Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Peter Haber om Martin Becks nya liv: ”Gav lite ny eld åt det hela”

beck
Peter Haber som Martin Beck. Med de fyra nya ”Beck”-filmer som har premiär på C More under 2018 har Haber spelat den ikoniska rollfiguren i 20 år. Foto: Filmlance/C More

Peter Haber tänkte att hans tid som Martin Beck kunde vara över – sedan presenterades idén att den ikoniska rollfiguren skulle vara pensionär. ”Det gav lite ny eld åt det hela på något sätt”, säger Haber, som nu har spelat Beck i 20 år, inför premiären av den första av sammanlagt fyra nya filmer.

2018 kommer fyra nya ”Beck”-filmer på C More. Den första av dem, ”Ditt eget blod”, har premiär 1 januari. I en beskrivning av handlingen går följande att läsa: ”En man misshandlas till döds i Mellanöstern. I Stockholm försvinner en ung kvinna på väg hem från arbetet. Två händelser som kommer att visa sig ha med varandra att göra. Eftersom Martin Beck har sagt upp sig, leder Steinar Hovland sökandet efter kvinnan. Men Martin dras snart in fallet när han hjälper Säpo att utreda en misstänkt terrorist.”

Ja, precis: Peter Haber spelar för tjugonde året i följd Martin Beck, polisen som numera är pensionär. Spännande tider alltså, och ännu en förändring i det ”Beck”-franchise som redan tidigare fick ett slags nystart när Gunvald Larsson (Mikael Persbrandt) dog och Steinar Hovland (Kristofer Hivju) gjorde entré.

Samtidigt som de nya ”Beck”-filmerna rullar i C More är Peter Haber tillbaka på teatern igen. I slutet av januari är det premiär för Simon Stephens ”Heisenberg” på Scalateatern i Stockholm i regi av Tereza Andersson.

Peter Haber och Helena af Sandeberg spelar huvudrollerna och är mitt uppe i repetitionerna. Det är efter en sådan jag pratar med Peter Haber.

– Det är jättespännande och jätteroligt, samtidigt som det är hemskt, hemskt svårt. Jag har faktiskt inte spelat teater på fem år. Det senaste jag gjorde var när min fru Lena T Hansson satte upp ”Ingenmansland” av Harold Pinter. Då, under repetitionerna, var det ibland så att vi slängde manusen på golvet och tittade upp till himlen och sa: vad gör du med oss, Harold?, säger Peter Haber och fortsätter:

– Simon Stephens är på något sätt i rakt nedstigande led. Det är inte den logiska dialogen och man brister ut i saker och ting där man undrar: vad i helvete handlar det här om? Vi har väldigt roligt, men får så tjocka huvuden att Helena åker hem utan sin mössa och jag utan min keps eftersom vi känner att det ryker.

Hahaha. Samtidigt måste det vara en härligt utmanande känsla. ”Nu ska jag komma förbi det här”. 

– Absolut. Både förbi och genom det. Han gör det inte lätt för oss, den där förbannande författaren. Men när det väl sitter kommer vi nog att bli glada.

– Sedan blir det väldigt intensivt eftersom det bara är vi två. Har man en normal föreställning med tio, tolv skådespelare så får man ju pauser under dagen. Så det är intensiva dagar, kan jag lugnt påstå.

Det kostar på?

– Ja, det kan du ge dig fan på.

Peter Haber som Martin Beck, polisen som nu har gått i pension. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More
Peter Haber som Martin Beck, polisen som nu har gått i pension. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More

Du, jag har tänkt en del på det här: efter de åtta ”Beck”-filmerna som avslutades med att Martin Beck sitter i sin soffa med papperna framför sig och funderar på att säga upp sig och gå i pension, kände du då att det här kan vara slutet för din del som Martin Beck?

– Ja, jag kände nog att det här kan vara slutet om de inte skulle komma på någon idé där Martin Becks yrkesroll blir en annan. Hela det sista avsnittet börjar ju också med att Martin Beck säger: ”jag vill säga upp mig”. Han har blivit så trött på att ha ägnat ett helt yrkesliv åt att försöka bekämpa brottslighet, men som han säger i kyrkan, ”det tar aldrig slut. Det blir aldrig bättre”.

– Den uppgivenheten gjorde att jag tänkte att det här nog är slut och avsked. Sedan kom de på idén att han faktiskt slutar.

Och vad kände du då? Var det den nytändning som behövdes, att det blev något annat och spännande?

– Ja, jag tyckte det och att det var intressant. Det gav lite ny eld åt det hela på något sätt.

När jag såg ”Ditt eget blod” så kände jag ett slags vemod. Ett vemod för Martin Beck – jag tänker på scenerna när han ska träffa Säpo och därmed ska in i polishuset igen; i vakten vet de inte vad han heter och hans passerkort fungerar inte. Sedan träffar han Steinar och resten av gänget, men får inte vara med när de ska ha ett möte. Han är utanför, och eftersom jobbet är allt för Martin Beck så är han nu både ensam privat och på jobbet. Jag tror att det där slog lite extra hårt eftersom man har sett alla filmerna och levt med din Martin Beck under så lång tid. Fanns samma känsla hos dig när ni spelade in och i hur du gestaltade honom?

– Jag tänkte faktiskt på det och går det fram blir jag väldigt glad. Det finns ett vemod. Den här polisen Simon Häggström – han har skrivit två böcker och jag får en väldigt fin hyllning i den första – har blivit inspirerad av Martin Beck. Häggström skriver att Martin Beck inte arbetar som polis, han är polis.

– Det finns i hans märg och ben och i djupet av hans själ. Så när de andra i gruppen stänger dörren och han inte får vara med så var det verkligen ett slags vemod jag försökte gestalta.

Peter Haber som Martin Beck och Charlotta Jonsson som Tina Sellstedt på en bild från de nya "Beck"-filmen "Ditt eget blod", som har premiär 1 januari 2018 på C More. Foto: Baldur Bragason/Filmance/C More
Peter Haber som Martin Beck och Charlotta Jonsson som Tina Sellstedt på en bild från de nya ”Beck”-filmen ”Ditt eget blod”, som har premiär 1 januari 2018 på C More. Foto: Baldur Bragason/Filmance/C More

Det känns som att Martin Beck är så ensam nu. 

– Han har ju alltid varit en väldigt ensam person. Det finns någon film där Jonas Karlssons rollfigur ber honom skriva ner sina närmaste kontakter och de får inte vara poliser. Då kommer han på grannen naturligtvis och dottern och barnbarnet. Sedan är umgänget på något sätt slut. Och tänker man på tiden när Gunvald var med, då var ju inte så att de skrev vykort till varandra på semestern direkt.

Hahahaha. Exakt. Det där är ju spännande. Upplever du att dynamiken har förändrats i och med Steinars intåg i filmerna?

– Ja, det upplever jag. Jag kan inte sätta fingret på exakt hur, men Kristofer Hivju kommer ju med en vanvettigt underbar energi på ett helt annat sätt. Det kunde ju inte komma en ny Gunvald, utan var tvunget att komma något annat, och då kom detta rödhåriga brushuvud med sitt skägg och som är helt fel, men väldigt, väldigt duktig.

Även om han är fel, så blir det rätt i den kontexten och med den här ensemblen, kan jag tycka. 

– Ja, det tycker jag också.

Kristofer Hivju spelar Steinar Hovland i de fyra nya "Beck"-filmerna som har premiär under våren 2018. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More
Kristofer Hivju spelar Steinar Hovland i de fyra nya ”Beck”-filmerna som har premiär under våren 2018. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More

För din del är det nu 20 år med ”Beck”. Som du ser det, finns det något kvar att utforska med Martin Beck? Även om man är låst i kontexten av vad ”Beck” är, vad anser du finnas kvar att utforska? 

– Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det skulle vara, men jag tror att det finns. Skulle det bli fler filmer så får man nagelfara manuskripten och försöka komma fram till vad det är för fler sidor man kan hitta. Jag menar, jag har gjort det här i 20 år – även om jag gjort annat under tiden, både teater och andra filmer – men det finns alltid någonting nytt att hitta i en rollfigur, eftersom människan är outgrundlig.

– Jag menar: du kan leva med din partner och upptäcka nya sidor hela tiden. Jag har levt med Lena i många, många år och jag är fortfarande nyfiken. Det är som en pedagog som jag arbetade med sa: ”vad är kärlek? Jo, det är intresse”. Och jag är intresserad av Martin Beck, men jag kan inte sätta fingret på vad jag skulle vilja se.

– Samtidigt kan man inte bryta formen. Vissa ramar måste hållas; man kan inte söka horisontellt, man måste söka vertikalt. Man måste söka i djupet på en människa och hitta vad som är bevekelsegrunderna och drivkrafterna, men de är svåra att uttrycka verbalt.

I och med att Martin Beck nu varit pensionär undrar man hur han påverkas om han blir polis igen; i det finns ju också en dynamik och möjlighet till utveckling och det måste vara roligt eftersom det går att ta honom åt flera olika håll. 

– Ja, det gör det ju faktiskt. Just nu är jag så inne i ”Heisenberg”, men jag ska faktiskt bara citera en sak. Min rollfigur säger: ”Det finns inget sådant som personligheter, personligheter är bara summan av enskilda saker som människor gör och vägen som förbinder dem”.

Som poesi, men samtidigt alldeles sant. 

– Och det är det jag upplever med Martin Beck: Jag vet inte vad som kommer hända honom i framtiden, men jag tror att det kan bli intressant.

Om frågan kommer, ”vi gör fyra nya filmer”, ska den här utvecklingen finnas även då för att det ska vara intressant igen för dig?

– Absolut, absolut. Det måste vara intressant. Du kan aldrig, aldrig gå in i en sådan här sak med… vad ska jag kalla det för… någon slags iskall rutin och tänka att ”den här gubben har jag gjort förut”. Man måste hela tiden forska på nytt, annars är det inte roligt. Jag måste försöka se rollen som ny när jag gör den för att det ska bli utmanande och spännande.

– Så man måste försöka hitta nya sidor, men de får samtidigt inte vara absurda. De får inte gå utanför ramen. Martin Beck kan inte bli en annan person; han är den han är, men han arbetar med sitt eget jag och försöker komma till rätta med det, säger Peter Haber.

Måns Nathanaelson som Oskar Bergman, Peter Haber som Martin Beck och Anna Asp som Jenny Bodén. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More
Måns Nathanaelson som Oskar Bergman, Peter Haber som Martin Beck ochAnna Asp som Jenny Bodén. Foto: Baldur Bragason/Filmlance/C More

”Beck – ditt eget blod” har premiär 1 januari på C More. Mårten Klingberg har skrivit manus och regisserar filmen. I rollistan för de nya ”Beck”-filmerna hittas bland andra Peter Haber, Kristofer Hivju, Måns Nathanaelson, Anna Asp, Elmira Arikan och Ingvar Hirdwall. Filmserien produceras av Filmlance i samarbete med TV4, C More, Nordisk Film och ZDF.

Under våren väntar ytterligare tre nya ”Beck”-filmer på C More: ”Den tunna isen, 3 februari; ”Utan uppsåt”, 3 mars; ”Djävulens advokat”, 7 april. Alla fyra filmer kommer senare att sändas i TV4.

Mattias Bergqvist finns på Twitter: @bergqvist_m

Gilla Spoiler alert på Facebook för det senaste om de nya ”Beck”-filmerna