosenfeldt och Camilla Ahlgren. Foto: Jens Juncker/SVT
”Bron” säsong 4 är tv-seriens sista. Huvudmanusförfattare är Hans Rosenfeldt och Camilla Ahlgren. Foto: Jens Juncker/SVT

I avsnittet finns ju scenen där Saga och Henrik tittar på hajar och pratar om hajar, det är väldigt snyggt filmat…

– Ja, väldigt snyggt.

Jag har misstankar om att den här scenen pekar ut ett slags väg mot slutet, kanske till och med de sista scenerna, Du och jag har ju pratat om att Saga är nära att tappa fotfästet, så jag tänker att ni använder scenen symboliskt: Saga måste fortsätta simma, alltså vara polis, för att allt ska vara rätt i hennes liv. Vad säger du om det?

– Jag säger att det är fantastiskt att du ser det så. Jag ska vara helt ärlig och säga att vi nog inte hade tänkt det så, men nu när du säger det så vill jag nog hävda att det var precis så vi hade tänkt.

Hahaha. Det här med det stora havet, att välja mellan att sjunka till botten eller fortsätta simma, det är ju sådant som alla tampas med i livet förr eller senare eller någon gång.

– Det var precis så vi hade tänkt det.

Hahaha.

– Hahahaha. Men det här är fantastiskt, från och med kommer jag hävda att det är därför scenen är där.

Härligt att höra. I avsnittet blir Saga också ombedd att göra en lista på fem personer som har gjort henne till den hon är och som har betytt mycket för henne i hennes liv. Hon nämner Hans och man misstänker starkt att Henrik finns med på listan, men man får inte veta vilka övriga tre är, så vilka är de andra tre namnen på Sagas lista?

– Jag tror att mamma och pappa och Jennifer är med på listan. Jennifers självmord har ju format Saga otroligt mycket.

Exakt. 

– Så jag tror att det är de egentligen.

Det känns ju logiskt att det är Hans, mamma och pappa och Jennifer. Men ingen plats för Martin?

– Jag funderar på det faktiskt. Han kanske är med, för Henrik är ju inte riktigt självklar för henne just då. Martin påverkade ju henne väldigt mycket, framför allt i hur den relationen slutade. Så det kan ju vara så att Saga inte har upptäckt hur mycket Henrik betyder för henne när hon skriver listan utan att hon behöver få det påtalat för sig.

Precis. Det jag tänker är att om Martin är med på listan så är det för att han har lärt Saga hur hon ska vara, vilket i sin tur har gjort att Saga har kunnat komma så nära Henrik som hon har gjort. 

– Ja, jag tror att Saga i det läget inte har insett hur mycket Henrik betyder för henne, så det är i den vevan hon förstår det och det är därför hon begår de senare handlingarna.

Vi hoppar dit direkt. Mot slutet av avsnittet berättar Saga för Henrik att hon har tagit bort barnet. Henrik blir väldigt arg. När Saga kommer hem till honom så finns det en liten, liten paus innan Saga börjar förklara och motivera sitt beslut. Vad tänker och känner Saga i det ögonblicket?

– Hon kunde inte förutsäga den här reaktionen hos Henrik och det är för att hennes tankekedja är att om hon tar bort barnet så kan de vara tillsammans och det är något som Henrik kommer tycka om, alltså kommer han att tycka om att hon har gjort det här. Men så blev det ju inte. Så det hon gör i den situationen är att för sig själv fundera på hur hon ska göra för att Henrik ska förstå.

Sedan förklarar Saga för Henrik att hon inte kan vara där om det finns ett barn och att hon vill vara tillsammans med Henrik. Det är ju faktiskt något av det mest knäckande som Saga har sagt. Det är Saga-logik men ändå: ”jag måste ta bort barnet för att jag vill vara med dig”. Det är otroliga val hon ställs inför. 

– Ja, det är det verkligen. Men som sagt: hennes logik är självklar för henne, men hon har inte insett att alla inte är med på samma tåg.

Henrik svarar att det var innan Saga tog ihjäl hans barn och då säger Saga: ”Jag trodde att du skulle förstå”, varpå Henrik svarar: ”Du känner mig inte alls”. Hur hårt tar det på Saga?

– Det var inte alls vad hon hade förväntat sig och dessutom så säger hon ju att hon tror att hon är förälskad.

Exakt. 

– Hela det här uppbrottet tar otroligt hårt på henne. Och som vanligt känner hon skuld att det har gått snett och det är ju rätt mycket i Sagas värld som handlar om att reglera skulder. Nu har hon ytterligare en skuld som hon måste ta tag i. Så det tar hårt på henne.

Jag blir glad av att Saga, efter en ganska vetenskaplig framställning, säger att hon tror att hon är förälskad. Det är ju ett enormt steg för henne att dels erkänna det för sig själv och dels för någon annan. När Saga då har tagit det steget så svarar Henrik: ”Jag tror inte att du är förälskad, för jag tror inte att du kan älska. Du vet inte vad det är”. 

– Jag vet, det är hårt.

Det måste vara vara enormt hårt för Saga att höra det, speciellt när hon har vågat ta det här stora steget och erkänna att hon faktiskt är förälskad. 

– Det är ett väldigt kliv i hennes utveckling. Saga för fyra år sedan hade inte kunnat säga det där, så hon har ju utvecklats. Hon har haft små, små glipor tidigare, och nu när hon verkligen öppnar sig så får hon det där tillbaka… men man ska komma ihåg att Henrik är väldigt, väldigt sårad i det läget. Det blir ju en brytning mellan dem nu, som är rätt total faktiskt.

Foto: Jens Juncker/SVT
Rumle Hammerich regisserar det femte avsnittet i fjärde säsongen av  ”Bron”. På bilden: Thure Lindhardt som Henrik Sabroe. Foto: Jens Juncker/SVT

När Kevin, killen i rullstolen, sitter och dricker på en krog så ringer han till Henrik och Henrik kommer direkt. En sak som slog mig då är det här: behöver Henrik ständigt någon att rädda? I stället för att se inom sig själv så riktar han allt utåt och känner sig nästan tvingad att hjälpa andra hela tiden?

– Ja, så är det nog. Han känner sig nog väldigt otillräcklig, dels i det att han bara lät sin familj försvinna och dels att han var oförmögen att hitta dem. Så det finns ett behov att hjälpa och rädda andra och då för att reglera någon slags universell skuld. Så det stämmer nog rätt bra.

Det jag tänker då är att det kan vara ett hinder för honom som polis, att han missar saker av vikt eftersom han är för snabb i sitt behov att rädda. Som med de två tjejerna som är ficktjuvar. 

– Med flickorna var han en smula naiv, det går inte inte att komma ifrån. Men jag tror att han förväntar sig att alla människor ska reagera med ett slags godhet tillbaka, vilket inte riktigt stämmer alla gånger.

Du, hästen gasas ihjäl. Varför valde ni ett djur och inte en människa när ni skrev manuset. Ni måste gasa ihjäl någon eller något – varför då välja djuret framför människan så att säga?

– I det här avsnittet ville vi komma fram till att det inte är offren som är offren. Vi nosade på det med Williams dotter, då sa någon att William är svår att komma åt, så de kanske gick via hans dotter i stället. Men sedan var vi tvungna att verkligen få det till att det inte handlar om offren, utan om något annat. Så vi skapade en rollfigur som älskar sin häst över allt annat. När hon då ska såras, så måste man ta djuret och då blir det också klart att det inte handlar om offren, utan om de som står offren nära.

Motivet är att de närmaste ska lida. 

– Precis, offren är bara till för att de närmaste ska lida.

Foto: Jens Juncker/SVT
Den fjärde säsongen av ”Bron” är tv-seriens sista. Foto: Jens Juncker/SVT

När allt det här mellan Saga och Henrik har hänt, så känns det som att det börjar klia i Henrik. Han tar tabletterna och åker till polisstationen. Att han tar tabletterna är det som i sin tur gör att han hittar kopplingen som tycks vara en stor del av själva lösningen på det här fallet. Det som jag funderar på är om Henrik i stunden känner som Saga har känt: det finns bara en sak kvar och det är jobbet och där måste Henrik lyckas och därför tar han tabletterna trots att han har varit ren ett tag?

– Det tror jag definitivt. Nu finns bara jobbet. Han har ju mer eller mindre gett upp sina barn och vid ett tillfälle intalat sig själv att de är döda. ”Jag kommer aldrig hitta dem, de är döda”. Dessutom har hans lilla sociala projekt med flickorna misslyckats och Saga har svikit honom. Så nu har han inte så mycket mer kvar än att jobba.

– Sedan tror jag också att det blir för mycket för honom. Han har inte varit ren så himla länge. Det i kombination med att han är bra på jobbet när han är lite påverkad gör att han får ett återfall.

Slutligen: Henrik säger ju att ”allt handlar om Tommy” och sedan är avsnittet slut. 

– Ja.

Så naturligtvis: vem är Tommy?

– Det får man reda på i avsnitt sex.

Så klart. Men: skulle du säga att frågan ”vem är Tommy?” är ett sådant tillfälle när det går att applicera ledmotivet och raden ”everything goes back to the beginning”?

– Absolut. Det skulle jag säga och även att det här är lite som med Martin och Jens i första säsongen.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om ”Bron” i SVT